افزایش ۲۰۰ درصدی بیماران کرونایی در استان خوزستان

به گفته‌ی سخنگوی وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به ویروس کرونا طی یک ماه گذشته در خوزستان افزایش شدیدی داشته و حتی به دو برابر رسیده است.

باز شدن ادارات و کسب و کارها و مشاغل و همچنین بخش‌های صنعتی و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی از دلایل این شیوع گسترده می‌باشد.

استاندار خوزستان نیز کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین افزایش تست‌های تشخیص کرونا را از دلایل افزایش این بیماری عنوان کرد و گفت؛"بعد از اینکه شرایط از حالت قبلی خارج و به تدریج فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر شد، متاسفانه مردم نیز کمتر رعایت کردند و فکر کردند که مسأله تمام شده است. این باعث شد که امکان آلودگی بیشتر شود. تعداد بیماران در خوزستان، ظرف یک ماه گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد اما تعداد بستری‌ها ۶۰ درصد افزایش یافته است."

استاندار خوزستان همچنین از قرنطینه و تعطیلی ۹ شهر این استان از جمله احواز و مسجد سلیمان خبر داد. تعدادی از این شهرها پیشتر منطقه‌ی سفید اعلام شده بود.

طی ۲۴ ساعت گذشته فقط در شهر احواز ۱۷۶ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۱ تن نیز جان باخته‌اند. در حال حاضر ۵۲۰ تن در بیمارستانهای استان بستری هستند.

در استان خوزستان فصل برداشت در حال فرارسیدن است و قرنطینه و بستن ورودی شهرها مردم را با مشکلات اقتصادی شدیدتری وارد کرده و گسترش فقر در این استان محروم را شدت خواهد بخشید. در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد داده است که ورودی شهرها فعلا باز بمانند.

استاندار خوزستان همچنین رسما اعلام کرد که گسترش ویروس در مناطق حاشیه‌ای شتاب بیشتری دارد. وی گفت، حمل ونقل عمومی هم سهم زیادی در گسترش بیماری دارد.

در این میان وضعیت شهرستان عبادان (با نام جعلی آبادان) بسیار بدتر است. تمامی ادارات به غیر از خدماتی و درمانی و عملیاتی تا پایان هفته به طور کامل تعطیل می‌باشند. همچنین تمامی ورودی و خروجیهای شهر بسته شده است و این شهر به طور کامل قرنطینه شده است.

با وجود بالا گرفتن همه‌گیری ویروس کرونا قرار است مراسم شب قدر در استان خوزستان برگزار شود. «مدیریت» این تجمعات مذهبی به عهده نماینده ولی فقیه گذاشته شده است. روز گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی توصیه کرده بود که مدیریت دعا را به کسانی بسپرند که اهمیت دعا برای شفا را درک می‌کنند. جز این بسیج نیز موظف شده افراد گرسنه و نیازمند غذا را شناسایی کند. ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار بسته غذایی برای گرسنگان در نظر گرفته شده است. تهیه و توزیع این غذاها بر عهده‌ی بسیج می‌باشد که خود می‌تواند سبب گسترش بیشتر ویروس شود.