ایران می‌گوید در مورد ساقط کردن هواپیمای پرواز ٧۵٢ با اوکراین همکاری نمی‌کند

فایل صوتی مکالمه خلبان یک پرواز داخلی شرکت هواپیمایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه خمینی در تهران نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی آنان از همان نخستین ساعات اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی از این ماجرا آگاه بوده‌اند.

فایل صوتی مکالمه خلبان یک پرواز داخلی شرکت هواپیمایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه خمینی در تهران نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی آنان از همان نخستین ساعات اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی از این ماجرا آگاه بوده‌اند.

٢۵ روز پس از ساقط شدن هواپیمای پرواز شماره ٧۵٢ خطوط هواپیمایی اوکراین، اکنون انتشار یک فایل صوتی نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی از نخستین دقایق نسبت به حمله راکتی سپاه به این هواپیما خبر داشته‌اند.

این فایل برای نخستین بار از سوی یک وبسایت به نام یونیان در اوکراین پخش شده است.

ساعت ۶:٢٠ صبح روز چهارشنبه ١٨ دی/ ٨ ژانویه ٢٠٢٠ یک خلبان هواپیمای خطوط هواپیمای آسمان که از شیراز به تهران رسیده و در انتظار صدور اجازه فرود از برج مراقبت فرودگاه خمینی است مشاهده یک نور در دوردست را به برج مراقبت گزارش می‌کند. برج مراقبت می‌پرسد: محدوده ۳۲۰؟ چند مایل فاصله دارد؟ کجاست؟

خلبان هواپیمایی آسمان پاسخ می‌دهد: نمی‌توانم با قطعیت جواب بدهم. حدس می‌زنم حوالی پیام کرج باشد.

برج مراقبت: چند مایل فاصله دارد؟ کجاست؟

خلبان هواپیمایی آسمان: من الان نور را می‌بینم که از آنجا پرواز می‌کند.

برج مراقبت: ما اطلاعی از موضوع نداریم

خلبان هواپیمایی آسمان: مطمئناً نور یک راکت است.

برج مراقبت: به سمت شهر [تهران] حرکت می‌کند؟

خلبان هواپیمایی آسمان: ممکن است. نه. از سمت شهر [تهران] حرکت می‌کند

برج مراقبت: به ما اطلاعی داده نشده. زیر نظر داشته باشید

سپس برج مراقبت سه بار تلاش می‌کند با هواپیمایی اوکراینی تماس برقرار کند. ولی موفق نمی‌شود. سپس مجدداً با خلبان هواپیمایی آسمان تماس می‌گیرد. می‌خواهد بداند که آیا او چیزی دیده است؟ خلبان پاسخ می‌دهد: "آقای مهندس. ما یک انفجار دیدیم. یک انفجار بزرگ. نمی‌توانیم تشخیص بدهیم که چیست."

مقامات ایران: "همکاری نمی‌کنیم"

پس از انتشار این مکالمه حسن رضایی‌فر، مدیر کل سوانح سازمان هواپیمای کشوری با تأیید درستی آن اعلام کرده است که این فایل را مقامات تهران در اختیار مقامات اوکراین قرار داده‌اند و این کشور نباید این سند محرمانه را فاش می‌کرد. مقامات ایران همچنین گفته‌اند که از این به بعد از هرگونه همکاری در خصوص ساقط شدن هواپیمای این کشور توسط پدافند سپاه پاسداران خودداری می‌کنند. حسن رضایی‌فر صراحتا اعلام کرده است که "این اقدام اوکراینی‌ها [انتشار فایل صوتی] سبب شد که دیگر هیچ سندی را به آن‌ها ارائه ندهیم."

لازم به ذکر است که هواپیمای بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه با ۱۷۶ مسافر و خدمه از کشورهای اوکراین، ایران، ‌کانادا، بریتانیا، سوئد و افغانستانبا اصابت دو موشک مجاورتی از پدافند هوایی سپاه پاسداران در نزدیکی فرودگاه خمینی در تهران سرنگون شد. مقامات تهران تا سه روز بعد تمامی گزارش‌های آمریکا، کانادا و استرالیا در مورد برخورد دو موشک به این هواپیما را تکذیب کرده و آن را جنگ روانی خواندند و در نهایت تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به افشای بخشی از حقیقت شدند.

ایران با اینکه تجهیزات و تجربه لازم برای استخراج اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را در اختیار ندارد اما باز هم از ارسال جعبه سیاه به فرانسه و حتی اوکراین که مالکیت هواپیما را در اختیار دارد خودداری می‌کند.