احزاب کرد اشغالگری ترکیه در خاکورک را محکوم کردند

احزاب کرد شمال کردستان حملات اشغالگرانه‌ی ارتش ترکیه را محکوم کرده و اعلام کردند، سیاست‌های نظامی دولت ترکیه نتیجه‌ای در بر نخواهند داشت.

  جنبش آزادی، حزب مناطق دمکراتیک د.ب.پ، جامعه کرد دمکراتیک انقلابی، حزب آزادی و انسان، حزب کمونیست کردستان، ابتکار عمل دمکرات‌های کرد شمال و حزب دمکرات کردستان ترکیه پ.د.ک- ترکیه که در انتخابات ۳۱ مارس با حزب ه.د.پ توافق کرده بودند، در بیانیه‌ی مشترک اشغالگری دولت ترکیه در جنوب کردستان را محکوم کردند.

  در این بیانیه به عملیات‌های نظامی پیشین دولت ترکیه ( فولاد، چکش، شفق، خورشید و سپر فرات) که موفقیتی را در بر نداشتند اشاره شده و اعلام شد، عملیات به نام "پنجه" بغییر از عمیق ساختن مشکلات در داخل و خارج ترکیه نتیجه‌ای را در بر نخواهد داشت.

  احزاب کرد اعلام کردند، بدون کردها در منطقه سیاستی انجام نخواهد گرفت و افزودند، " در جنوب کردستان دولت فدرال تشکیل شده است. در روژاوای کردستان سیستمی فدرال تشکیل خواهد شد. در این زمان آشکار است که سیاست با روش‌های نظامی راه حلی ایجاد نخواهد کرد. "

  احزاب کرد اظهار داشتند، "هنگامیکه بر سر مرحله‌ی جدیدی برای صلح و چاره‌یابی گفتوگو می‌شود، آغاز فعالیت‌های نظامی نشان می‌دهد که دولت ترکیه راه‌حل را نه در سیاست بلکه در جنگ می‌بیند."

  در ادامه آمده است، "هدف اقدامات خاکورک نه تنها قندیل است. به ویژه خواهان قطع ارتباط میان جنوب، شمال و روژاوای کردستان هستند؛ همچنین با سیاست‌هایی که بر کردستان اعمال می‌کنند به آمریکا پیام داده و خواهان قدرتمند شدن در سوریه هستند. با موفق شدن در خط خاکورک - قندیل در روژاوا و جنوب کردستان توطئه‌ی نظامی " شرق فرات" را اجرا خواهد کرد. ترکیه در عمل خود آگاه است که به هیچ یک از این اهداف خود دست نخواهد یافت. اما در زمان‌هایی که تحت فشار قرار می‌گیرد با هدف قدرتمند نمودن خویش در برهه‌ی چاره‌یابی و یا با تفکر " اگر شانس بیاورم" باری دیگر به اقدامات نظامی دست می‌زند. "

  احزاب کرد در پایان بیانیه‌ی خویش اعلام کردند، " دستیابی به راه‌حل نه با جنگ بلکه با رسمیت شناختن روژاوا و جنوب کردستان و ارتباط با آن‌ها ایجاد خواهد شد. راه‌حل نه ساخت دیوار در اطراف خود است. راه‌حل این است که درک گردد، جنوب و روژاوای کردستان دری به سوی خاورمیانه است. به همین دلیل بایستی در چهارچوبی دوستانه و با احترام، ارتباطات سیاسی و بازرگانی ایجاد شوند. راه‌حل بدور از خشونت با روشی دمکراتیک و صلح آمیز، مذاکره با احزاب کرد و سیاستمداران آن است."