پارت دمکرات کوردستان کاسه صبر کوردها را لبریز کرده است

پارت دمکرات کوردستان از نخستن روز تأسیس خود حاصل دسترنج یک ملت برای آزادی را فدای منافع چرکین خود کرده است. پ.د.ک اینچنین به غده‌‌ای سرطانی در میان کوردها مبدل شده است.

پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) در توافقی آشکار با ائتلاف رژیم کوردستیز ترکیه دستاورهای ملت کورد را آماج خیانت قرار داده است. پ.د.ک از عفرین تا برادوست، از بهدینان تا روژاوا و از زینی ورته تا مخمور به سایه دولت ترکیه مبدل شده و به وضوح دشمنی خود با کوردها را فریاد می‌زند. این حزب در تلاش است دوباره ایزدی‌هایی که از قتلعام آگوست ٢٠١۴ سازمان جنایتکار داعش نجات یافتند قربانی منافع چرکین خود کند.

پ.د.ک روز ٣ آگوست ٢٠١۴ در جریان حمله داعش و در اکتبر ٢٠١٧ در جریان حمله ارتش عراق و حشد الشعبی به شنگال از این منطقه گریخت، این حزب روز ٩ اکتبر ٢٠٢٠ با امضای توافقنامه‌ای مرموز با دولت عراق مهر خود را بر خیانت دیگری علیه خلق کورد زد.

توافقنامه‌ای که در غیاب ایزدی‌ها امضا شده از سوی جامعه ایزدی همچون «فروش شنگال و ایزدی‌ها» و «تداوم کشتار» نامگذاری شد و با اعتراضات گسترده‌ای روبرو شد.

پ.د.ک آنچنان پا را از گلیم خود درازتر کرده که علیه کوردها به متحد اصلی استعماگران در کوردستان مبدل شده است.

این حزب در عرصه سیاسی، نظامی، استخباراتی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه پ.ک.ک اعلان جنگ کرده است. اعلان جنگی که با اشغال عفرین آغاز شد.

نقش پ.د.ک در اشغال عفرین

روز ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ حمله اشغالگرانه ترکیه علیه عفرین آغاز شد، انجمن میهنی کوردستان سوریه (ENKS) که به عنوان ضمیمه پ.د.ک شناخته می‌شود با ۶ گردان خود در حمله به عفرین شرکت کردند. پ.د.ک هیچ توضیحی در مورد شرکت دنباله‌هایش در حملات اشغالگرانه به عفرین و استفاده از پرچم اقلیم کوردستان در این حملات نداد.

سوداگری پ.د.ک در برادوست

سال ٢٠١٩ پ.د.ک از مرزهای روباروک و شمذینان تا مناطق مرگه‌سور، سوران و چومان جنوب کوردستان راه نفوذ ترکیه را فراهم کرد و ارتفاعات این مناطق را به ارتش ترکیه سپرد. اینچنین زمینه‌های حمله ارتش ترکیه به منطقه خنیره آماده شد.

نقش پ.د.ک در اشغال سریکانی و گرسپی

همین حزب روز ٩ اکتبر ٢٠١٩ در زمان حمله اشغالگرانه ترکیه به گرسپی و سریکانی بی‌شرمی را به حدی رساند که درصدد مشروعیت بخشیدن به حملات ارتش ترک برآمد. نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان روز ۵ نوامبر (٢۶ روز پس از حملات اشغالگرانه به گرسپی و سریکانی) در نشستی مطبوعاتی در هولیر در کمال وقاحت ادعا کرد:"دولت ترکیه هیچ مسئله‌ای با کوردها ندارد، بلکه با پ.ک.ک مشکل دارد" و افزود:"تنها خواسته ما این است که کوردها نزدیک پ.ک.ک نشوند."

محاصره و تحریم مخمور

روز ١٧ ژوئیه ٢٠١٩ مأمور سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در شهر هولیر، عثمان کوسه به قتل رسید. پ.د.ک پس از مرگ کوسه بر شدت حملات خود علیه جنبش آزادیخواهی و هواداران آن افزود. این حزب پس از مرگ کوسه کمپ پناهجویان مخمور را محاصره کرده و آنرا مورد تحریم قرار داد. این تحریم همچنان ادامه دارد.

پ.د.ک حملات هوایی ارتش ترکیه به پناهجویان مخمور را هم مشروع جلوه می‌دهد. نچیروان بارزانی پس از حمله هوایی روز ١۶ آوریل ٢٠٢٠ جنگنده‌های ترکیه به زنان و کودکان مخمور گفت:"کمپ مخمور برای فعالیت‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد".

نقش پ.د.ک در زینی ورتی

پ.د.ک این بار در آوریل ٢٠٢٠ در زینی ورتی گام برداشت. زینی ورتی از مناطق تحت کنترل ی.ن.ک است اما پ.د.ک پیشمرگه‌های خود را به آنجا منتقل کرد و تلاش نمود مناطق راپرین و سوران را از هم قطع کند و اینچنین حملات رژیم اشغالگر ترک را تسهیل نماید.

پس از استقرار پیشمرگه‌های پ.د.ک در زینی ورتی هواپیماهای جنگنده ترکیه یکی از نقاط حضور گریلاها را بمباران کردند و سه گریلا به شهادت رسیدند. این اقدام پ.د.ک خشم عمومی را در میان جامعه کوردستان به دنبال داشت اما پ.د.ک با دروغ مدعی شد که برای مقابله با ویروس کرونا پیشمرگه‌هایش را به زینی ورتی برده است.

نقش پ.د.ک در حمله اشغالگرانه به هفتانین

فعالیت‌های پ.د.ک در احداث پایگاه برای سربازان ارتش ترکیه در منطقه هفتانین تا ماه ژوئن ادامه یافت و از آن پس ارتش ترک حملات خود را به هفتانین آغاز کرد. پ.د.ک نسبت به حملات هوایی بی‌وقفه ارتش اشغالگر ترک به جنوب کوردستان سکوت کرد و حتی نیروهایش را با یونیفرم مرزبانان ارتش عراق به مناطق جنگی گریلا بفرستد و به سربازان ترکیه در اشغال این مناطق کمک کند. پ.د.ک کنترل جاده زاخو – بهدینان را به ارتش ترکیه سپرد و در محاصره نیروهای گریلا در هفتانین به رهنمودهای ارتش ترکیه عمل کرد.

موضع پ.د.ک در جنگ شلادزی و بامرنی

خلق بهدینان -بویژه در بامرنی و شلادزی- در محکومیت حملات اشغالگرانه ترکیه بپاخواسته بودند هدف سرکوب نیروهای پ.د.ک قرار گرفتند. ده‌ها فعال بازداشت شدند و تعدادی از آنان ما‌ه‌ها در زندان نگهداری شدند. روز ٢٩ ژوئن در حمله هوایی رژیم ترکیه ۵ جوان اهل شلادزی به قتل رسیدند. تعدادی از این جوانان در قیام سال ٢٠١٩ ساکنان شلادزی بر علیه پایگاه ارتش ترکیه شرکت کرده بودند. خانواده این جوانان اعلام کرده‌اند که فرزندان آن‌ها با اطلاعاتی که پ.د.ک به هواپیماهای جنگنده ترکیه داده بود کشته شده‌اند.

پ.د.ک و خصومت با کوردهای ایزدی

پارت دمکرات کوردستان از جنوب کوردستان تا روژاوای کوردستان به موازات دولت ترکیه علیه منافع کوردها رفتار کرده است. پ.د.ک همچون ترکیه به شنگال چشم دوخته است. پ.د.ک علیه ایزدی‌ها به سیاه‌نمایی دست زده و حتی علیه کوردهای ایزدی با حکومت مرکزی عراق همدست شده است.

جوی هود، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه ماه آگوست اعتراف کرده است که هولیر، بغداد و آنکارا در حال مذاکره برای اقدامی مشترک در شنگال هستند که آمریکا نقش سازماندهی آنرا بر عهده دارد.

پ.د.ک در مزدوریگری مرزی نمی‌شناسد

پس از آنکه توافقنامه مرموز پ.د.ک و حکومت عراق در ٩ اکتبر افشا شد اعلام شد پ.د.ک این توافقنامه را به امضای نماینده سازمان ملل در امور عراق رسانده است. پ.د.ک به وضوح اراده ایزدی‌ها را زیر پا گذاشت و بدون اطلاع آنان توافقی امنیتی و اداری را به نام آنان امضا کرد.

توطئه علیه ایزدی‌ها

با نگاهی به جزئیات توافقنامه پ.د.ک می‌توان گفت که موضوع «عدم بازگشت نیروهای پیشمرگ به شنگال»، «بازگشت فرماندار پ.د.ک‌ای به شنگال» و «پایان حاکمیت پ.د.ک بر شنگال» مشاهده می‌شود، در یکی از مواد توافقنامه آمده است:"در شنگال و اطراف آن به موجودیت پ.ک.ک و نیروهای وابسته به آن پایان داده می‌شود. اجازه داده نمی‌شود که نیروهای نزدیک پ.ک.ک هیچ نقشی داشته باشند". این ماده به وضوح نشان می‌دهد که هدف پ.د.ک بیش از آنکه بازگشت به شنگال باشد ضربه‌زدن به ایزدی‌هاست که اکنون خود امور اداری و دفاعی خویش را در دست دارند.

در توافقنامه نام پ.ک.ک قید شده و سازمان‌های ایزدیان هدف نشان داده می‌شوند. نیروهای ه.پ.گ در آوریل ٢٠١٨ در بیانیه‌ای رسمی عقب‌نشینی خود را از شنگال اعلام کرده بودند.

سوداگری خطرناک پ.د.ک با مناطق مورد مناقشه جنوب کوردستان

پس از امضای توافقنامه مرموز پ.د.ک علیه ایزدی‌های شنگال گفته می‌شود که این حزب درصدد انعقاد توافقنامه‌های دیگری در مورد کرکوک، گرمیان و مناطق دیگر مورد مناقشه است و اینگونه به سوداگری در مورد مسئله کورد دست می‌زند.

هدف بعدی پ.د.ک روژاواست

این اقدام پ.د.ک علی‌رغم اینکه تهدیدی جدی علیه کرکوک و تمامی خاک جنوب کوردستان می‌باشد روژاوا را نیز با خطر مواجه می‌کند. پ.د.ک در ماه‌های گذشته اقدام به بازسازی پایگاه‌های نظامی مرزی دوره صدام حسین کرده و در حال حفر خندق و تقویت نیروهای خود در امتداد مرز روژاواست.

محاسبات غلط پ.د.ک ادامه دارند

پ.د.ک علیه دستاوردهای ملت کورد در روژاوای کوردستان با گروه‌های جهادی و دولت ترکیه همدست شد. در بهدینان هم با دولت ترکیه همدست شده است. در شنگال با حکومت مرکزی علیه ایزدی‌ها دست به یکی کرده است. پ.د.ک به خیال خود می‌تواند اینچنین رضایت نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی را کسب کند. اما همچنانکه در همه‌پرسی استقلال در سال ٢٠١٧ شکست خورد با شکست‌های بزرگتری روبرو خواهد شد.

طرف توافق پ.د.ک در ضدیت با شنگال و ایزدی‌ها همان نیروهایی هستند که در اکتبر ٢٠١٧ پس از همه‌پرسی پ.د.ک ۵١ درصد خاک جنوب کوردستان را از چنگ پ.د.ک و ی.ن.ک خارج کردند. در واقع محاسبات غلط پ.د.ک سبب از دست رفتن نیمی از خاک جنوب کوردستان شد. پ.د.ک این اشتباهات را در عفرین، گرسپی و سریکانی نیز مرتکب شد.

کاسه صبر کوردها از خیانت پ.د.ک لبریز شده است

خلق کورد تمامی گام‌های پ.د.ک را در سال‌های اخیر فراتر از «محاسبات غلط»، به عنوان «خیانت و مزدوریگری» تعبیر می‌کند. از اینرو کوردها از سیاست‌های پ.د.ک خشمگین‌اند، باید دید که پ.د.ک چگونه در مقابل خشم و اعتراض کوردها عمل خواهد کرد.