جرایم جنگی دولت آلمان در کردستان

... نه فقط سال ۱۹۳٨ در جریان قتل عام دیرسیم بلکه در سده‌ی ٢٠، بارها جنگ بر کردستان تحمیل شده است که در برخی از این جنگها از سلاحهای شیمیایی آلمانی استفاده شده است، اما دولت آلمان به طور کامل سکوت اختیار کرده است...

   در اسناد و مدارک جدید در مورد قتل عام دیرسیم که در سال ۱۹۳۷ آغاز و در سال ۱۹۳٨ پایان یافت، محرز است که از گاز شیمیایی آلمانی در این قتل عام استفاده شده است، در مورد به کارگیری گاز شیمیایی دولت آلمان گفته بود، "حتی ما هم مطلع نیستیم". اما روزنامه‌ی دیرسیم و ینی ازگور پولتیکا با انتشار سند آشکار کرده بودند که با امضای مصطفی کمال آتاتورک دولت ترکیه برای قتل عام دیرسیم از آلمان نازی گاز شیمیایی دریافت کرده بود.

   در مقابل این مدارک واکنش حکومت فدرال آلمان قابل توجه بود. نماینده ی حزب چپگرای آلمانی " اولا ژیلپک" در مصاحبه ای با خبرگزاری فرات فاش کرده بود که از دیرسیم تا هلبجه از گاز آلمانی استفاده شده است.

   اسلحه‌های آلمانی در کردستان موضوعی نا آشنا نیستند. نه تنها در جنوب کردستان بلکه در همه‌ی بخشهای کردستان بیشتر سلاحهای مهم ارتش ترکیه و نیروهای اشغالگر، اسلحه‌های آلمانی بوده است.

​​​​​​​   در دوره‌ی صدام حسین بیشتر سلاحهای دولت عراق که در جنوب کردستان به کار گرفته بود و بیشتر سلاحهایی که در سال ۱۹۹۰دولت ترکیه در شمال کردستان استفاده کرده بود، سلاحهای آلمانی بودند. تانک لیوپاد، نفربرهای زرهی، اسلحه ی G3 و G36 ، بسیاری از لوازم مورد نیاز سربازهای دولت ترکیه از کشور آلمان تامین شده بودند.

​​​​​​​   همچنین در بسیاری مواقع محرز شده است که گاز شیمیایی که در کردستان علیه غیرنظامیان و گریلاها استفاده شده است، آلمانی بوده است.

​​​​​​​   گاز استفاده شده در هلبجه...
​​​​​​​   ۱۶ مارس ۱۹٨٨ گازی که در هلبجه جنوب کردستان استفاده شد، سبب مرگ بیشتر از ۵۰۰۰ کرد بود. آن گاز کشنده علیه کردها به کار گرفته شد و زخمی عمیق بر جای گذاشت، توسط رژیم صدام حسین در کارگاهی در شهر سامرا ساخته شد. اما در چند مرحله از تولید این گاز مواد خریدارای شده دولت آلمان به کار گفته شده است.

​​​​​​​   برای تولید گاز Water Engineering Trading ، تکنیک تولید آنرا به سامرا فرستاد.W.E.T  در باواریا سازنده‌ی قطعات اتوماتیک بود که به قیمت ۷ میلیون نمونه‌ی موشکهای بمبی و انفجاری را فروخت. صدام حسین برای بدست آوردن گاز شیمیایی از شرکت کارل کولبا، وسایل شیمیایی و آزمایشگاهی را تحویل گرفت.

​​​​​​​   پس از گذشت سالها از تحریمهای بین المللی مشخص شد که در تولید مواد منفجره‌ی استفاده شده در هلبجه، حداقل ۵۲ درصد سهم آلمان بوده است. از سال ۱۹٨۲ تا سال ۱۹٨۶ صدام حسین به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار اسلحه از آلمان خریداری کرده بود. در سال ۱۹۹۰ همکاری آلمان در جنایت هلبجه در صدر اخبار قرار گرفت. دولت آن زمان به تجارت اسلحه مشغول بود.

​​​​​​​   در آگوست ۱۹۹۰ نمایندگی پایان دادن به جرایم تحقیقاتی انجام داده و در شرکتهای کارل کولبی و W.E.T علیه ۷ مدیر شکایتهایی تنظیم کردند و حکم دستگیری آنها داده شد. اما به صورت رسمی جرم آنها ثابت نشد، زیرا به صورت رسمی این سلاحها فروخته نشده بودند. دستگاه اطلاعاتی آلمان نیز از این تجارت کثیف چشمپوشی کرده بود.

​​​​​​​   در کتاب ixrscata mirime-hetiketiyen, سلاحهای آلمانی در خاورمیانه، روزنامه نگار آلمانی هانس لیاندجکر و ریچارد ریکلیمان در مورد همکاریهای آلمان در قتل عام هلبجه به تفصیل صحبت میکنند.

​​​​​​​   سلاحهای شیمیایی که علیه گریلاهت استفاده می‌شود...
​​​​​​​   علی رغم آنکه بر اساس قوانین بین‌المللی استفاده از اسلحه‌های شیمیایی منع شده است اما در جنگ ۳۰ ساله ارتش ترکیه علیه کردها گازهای شیمیایی ساخت آلمان به کرات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نمونه ی آشکار این جرایم، ۱۱ اردیبهشت ۱۹۹۹ در منطقه ی بالیکایا از توابع شرنخ در غاری انجام شد و ۲۰ گریلای پ.ک.ک قتل عام شدند.

​​​​​​​   پس از جنگهای آن زمان فیلمی از سربازهای ارتش ترکیه در سال ۲۰۱۱ در روژ تی وی و خبرگزاری فرات منتشر شد که یک سرباز ارتش ترکیه میگفت، "احتمال دارد نیروهایمان مسموم شده باشند اما باز هم مانند جانور قهرمانانه ظاهر میشویم. علی رغم آنکه یک روز گذشته اما هنوز تاثیر گاز بر روی ما باقی مانده است."

​​​​​​​   آثار بازمانده از مواد منفجره‌ای که در بالیکایا استفاده شده بود و بدست روزنامه نگاران و تلویزیونهای آلمانی رسیده بود مورد تحقیق و آزمایش قرار گرفتند. در تحقیقاتی که در دانشگا مونیه در مورد گاز CS انجام شد. در برنامه‌ای که در کانال تلویزیونی دولت آلمان ZDF  پخش شد گفته شد این گاز در خط رسمی Bucj&Depyfag تولید شده است و به دستور حکومت آلمان در سال ۱۹۹۵ به ترکیه فروخته شده است.