هشیار اوزسوی: تغییرات بزرگی در راه نخواهند بود

هوشیار اوزسوی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که با انتخاب جو بایدن ارتباطات شخصی آ.ک.پ با ترامپ دیگر خاتمه می‌یابند و در این رابطه اظهار داشت: اکنون طرف دیگر تلفن رهبری نیست که اردوغان را احتمالات مختلف حفظ کند.

هوشیار اوزسوی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که با انتخاب جو بایدن ارتباطات شخصی آ.ک.پ با ترامپ دیگر خاتمه می‌یابند و در این رابطه اظهار داشت: اکنون طرف دیگر تلفن رهبری نیست که اردوغان را احتمالات مختلف حفظ کند. اوزسوی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: که اشتباه است اگر منتظر بمانیم که بایدن دست به تغییرات بزرگی بزند. وی خاطرنشان ساخت که روابط آمریکا-ترکیه رابطه‌ای هشتاد ساله است.

اوزسوی خاطرنشان ساخت که باید در نظر داشت که ترکیه یکی از اعضای ناتو و همچنین عضو شوای اتحادیه اروپا و در ضمن بازار بزرگ اقتصادی است. به همین دلیل اشتباه است که تصور کنیم بایدن آمده و با اردوغان برخورد خواهد کرد یا جنگ می‌کند با تنشها را گسترده‌تر می‌کند. از نظر من، بایدن نیز مانند هر دولتمرد دیگری تلاش می‌کند که صفحه جدیدی را بگشاید. او تلاش می‌کند که شرایط مذاکره با اردوغان را ایجاد کند. از طرف ترکیه نیز پیامی منتشر شده است که آمادگی ترکیه برای گفتگو با بایدن در آن مطرح شده است. تیم بایدن طی چند ماه تلاش خواهد کرد تا بر مجاری دیپلماتیک تاکید کند، اما بین ترکیه و آمریکا مشکلات و مسائل عدیده‌ای مطرح شده‌اند که حل آنها به آسانی مقدور نمی‌شود.

اوزسوی در این رابطه به موشک‌های اس-۴۰۰، مسئله 'هالک بانک' و نقش آن در دور زدن تحریمهای ایران، سیاستهای آمریکا در سوریه، از جمله مسائل مورد اختلاف دو طرف هستند که تا کنون نیز به توافقی در رابطه با آن دست نیافته‌اند. اما هم بایدن و هم ترکیه در چند ماه نخست تلاش می‌کنند تا  بر دیپلماسی تایید بیشتری داشته باشند.