اوگموندور ژوهانسون: می‌خواهیم به صدای لیلا گووَن بدل شویم

​​​​​​​اوگموندور ژوهانسون وزیر سابق امور داخله و عدالت ایسنلد که برای ملاقات با عبدالله اوجالان به ترکیه سفر کرده است با غیرقابل پذیرش نامیدن حصر گفت که آنان می‌خواهند به فریاد لیلا گووَن مبدل شوند

اعضای هیئت بین‌المللی آشتی برای تحقیق در مورد اعتصاب غذای گسترده در کردستان و خارج از میهن و همچنین برای ملاقات با عبدالله اوجالان نامه‌ای به وزارت دادگستری رژیم ترک ارسال کردند. اوگموندور ژوهانسون وزیر امور داخله و دادگستری ایسلند که یکی از اعضای این هیئت است در گفتگو با خبرگزاری فرات شرکت کرد.

 

حصر جامعه را به سوی دوقطبی شدن سوق می‌دهد

ژوهانسون یادآوری کرد که حصر اوجالان به دو قطبی شدن جامعه در ترکیه می‌انجامد و حکومت هم از این مسئله استفاده می‌کند. وی تلاش‌های اوجالان برای آشتی در ترکیه را پراهمیت خواند و گفت؛ تلاش‌های اوجالان در مقطع ٢٠١٣-٢٠١۵ بسیار مهم بوده و ما را بسیار خوشحال کرد. در این مرحله آقای اوجالان با اردوغان مذاکره می‌کرد. اما امروز وضعیت نامساعدی در ترکیه حاکم است. دیروز با لیلا گووَن و نمایندگان نهادهای مدنی ملاقات کردیم، تنها مسئله مطرح شده حصر و انزوا بود. اگر امروز به حصر پایان داده شود در عین حال راه گفتگو باز خواهد شد. امروز ما برای هدفی نیک و صلح‌جویانه به ترکیه آمده‌ایم، همه خلق‌های ترکیه را به زندگی آشتی‌جویانه و مسالمت آمیز فرا می‌خوانیم."

اوجالان زندگی آزاد و دمکراتیک را پیشنهاد می‌كند

ژوهانسون یاداوری کرد که اوجالان نه تنها برای ترکیه بلکه برای همه جهان دستورالعمل‌ زندگی نوینی را آفریده است. وی گفت: اوجالان مدل زندگی نوین، آزادانه، دمکراسی و مساوات را پیش کشیده است. بویژه در مورد دمکراسی و آزادی زن مبارزه‌ای خستگی‌ناپذیر را انجام داده است. آقای اوجالان در این مورد آزادی جامعه را مشروط به آزادی زن دانسته است. این مورد راه را به سوی پیشرفت جامعه هموار می‌کند و زندگی آزاد را مطرح می‌کند. این مرحله نه تنها برای ترکیه و خاورمیانه بلکه برای تمام خلق‌های جهان برهه‌ای تازه را رقم زده است.

 

حقوق ویژه

ژوهانسون با اشاره به تشدید حصر اوجالان گفت:"معیارهای حقوقی ویژه‌ای را علیه آقای اوجالان اعمال می‌کنند. باید این رفتار را به شدت مورد انتقاد قرار داد. زیرا این امر در مغایرت با حقوق بشر و پیمان‌نامه‌های بین‌المللی است. باید به شدید‌ترین شیوه ممکن از این رفتارها انتقاد شود. از نظر من اوجالان هیچگونه تهدیدی را متوجه کسانی که خواهان آشتی و صلح هستند با خود نخواهد داشت. شخصا با هرگونه  حصر مخالفم. از اندیشه‌های آزاد و جامعه آزاد دفاع می‌کنم. مطالبات شرکت کنندگان در اعتصاب غذا واضح و آشکار هستند. آنان خواهان رفتار ترکیه طبق موازین قانونی خود این کشور و پایان دادن به حصر اوجالان هستند. این خواسته‌ای مشروع است."

 

پنهان‌کاری سی‌پی‌تی قابل قبول نیست

ژوهانسون موضع کمیته منع شکنجه در مورد امرالی را مورد ارزیابی قرار داده و گفت: همیشه با سکوت سی‌پی‌تی مخالف بوده‌ام. سی‌پی‌تی باید آشکارا به وظایف خود عمل کند و وظیفه اساسی آن هم چنین است. در مسائل حساس اینچنین مخفی‌کاری قابل قبول نیست."

 

بایست به حصر پایان داده شود

ژوهانسون یادآوری کرد، مجلس نمایندگان اروپا چند روز پیش در بیانیه‌ای به حصر اوجالان اشاره کرده است. مجلس پارلمانتاران اروپا از ترکیه خواست تا فورا به حصر پایان دهد و آنان هم همچون هیئت با تصمیم مجلس پارلمانتار موافق هستند.

 

دنیا باید ماهیت ترکیه را ببینند

ژوهانسون خاطرنشان کرد که فشارهای ترکیه علیه کردها وی را دچار حیرت کرده و افزود:"باید تمام دنیا ماهیت ترکیه را ببیند و در برابر این ظلم موضع خود را عیان کنند. لیلا گووَن گفت 'شاید با مرگ من حصر پایان نیابد، اما گفتگو در مورد حصر را بدنبال خواهد داشت.' وظیفه ما دمکراسی و دفاع از حقوق بشر است، بازتاب فریاد لیلا گووَن است."