اوزسوی: اردوغان در ادلب، از نظر سیاسی و نظامی با شکست مواجه می‌شود

هشیار اوزسوی مشاور ریاست مشترک ه.د.پ در امور خارجی اظهار داشت که ترکیه تلاش می‌کند تا نیروها را در مقابله با یکدیگر به کار ببرد، اما اکنون این سیاست با شکست مواجه شده است. به همین دلیل ترکیه در ادلب از نظر دیپلماسی و سیاسی با شکست مواجه شده است.

در مقطعی که بحران ادلب همچنان ادامه دارد، مسکو و آنکارا روز گذشته اعلام کردند که تصمیم به آتش‌بس گرفته‌اند. پیش از این نیز تصمیم آتش بس اتخاذ شده بود، اما اجرایی نشده بود. از طرف دیگر، بعد از آنکه روسیه و رژیم سوریه در ادلب ارتش ترکیه را مورد حمله قرار دادند، حکومت اردوغان از مسئله آوارگان بار دیگر به عنوان کارت فشار استفاده کرده و آوارگان را به مناظق مرزی اعزام کرد. هوشیار اوزسوی مشاور ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در امور خارجی این وضعیت را تراژیک خوانده و در این رابطه اظهار داشت: ترکیه از همان ابندا از مسئله آوارگان به عنوان کارت فشار و ابزاری برای تهدید اروپا استفاده کرده است.

هوشیار اوزسوی در این باره افزود: در دوره پیش استفاده از این کارت تا اندازه‌ای برای ترکیه مفید بود؛ تا اندازه‌ای نیز تبعات منفی داشت. اما این بار اروغان نمی‌تواند نتیجه‌ای را که پیش از این به دست آمده بود مجددا به دست آورد. اتحادیه اروپا در این رابطه اعتراضات شدیدی را به ترکیه نشان داده و از طرف دیگر آنجلا مرکل نسبت به منطقه امن ترکیه، تا اندازه‌ای چراغ سبز نشان داد. با تمامی این موارد استفاده از کارت آوارگان همچنان در دست اردوغان است؛ حتی اگر  استفاده از این کارت مانند دوره پیشین قدرتمند نیز نباشد. و اردوغان تنها این کارت را برای اعمال فشار بر اروپا در دست دارد.

هوشیار اوزسوی در رابطه با موقعیت آمریکا در این باره نیز اظهار داشت: در دولت آمریکا، حامیان اردوغان اکنون تنها مانده‌اند. نه پنتاگون و نه کنگره امریکا نمی‌توانند از اردوغان حمایت به عمل آورند. در رابطه با اقدامات بشر دوستانه نیز مجموعه اقداماتی پیشنهاد شده‌اند. تلاش می‌کنند تا از این فرصت استفاده کرده و ترکیه را در ادلب در مقابله روسیه، به سوی خود جلب کنند. خصوصا در زمانیکه ارتباطات بین آمریکا و ایران تنش آلودتر شده‌اند، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا ترکیه را به طرف خود جلب کنند. اما در این مقطع موضوع مهم و حساس اینست که ترکیه آیا از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ دست خواهد کشید یا خیر؟ اگر ترکیه از خرید این سیستم موشکی منصرف شود آمریکا نیز نسبت به بهبود روابط خود با ترکیه گام بر می‌دارد. اما اگر ترکیه همچنان بر خرید خود اصرار داشته باشد، و طبق مطالبات آمریکا در مقابل روسیه موضع نگیرد، ترکیه با مشکلات و فشارهای بیشتری مواجه می‌شود.

اوزسوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در وضعیت موجود کنونی ترکیه با اروپا، امریکا و روسیه نیز روابط دیپلماتیک چندانی ندارد؛ ترکیه تلاش می‌کند از طریق شانتاژ و تهدید سیاستهای خود را پیگیری نماید. و اگر در وضعیت کنونی با اردوغان همکاری می‌نمایند بدین دلیل است. آنها نیز از اردوغان بیزار و در خشم هستند. روابط ترکیه با اروپا مبتنی بر تهدید است و نتیجه این ارتباط نیز ورشکستگی است.

از طرف دیگر؛ ترکیه در دشمنی با کورد در سوریه نیز تا حدودی تنها مانده است.  اکنون آمریکایی‌ها نیز مانند مدتی پیش از ترکیه علیه کوردها حمایت نمی‌کند. تمامی نهادها و سازمانها علیه اردوغان هستند. مسئله آوارگان آمریکا را برای پذیرش خواست‌های ترکیه تحریک نمی‌کند و با این کشور ارتباطی ندارد، بلکه بر عکس با اروپا ارتباط پیدا می‌کند. برخی از کشورهای اروپایی مایل نیستند که اردوغان را به دشمن خود تبدیل کنند. برای نمونه یونان، بلغارستان، ایتالیا و کشورهای جنوب اروپا از این جمله کشورها هستند. اما در این میان اردوغان تلاش دارد تا مرکل را به سوی خود بکشاند، کم و بیش تلاش می‌کند.

اوزسوی در خاتمه اظهار داشت که اردوغان در بهره‌برداری از تهدید و شانتاژ زیاده‌روی کرده است، اما در عرصه دیپلماسی نیز در کل با شکست مواجه شده است؛ در چنین وضعیتی که در بعد نظامی، ترکیه و روسیه در ادلب وارد عمل شده‌اند، اروپا را به عنوان طرف درگیر این مسئله به حساب نمی‌آورند و این موضع اردوغان را دچار آسیب‌پذیری می‌کند. اردوغان در این مدت تلاش کرده است تا نیروها را علیه یکدیگر به کار گیرد، اما اکنون این سیاست با بن‌بست مواجه شده ست. به همین دلیل است که در ادلب، در ابعاد نظامی- سیاسی و دیپلماتیک با شکست مواجه شده است.