تشدید جنگ آرتساخ؛ هشدار ایران به آذربایجان

جنگ آرتساخ (قره‌باغ) میان ارمنستان و آذربایجان در حالی شدت می‌گیرد که به گفته‌ی فرماندار شهر خداآفرین ١٠ موشک به دو روستای این شهر خبر داده است

تبادل آتش میان ارمنستان و آذربایجان علی‌رغم اعلان آتش‌بس همچنان ادامه دارد. طرفین همدیگر را به نقض آتش‌بس محکوم کرده‌اند.

بنابر اطلاعیه وزارت دفاع ارمنستان "ارتش جمهوری آذربایجان صبح امروز حمله به محور شمالی آرتساخ را از سر گرفته است و از صبح امروز درگیری‌های شدیدی در ٢ تا ٣ محور دره ارس در جریان است."

همزمان ایروان اعلام کرده است که آذربایجان روز غذشته دست‌کم ١٢٠ سرباز و ۶ دستگاه خودرو زرهی را از دست داده است.

وزارت دفاع آذربایجان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از صبح امروز ارتش ارمنستان مناطق نزدیک خط تماس در آرتساخ را بمباران کرده است. ارتش آذربایجان از انهدام مقادیر قابل توجهی از ادوات و تجهیزات نظامی ارمنستان خبر داده است.

ایران: بی‌تفاوت نمی‌مانیم

در پی اصابت ١٠ راکت دیگر جنگ آرتساخ به روستاهای شهر خداآفرین در استان تبریز سخنگوی وزارت خارج ایران روز گذشته (١۵ اکتبر /٢۴ مهر) گفت که در صورت تکرار حملات راکتی رژیم ایران "بی‌تفاوت نخواهد ماند."

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اصابت ١٠ راکت به خاک این كشور گفته است:"متأسفانه اخبار نگران‌کننده‌ای در این زمینه طی روز جاری گزارش شده که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست."

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود که رژیم ایران در صورت تکرار راکت‌پراکنی "بی‌تفاوت خواهد ماند."

فرماندار خداآفرین از اصابت ١٠ راکت جنگ آرتساخ به دو روستای قلی بیگلو و کدخدالو در این شهر خبر داد که در نتیجه آن یک واحد مسکونی تخریب شده و یک نفر در اثر خرابی به مصدوم شده است.

گفته می‌شود که از آغاز جنگ آرتساخ در ٢٧ سپتامبر تاکنون بیش از ۵٠ گلوله راکت و خمپاره به روستاهای شهر خداآفرین اصابت کرده‌اند.

پمپئو: دخالت ترکیه به خطر دامن می‌زند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (١۵ اکتبر) اعلام کرد که دخالت ترکیه در جنگ میان ارمنستان و آذربایجان بر خطر گسترش آن در منطقه افزوده است.

وزیر خارجه آمریکا با توصیف آرتساخ به «بشکه باروت» خواستار تسویه بحران از طریق تلاش‌های دیپلماتیک شد. پمپئو با اشاره به مداخله ترکیه در این جنگ یادآوری کرد:"الان طرف ترکیه‌ای با قرار دادن امکانات خود در اختیار آذربایجان خطر را افزایش دادهو به گستردگی این جنگ تاریخی دامن می‌زند."

ترکیه علاوه بر انتقال جنگنده‌های اف ١۶ به باکور برای جنگ با ارمنستان، بیش از ٢٠٠٠ مزدور سوری را در قبال دریافت پول به جنگ با ایروان گسیل کرده است.