تعهد برای نجات برجام

روز گذشته نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام با شرکت نمایندگان اروپایی و ایران برگزار و بیانیه آن نیز از سوی هلگا اشمید برگزار شد

   نشست فوق العاده برجام روز گذشته به درخواست فرانسه، آلمان و انگلیس و ایران در شهر وین اتریش برگزار شد. این نشست فوق العاده به منظور نجات برجام و رفع تنشهای موجود با ریاست هلگا اشمید و با حضور اعضای آن شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس و ایران در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه برگزار گردید.

   به رغم بیانیه پایانی خوشبینانه این نشست و سازنده توصیف کردن این نشست از سوی عباس عراقچی، وی اظهار داشت ایران تا زمان تامین خواسته‌هایش، به روال خود در کاهش تعهدات برجامی‌ ادامه خواهد داد. عراقچی در گفتوگویی که بلافاصله بعد از این نشست با خبرگزاری رویتر به عمل آورد اظهار داشت فضای سازنده‌ای در جریان بود. اما  نمی‌توانم بگویم که همه مشکلات را حل کردیم، اما می‌توانم بگویم که پای تعهدات بسیاری در میان است. در این نشست از مقامات ایرانی درخواست شد تا این کشور تمامی تعهدات خود را در برجام به طور کامل انجام دهد.

   در این میان سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای از کاهش تعهدات ایران در برجام خبر داد. ریابکوف در این مصاحبه با خبرگزاری تاس اظهار داشت ایران قصد دارد تعهدات خود در توافق هسته‌ای را کاهش دهد. ریابکوف پس از نشست کمیسیون به خبرگزاری اینترفکس گفت: ایران تا اوایل سپتامبر بر اساس رویکرد کاهش تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای است. البته ما از ایرانی‌ها خواسته‌ایم که از این امر خودداری کنند. کشورهای اروپایی با احساس خطر از اقدامات ایران مبنی بر کاستن از تعهدات برجامی،  از افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.