تدارکات برای سی‌امین حمله اشغالگرانه رژیم ترکیه به کردستان در حال اتمام است [بخش اول]

ارتش ترکیه از ‌١۴ نوامبر ٢٠١٧ دور تازه‌ای از حملات به برادوست و خاکورک را آغاز کرده و با همکاری مستقیم حزب دمکرات کردستان عراق- پ.د.ک در حال تدارک سی‌امین "عملیات نظامی خارج از مرز" است.

تدارکات برای سی‌امین حمله اشغالگرانه رژیم ترکیه به کردستان در حال اتمام است

ارتش ترکیه از ‌١۴ نوامبر ٢٠١٧ دور تازه‌ای از حملات به برادوست و خاکورک را آغاز کرده و با همکاری مستقیم حزب دمکرات کردستان عراق- پ.د.ک در حال تدارک سی‌امین "عملیات نظامی خارج از مرز" است.

حملات اشغالگرانه رژیم ترکیه به جنوب کردستان همچنان ادامه دارد. رژیم ترکیه در حال تدارک تدارکات گسترده‌ای برای حمله به قندیل است. دولت جمهوری ترکیه تاکنون ٢٩ بار با مهمات سرسام‌آور و اسلحه‌های پیشرفته ناتو به عملیات نظامی خارج از مرزها علیه پ.ک.ک دست زده و در تمام موارد با شکست مواجه شده است.

ارتش ترکیه نیروهای نظامی و استخباراتی خود را با همکاری پ.د.ک در مناطق استراتژیک جنوب کردستان مستقر کرده است. ارتش ترکیه در فاز تازه حملات به پایگاه‌‌ها و مقرهای خود در جنوب کردستان تکیه خواهد کرد که در مناطق تحت کنترل حزب دمکرات کردستان ساخته است.

شکست دائمی اشغالگری رژیم ترک نیاز حیاتی خلق کردستان است و این احتمال امروز بیش از هر زمانی میسر است. بوی تعفن خیانت‌های پ.د.ک هم چهار بخش کردستان را در بر گرفته و راه را بر تحولات سرنوشت‌سازی در کردستان فراهم کرده است. دولت ترک اینبار درصدد حمله‌ای گسترده و استقرار دائمی در مناطق اشغالی می‌باشد. فاز تازه حملات از ١۴ نوامبر ٢٠١٧ با حمله به برادوست و خاکورک آغاز شد و از ١١ مارس ٢٠١٨ سرعت بیشتری به خود گرفته‌اند.

حملات رژیم ترکیه و مقاومت‌های که ارتش ترکیه را به زانو درآورده‌اند؛

⚫️ فاز اول مرحله سی‌امین دور حملات رژیم غاصب ترکیه

* فاز اول حمله اشغالگرانه رژیم ترکیه این دور حملات روز ١۴ نوامبر آغاز شد. پس از بمباران منطقه برادوست و خاکورک از سوی جنگنده‌های اف-١۶، سربازان رژیم ترک به وسیله هلی‌کوپترهای سیکورسکی در ارتفاعات ماوا، سیرو و کانی‌رش مستقر شدند. ارتش ترکیه سپس بر روی رودخانه حاجی‌بگ پلی نظامی زده و دهها سرباز را در روستای برمیزه و اطراف آن جای داد.

* گریلاهای ه.پ.گ ویژاستار روز ١۶ دسامبر ٢٠١٧ دو ارتش ترکیه را در کوهستان ماوا هدف سوءقصد قرارداده و از پای درآوردند.

* ٢٣ دسامبر دو عملیات علیه اشغالگران در ماوا و سیرو به انجام رسید. ٧ نظامی ترکیه در ماوا و هشت تن هم در سیرو به هلاکت رسیدند.

* ٣١ دسامبر ٢٠١٧ دو ارتشی ترکیه از سوی تک‌تیراندازهای گریلا در ارتفاعات کوردینه به هلاکت رسیده و یک تن دیگر زخمی شد.

* در اولین روز آغاز سال ٢٠١٨ میلادی نظامیان ترکیه در تپه سیرو متحمل ضربه مرگبار گریلایی شده و ١٠ ارتشی کشته شدند. چهار نظامی دیگر هم زخمی گردیدند. نظامیان ترکیه پس از این عملیات مجبور به ترک این کوه شدند.

* ٢ ژانویه ٢٠١٨ دو ارتشی ترکیه و راننده بیل مکانیکی متعلق به ارتش در ارتفاعات ماوا از پای درآمدند.

* در اول فوریه مواضع نظامیان اشغالگر در کانی‌رش هدف عملیات گریلایی قرار گرفت. دو ارتشی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. کانتینرهای متعلق به ارتش در ارتفاعات کانی‌رش به تمامی منهدم شدند.

* ١٧ فوریه دو ارتشی دیگر ترک در ارتفاعات کانی‌رش از سوی گریلاهای کردستان از پای درآمدند. در همین روز دو ارتشی دیگر در کانی‌رش کشته شدند. ارتشی‌های دیگر هم به دام گریلاها افتادند و سه نفر آنان بسختی زخمی شدند.

* ٢١ فوریه ٢٠١٨؛ در عملیات گریلایی علیه مواضع اشغالگران در ارتفاعات کانی‌رش و کوردینه، هفت ارتشی از پای درآمدند و دو تن دیگر زخمی شدند.

* ٢٧ فوریه ٢٠١٨: پنج ارتشی ترکیه در عملیات گریلایی علیه دو یگان اشغالگران در روستای برمیزه به هلاکت رسیدند.

⚫️ مرحله دوم

*مرحله‌ی دوم اشغالگری ارتش ترکیه علیه منطقه‌ی برادوست در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۱٨ آغاز شد.

*ارتش ترکیه شب یازدهم مارس ۲۰۱٨ با جنگنده‌های هوایی و توپ‌های نوع اُبیس، منطقه‌ی گومبتا و کوهستان سیروی را بمباران کرد. سپس با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین و از طریق هلیکوپترهای سیکورسکی ده‌ها یگان ویژه از نیروهای خود را در این دو منطقه مستقر نمود.

*نیروهای گریلا روز ۱۳ مارس در کوهستان گومبتا زنجیره عملیاتی را علیه اشغالگران به انجام رساندند. ارتش ترکیه به دلیل این حملات مجبور به عقب‌نشینی از کوهستان‌های گومبتا و سیرو شد.

*ارتش ترکیه در روز ۱۴ مارس ضمن بمباران منطقه به وسیله‌ی جنگنده‌های هوایی، از طریق هلیکوپتر سیکورسکی نیروهای یگان ویژه‌ی خود را در کوهستان‌های سیرو، پارتیزان، گومبتا و دره‌ی ماسیرور مستقر نمود.

*روز ۱۵ مارس در کوهستان ماسیرو درگیری سختی میان نیروهای گریلا با ارتش ترکیه روی داد. در عملیات تله انفجاری نیروهای گریلا ٨ نظامی ارتش ترکیه کشته شدند.

*در همان روز در تپه‌ی پارتیزان نیز میان نیروهای گریلا با اشغالگران درگیری روی داد و در نتیجه‌ی آن ۲ نظامی ترکیه اشغالگر کشته شدند.

*نیروهای گریلا روز ۱۶ مارس، از دو جهت به نظامیان ترکیه در کوهستان ماسیرو هجوم بردند. در این عملیات ۴ نظامی کشته و یک موضع اشغالگران منهدم شد. همچنین ۳ نظامی دیگر ارتش ترکیه در یکی از یگان‌های نزدیک به این کوهستان کشته شدند.

*روز ۱۹ مارس، ۲ نظامی ترکیه در عملیات تک‌تیزاندازان گریلا در کوهستان ماسیرو کشته شدند.

*جنگنده‌های ارتش ترکیه در روز یکم آوریل ۲۰۱٨ منازل مسکونی و زمین‌های کشاورزی شهروندان روستای برادوست را به شدت بمباران کردند. در نتیجه‌ی این بمباران‌ها خسارت زیادی به روستا وارد آمد، به گونه‌ای که شهروندان آن دیگر قادر به کشاورزی و دامداری نبودند.

⚫️ مرحله سوم

*مرحله‌ی سوم حملات اشغالگرانه‌ی ارتش ترکیه، در روز ۵ آوریل ۲۰۱٨ آغاز شد.

*ارتش ترکیه در روز ۵ام آوریل ۲۰۱٨ با توپ‌های نوع اُبیس و هاون کوهستان‌های لِلیکان و کَفورت را بمباران کرد. پس از بمباران این مناطق، با استفاده از هلیکوپتر سکورسکی، شمار زیادی از یگان‌های ارتش خود را در کوهستان‌های للیکان و دره‌ی علی‌درِژ مستقر نمود. نیروهای گریلا در همان روز یکی از هلیکوپترهای سکورسی دشمن را هدف قرار داده و به آن آسیب وارد آوردند.

*نیروهای گریلا روز ۶ام آوریل در کوهستان کفورت عملیاتی را به انجام رساندند که در نتیجه‌ی آن ۱۰ نظامی ترکیه کشته شدند.

*نیروهای گریلا روز ۷ام آوریل در دامنه‌ی کوهستان عادل‌کوفی عملیاتی را علیه ارتش اشغالگر ترکیه به انجام رساندند و در این عملیات ۲ نظامی کشته و ۲ تن دیگر نیز زخمی شدند.

*نیروهای گریلا در همان روز در کوهستان للیکان عملیات دیگری را علیه ارتش اشغالگر ترکیه انجام داده و در این عملیات یک نظامی ترکیه کشته شدند.

*نیروهای گریلا در روز ۹ام آوریل عملیات بزرگی را علیە ارتش ترکیه در کوهستان للیکان به انجام رساندند که در نتیجه‌ی آن ۱۰ نظامی کشته و ۱۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

*نیروهای گریلا روز ۱۰ آوریل نیز در کوهستان للیکان عملیات دیگری را علیه ارتش اشغالگر ترکیه به انجام رساندند که در نتیجه‌ی آن دستکم ٨ نظامی ترکیه کشته شدند.

*نیروهای گریلا روز ۱۱ آوریل طی عملیات دیگری در کوهستان للیکان، ۴ نظامی ترکیه را کشته و ۵ تن دیگر را نیز زخمی کردند. همچنین تعدادی از نظامیان ترکیه سعی داشتند که از کوهستان متواری شوند اما هدف نیروهای گریلا قرار گرفته و ۵ تن از آنان کشته و ۶ تن دیگر نیز زخمی شدند.

*نیروهای گریلا طی عملیات دیگری در روز ۱۳ آوریل در کوهستان للیکان ۳ نظامی ترکیه را به هلاکت رساندند.

*نیروهای گریلا در همان روز ۲ عملیات دیگر را علیه ارتش ترکیه در کفروتی ترتیب داده و در این عملیات‌ها، دستکم ٨ نظامی کشته و ۲ تن دیگر نیز زخمی شدند. بر اساس گزارش منابع محلی، شمار کشته‌های ارتش ترکیه در این دو عملیات ۲۵ تن بوده است.

*نیروهای گریلا روز ۱۵ آوریل نیز طی عملیات دیگری در کوهستان کفروتی، ۶ نظامی ارتش ترکیه را کشته و ۲ تن دیگر را نیز زخمی کردند.

*نیروهای تک‌تیزانداز گریلا در روز ۲۰ام آوریل عملیات دیگری را علیه ارتش اشغالگر ترکیه در کوهستان للیکان انجام داده که در نتیجه‌ی آن یک نظامی کشته و ۲ تن دیگر نیز زخمی شدند.

⚫️ اقدامات ارتش ترکیه برای استقرار دائمی در خاک جنوب کردستان

ارتش غاصب ترکیه تعداد فراوانی سرباز را به منطقه برادوست منتقل کرده است و قصد دارد اینگونه خارج از مرزهای ترکیه را هم در کنترل داشته باشد. در اطراف روستای برمیزه، یشمه، للیکان و کولته با احداث موضع و سنگر و در کوه سیرو، دره سیرو ، دره علی درژ. در ارتفاعات کورت و در ارتفاعات للیکان هم اقدام به حفر سنگر و پایگاه نظامی کرده است.

ارتش ترکیه به دلیل ضربات مداوم گریلایی توانایی استقرار دائمی در این مناطق را ندارد به همین دلیل هم روزانه هوپیماهای جنگنده و توپخانه‌های ترکیه این عرصه را هدف حملات هوایی قرار می‌دهند و با اینکار به سربازان خود کمک می‌کنند. سربازان در بیشتر مواضع به محاصره نیروهای گریلا درآمده‌اند. هدف ترکیه خارج نمودن منطقه برادوست از شهروندان کُرد است. هدف دیگر مستقر کردن مزدوران محلی و یا تحمیل سیاست مزدوریگری بر ساکنانی است که بر ماندن در منطقه اصرار دارند.

⚫️ کمیته تازه‌ای برای فرماندهی جنگ تشکیل شده است

رژیم ترکیه با تغییر شیوه پارلمانی به ریاست جمهوری از نو خود را برای جنگ آماده کرده است. وزیران تازه با سرکردگی دیکتاتور اردوغان دور تازه‌ای از حمله را آغاز کرده‌اند. نهم ژوئیه/ ١٨ تیرماه سال جاری اردوغان طی مراسم تحلیف به عنوان ریاست جمهوری رژیم دیکتاتوری خود را رسما اعلام کرد و در همین روز هم هواپیماهای جنگنده رژیم ترکیه تمام مناطق دفاعی مدیا را هدف بمباران قرار دادند.

رژیم ترکیه در حال اقناع ایران برای شرکت در حمله به کردستان است. نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان آخرین حلقه ائتلاف حمله به کردستان از سوی رژیم ترکیه است و سخنان نچیروان بارزانی در "اشغالگر" خواندن پ.ک.ک مؤید این واقعیت است. بارزانی برای اعلام حمایت از دیکتاتوری ترکیه به آنکارا رفت و در مراسم سوگند اردوغان شرکت کرد. بدین ترتیب تدارکات حمله زمینی رو به پایان است.

در این چهارچوب پ.د.ک و دیگر مزدوران منطقه نقش‌های را بر دوش خواهند گرفت. رژیم ترکیه که توانایی انجام حمله زمینی را ندارد از "تبهکاران ویژه"ای که از گروهک‌های تروریست سوریه به جنوب کردستان منتقل خواهد کرد استفاده می‌کند.

اگر چه پ.د.ک در آغاز حملات اشغالگرانه رژیم ترکیه سکوت کرده بود اما ساکنان روستاهای منطقه برادوست نیک می‌دانند که هیچگونه حمله‌ای بدون موافقت بارزانی و پ.د.ک به این منطقه ممکن نیست.

خلق در برخی از مناطق جنوب کردستان به نشانه اعتراض به اشغالگری رژیم ترکیه به میادین آمدند و برخی از جریانهای سیاسی هم انزجار خود را نسبت به رژیم ترکیه ابراز کردند. فعالیت سپر انسانی در قندیل وارد دومین ماه شد اما اینها برای جلوگیری از حمله ترکیه به جنوب کردستان کافی نیستند.

هم حکومت اقلیم کردستان و هم دولت عراق در راستای منافع ترکیه گام برمی‌دارند. یوسف اصلان از فرمانده‌های ه.پ.گ در منطقه برادوست چندی پیش اعلام کرد که رژیم ترکیه در تلاش تخلیه مناطق خاکورک از ساکنان آن و احداث یک سد برای غرق کردن جغرافیای برادوست زیر آب است.

⚫️ طی ٣۵ سال وضعیت به همین منوال بوده است

دولت ترکیه از سال ١٩٨٣ عملیات خارج از مرزها را در جنوب کردستان به انجام می‌رساند. رژیم ترکیه فارغ از عملیات نظامی علیه پ.ک.ک با همکاری و حمایت پ.د.ک دهها مقر و پایگاه نظامی و جاسوسی را در خاک جنوب کردستان احداث کرده و اینچنین جنوب کردستان را به کنترل خویش درآورده است.

دولت ترکیه در پایان ١٩٩١ عملیات‌هایی را علیه مناطق دفاعی مدیا بنام عملیات فرامرزی آغاز کرد و در خط هولیر-دهوک-زاخو اقدام به احداث مراکز جاسوسی نمود. این مراکز سپس به مقرهای نظامی تغییر نام یافتند و هزاران سرباز و تانک و توپ و خودرو زرهی در آنها مستقر گردیدند.

⚫️ کمپ‌های ترکیه در خاک جنوب کردستان

علاوه بر دهوک –زاخو که به منطقه بادینان معروف است و تحت کنترل پ.د.ک است دولت ترکیه در هولیر هم کمپ‌های جاسوسی و اطلاعاتی تأسیس کرده است. این کمپها از سال ١٩٩٧ پس از عملیات فرامرزی رژیم ترکیه موسوم به "عملیات چکش" در منطقه احداث شدند.

هم‌اکنون رژیم ترکیه در بامرنی، شلادزه، باتوفه، کانی‌ماسی، کربی، سنکه. سیره، قوبکه، قومری، کخه سپی، سره زِر، دره زاخو و آمیدی کمپ جاسوسی-اطلاعاتی و نظامی ساخته است.

در هولیر، دهوک، زاخو و آمیدی مقرهای مختص به میت ترکیه وجود دارد، دولت ترکیه از سال ٢٠١۴ هم در بعشیقه ، سوران و قلاچوالان هم اقدام به ساخت کمپ‌های اطلاعاتی و نظامی کرده است.

همچنین فرودگاه سابق هیران در نزدیکی هولیر را همچون کمپ سربازی و اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌دهد. در زمار هم مرکزی برای آموزش گروهک‌ها تأسیس کرده است.

⚫️ میت- ترکیه و پاراستن- پ.د.ک کنترل چه مناطقی را در دست دارند

فعالیت جاسوسی در اولویت کارهای رژیم ترکیه در جنوب کردستان قرار دارد. سازمان اطلاعاتی ملی ترکیه-میت و سازمان اطلاعات حزب دمکرات کردستان عراق- پاراستن با همدیگر همکاری می‌کنند. برخی از نهادهای رسانه‌ای پ.د.ک که از حمایت ترکیه برخوردارند اقدام به جمع آوری اطلاعات و ارسال آن برای میت می‌کنند. آشکار است که در این مراکز افراد وابسته به میت مستقیما در رأس امور جای گرفته‌اند.

دولت ترکیه مراکز جاسوسی و اطلاعاتی خود را در مناطق تحت کنترل پ.د.ک در هولیر، دهوک و زاخو افزایش داده است اما از مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان هم چشم‌پوشی نکرده است. در سلیمانیه، هلبجه و گرمیان هم نهادها و سازمانهای وابسته به دولت ترکیه اقدام به فعالیت اطلاعاتی و جاسوسی می‌نمایند و از مردم منطقه عضوگیری می‌کنند.

در کرکوک هم جبهه ترکمن عراق مستقیما از سوی میت اداره می‌شود و فردی با نام ارشد صالحی از منسوبان میت در این حزب است.

اسلحه دیگر دولت ترکیه شرکت‌های ترکی در جنوب کردستان است که در سالهای اخیر بر تعداد آنان افزوده شده است و تعداد آنها تنها در زمینه احداث ساختمان و راه و ترابری به ١٣۵٠ شرکت رسیده‌اند. آشکار است که بخشی از این شرکت‌ها مستقیما با میت همکاری می‌کنند.

⚫️ محاصره از سوی کمپ‌ها

کمپ‌هایی که از دروازه مرزی خابور آغاز میشوند دوشادوش خط مرزی تا منطقه سوران ادامه می‌یابند. برای محاصره مناطق خنیره، خاکورک و کیله‌شین از خط مرزی مابین ترکیه- ایران- عراق کمپ دیگری را در منطقه سیدکان احداث کرده‌اند. در دیانا و چومان هم نیروهای نظامی وابسته به ترکیه مستقر شده‌اند و هدف از این همه فشار به قندیل است.

کمپ‌های متعلق به میت ترکیه در رانیه، سنگسر و قلادزه تعطیل شدند. این مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان هستند و در جنوب قندیل واقع شده‌اند. دلیل تخلیه این منطقه از سوی عناصر افراد میت و سربازان ترکیه بازداشت و جوال کردن بر سر آنان از سوی نیروهای آمریکایی بود که ترکیه را بشدت خشمگین کرده و نیروهای خود را از این منطقه بناچار خارج کرد.

... ادامه دارد ...