ایران رتبه‌ی ۱٨ هزینه‌های نظامی در جهان را دارد

نیمی از جامعه ایران در سال گذشته میلادی در فقر مطلق بسر بُرد ولی جمهوری اسلامی تنها برای امور نظامی خود ١٣ میلیارد و ١٩۴ میلیون دلار هزینه کرده است

موسسه‌ی بینالمللی پژوهشهای صلح استکهلم موسوم به "سیپری" تازه‌ترین گزارش سالانه‌ی خود را منتشر نمود و اعلام کرد، ایران در سال گذشته‌ی میلادی ۱۳ میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار را به هزینه‌های نظامی خود اختصاص داده است.

 

سیپری که روز دوشنبه ۹ اردیبهشت تازه‌ترین گزارش سالانه‌ی خود را منتشر کرد، از رتبه‌ی ۱٨م ایران در جهان در زمینه‌ی هزینه های نظامی خبر داد.

 

در گزارش سالانه‌ی سیپری اشاره شده است که هزینه های نظامی ایران در سال ۲۰۱٨ نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۹.۵ درصد کاهش یافته است. علت کاهش هزینه‌های نظامی ایران مشکلات و بحرانهای اقتصادی، تورم و کاهش تولید ناخالص داخلی عنوان شده است.

 

داده‌های آماری این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی ایران طی ۱۰ سال گذشته مجموعا ۱۳۹ میلیارد و۳۱۵ میلیون دلار بوده است. سیپری یکی از معتبرترین اندیشکده‌های بین‌المللی در زمینه‌ی تجزیه و تحلیل جنگ و صلح و تجارت جنگ افزار در جهان می‌باشد.

 

جمهوری اسلامی علی‌رغم فقر مطلق شهروندان به نظامی‌گری بیشتر در داخل و خارج از این كشور روی آورده است. حکومت ایران به مطالبات ابتدایی مردم برای تأمین ضروریات زندگی با سرکوب، حبس، شکنجه و اعترافات اجباری تلویزیونی پاسخ داده است.