برصوم: ترکیه درصدد الحاق بخشهایی از سوریه به خاک خود است

سنحریب برصوم، ریاست مشترک حزب اتحاد سریانی اعلام کرد دولت ترک با دخالت‌های خود در خاورمیانه از مشکلات داخلی و خارجی خود فرار کرده و تلاش می‌کند خلق ترکیه را قانع نماید که حزب حاکم برای منافع عمومی ترکیه این سیاست‌ها را دنبال می‌کنند.

رژیم ترک از طریق دخالت‌های نظامی-سیاسی خود در امور کشورهای خاورمیانه، به نوعی سکوت بین‌المللی را همراه و همگام سیاستهای خود دیده است، به همین دلیل در طول چند سال گذشته همواره تلاش کرده است حوزه اشغالگری خود را گسترش داده و هژمونی بیشتری را بر این مناطق تحمیل نماید. طی چند سال گذشته هر نقطه‌ای از منطقه که اختلافاتی در آن وجود داشته باشد، می‌توان ردی از دخالت‌های مستقیم و غیر مستقیم ترکیه را در ان مشاهده کرد. از سوریه گرفته تا عراق، از لیبی گرفته تا منطقه آرتساخ شاهد دخالت‌های ترکیه هستیم.

به منظور درک این موقعیت از نزدیک، ریاست مشترک حزب اتحاد سریانی، سنحریب برصوم اظهار داشت که: از دخالت‌های مستقیم دولت ترک در امور کشورهای دیگر و حملات نظامی و اشغالگرانه آن به سوریه، اقدامات این دولت در منطقه و اشغال عفرین، سریکانی و استان ادلب می‌توان نیات و مقاصد دولت ترک را در الحاق بخش‌های از سوریه به ترکیه مشاهده کرد.

برصوم در میانه سخنان خود اظهار داشت که دولت ترک تلاش می‌کند تا بخشهایی از سوریه را به ترکیه الحاق کند، به همین علت است که دموگرافی این منطقه مداوما در حال تغییر است، ساکنان واقعی این منطقه به اجبار کوچانده می‌شوند و ساکنان مناطق دیگر اسکان داده می‌شوند. این اقدامات در زمره جنایتهای جنگی محسوب می‌شود، از طریق تحمیل پول ترکی در این مناطق نیز سیاست همسان سازی پیگیری می‌شود.

برصوم پیشنهاد نمود که این سیاست علیه تصمیمات سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت سوریه است که همیشه بر تمامیت ارضی سوریه تاکید داشته است. برصوم در رابطه با این موضوع از جامعه بین‌المللی درخواست نمود که لازم است در مقابل این اقدامات دولت ترک موضعی جدی اتخاذ شود. اشغال و حضور نیروهای ترک در مناطق سوریه متوقف شود و راه‌حلی سیاسی در این رابطه پیگیری شود تا بیش از این به دولت ترک اجازه داده نشود که به هزینه آینده سوریه، منافع خود را تحقق بخشد.

برصوم در ادامه سخنان خود افزود که دخالت‌های دولت ترکیه در سوریه، راه‌حل‌های سیاسی ممکن را در آینده با مانع مواجه می‌کند. به همین دلیل راه برای دولت ترک گشوده شده است که به حملات نظامی در سوریه دست زده و بر این مناطق استیلا یابد.

فرار دولت ترک از مشکلات داخلی خود

در رابطه با اهداف واقعی دولت ترک از دخالت در خاورمیانه و شمال آفریقا و اخیرا قفقاز، برصوم اظهار داشت که دخالت‌های دولت جمهوری ترک در سوریه یا در لیبی و اخیرا در منطقه ارتساخ، نشان‌دهنده سیاستهای این کشور در راستای گسترش مرزهای سرزمینی و تحقق رویای عثمانیگری با رهبری اردوغان را اثبات می‌کند.

سنحریب برصوم همچنین اظهار داشت که دولت ترک از طریق دخالت‌های خود سعی دارد از مشکلات داخلی خود فرار کرده و خلق ترکیه را قانع نماید که در راستای منافع آنان و ترکیه است که چنین سیاستهایی را در پیش گرفته است. اما از طرف دیگر اکنون شاهد شکاف‌هایی در درون حزب اردوغان هستیم، اقتصاد ترکیه در بحران قرار گرفته و وضعیت اقتصادی با چالش‌های بزرگ مواجه شده است. در بعد حقوقی نیز مشاهده می‌شود که در ترکیه حقوق بشر مرتبا نقض می‌گردد. اعضای حزبهای اپوزیسیون دستگیر می‌شوند. این موارد نشان دهنده آغاز شکست سیاستهای رژیم ترک است.

ریاست مشترک حزب اتحاد سریانی سنحریب برصوم در خاتمه سخنان خود با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی در مقابل جرایم دولت ترک اظهار داشت جامعه بین‌المللی به منظور ممانعت از سیاستهای دولت ترک در منطقه اقدامی انجام نداده است و در این خصوص فقط سازمان ملل به گزارشی در رابطه با نقض حقوق بشر و ارتکاب جرایم از سوی گروههای دولت ترک بسنده کرده است. با این وجود این گزارش اهمیت بسزایی دارد. باید دولت‌ها نیز بر اساس این گزارش سیاستهای مهمی را اتخاذ کنند تا دولت ترک در سوریه اقداماتش را متوقف نماید و راه حلی سیاسی برای تنش‌های گسترده در منطقه فراهم شود.

منبع: ANHA