تاراج زیتون عفرین توسط ترکیه به موضوع روز رسانه‌های اروپا تبدیل شده است

کانال بی‌بی‌سی تحقیقاتی در مورد دزدیدن و فروختن زیتون عفرین توسط دولت ترکیه اشغالگر انجام داده است. بر اساس گزارش این کانال کشورهای اروپایی در مورد زیتونهایی که توسط ترکیه صادر می‌شود تحقیق می‌کنند

کانال بی‌بی‌سی در گزارش خود می‌گوید،"ترکیه قبلا گفته است که می‌خواهد یگانهای مدافع کرد سوریه را از عفرین پاکسازی کند، مدت طولانی نیز در چهارچوب عملیات شاخه‌ی زیتون با آنها جنگیده است، اما بعد از یک سال مشخص شد که اسم این عملیات معنی ویژه‌ای دارد. اکنون کردها، ترکیه را به تاراج زیتون عفرین متهم می‌کنند".

 

کانال بی‌بی‌سی اعلام کرد، بعد از آنکه این منطقه به دست دولت ترکیه افتاد، هزاران درخت زیتون بریده شده‌اند و همین مشخص می‌کند که زیتونها تاراج شده‌اند.

 

در این گزارش باتوجه به سخنان مسئولین خودمدیریتی عفرین، اشاره شده است، ٨۰ درصد زیتونهای عفرین به ترکیه برده میشوند و ٨۰ میلیون دلار از این زیتونهای دزدی سود می‌برند. این در حالیست که پیشتر بیشتر مردم عفرین با فروش زیتون وروغن زیتون زندگی می‌گذراندند و ۱۴ میلیون زیتون داشته است.

 

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، حکومت ترکیه دزدیدن زیتونهای عفرین را تایید کرده و بهانه‌ی این کار اشغال منطقه دانسته است و می‌گوید این کار با همکاری انجمنی که ترکیه تاسیس کرده است انجام شده است."در ماه نوامبر وزیر کشاورزی ترکیه بکر باکدمیرلی به پارلمان اعلام کرد، ۶۰۰ تن زیتون به داخل این کشور وارد شده است. می‌خواهیم درآمد عفرین برای ما باشد زیرا این منطقه در کنترل ما و هژمون ما قرار دارد".

 

بی‌بی‌سی از زبان روزنامه‌ی ینی شفق وابسته به رژیم ترکیه گفت، سالیانه ترکیه ۲۰۰ میلیون دلار از فروش زیتون عفرین سود می‌کند.

 

در ادامه‌ی این گزارش آمده است، "پرسشهایی در مورد روغن زیتونی که ترکیه به اروپا صادر میکند بوجود آمده است. روزنامه ی اِل‌پابلیکو اعلام کرد، سیاستمداران اسپانیا از حکومتشان خواسته‌اند که به همراه سایر حکومتهای اروپایی از نخریدن روغن زیتونی که از غارت زیتونهای عفرین بدست آمده است، اطمینان حاصل کنند".

 

ماه گذشته رسانه‌ی اروپایی آشکار کرد که دولت ترکیه محصول زیتون عفرین را که دزدیده است با نام زیتون ترکی به اروپا صادر می‌کند و به اسپانیا می‌فروشد. همچنین مشخص شد که هزاران درخت زیتون عفرین توسط نیروهای اشغالگر بریده شده‌اند.