جمهوری اسلامی عبرت نمی‌آموزد | میسا کلهر

همزمان با لبریز شدن کاسه صبر مردم در مورد کشتن کولبران کرد توسط نیروهای امنیتی، جمهوری اسلامی نه تنها به فکر چاره‌یابی ریشه‌ای این معضل نیست بلکه بار دیگر به فرافکنی و اشاعه دروغ روی آورده است. رسانه‌های جمهوری اسلامی این‌بار ادعا کرده‌اند که شهروندان...

همزمان با لبریز شدن کاسه صبر مردم در مورد کشتن کولبران کرد توسط نیروهای امنیتی، جمهوری اسلامی نه تنها به فکر چاره‌یابی ریشه‌ای این معضل نیست بلکه بار دیگر به فرافکنی و اشاعه دروغ روی آورده است. رسانه‌های جمهوری اسلامی این‌بار ادعا کرده‌اند که شهروندان کشته شده در بانه، کولبر نبوده‌اند

 

شروع ناآرامی‌ها در روژهلات کردستان، موضع متحد احزاب در قبال اعتراضات مردمی و نیز پشتیبانی همه‌جانبه نهادهای مدنی و فرهنگی کرد از کولبران مرزی، باعث شد تا جمهوری اسلامی دچار شُکی دیگر شود و در همین راستا همزمان با میلیتاریزه کردن شهرهای روژهلات، به ترفندهای عوام‌فریبانه‌ جدیدی دست یازد. همراه با گسترده شدن اعتراضات مردمی، نماینده بانه و سقز در مجلس جمهوری اسلامی در سخنانی مردم را به رفتن به خانه‌هایشان دعوت نمود و گفت که ادامه اعتراضات به نفع‌شان نخواهد بود.

 

از طرف دیگر همراه با عذرخواهی پلیس از خانواده‌های قربانیان، اعلام شده که افراد کشته شده کولبر نبوده‌اند و بار آن‌ها "مواد محترقه" بوده است. این اظهارات ضد و نقیض درحالی صورت می‌گیرد که کانال دو صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز همزمان با نیروی انتظامی، دیروز (۱۶ شهریور ۹۶) همزمان با اعتراضات مردم سنه، بار دیگر مواضع حکومت را تکرار کرده و گفته است: "افراد مذکور کولبر نبوده و قصد عبور از معابر ممنوعه را داشته‌اند".

 

این ترفندی قدیمی است که هر بار جمهوری اسلامی در تنگنا قرار می‌گیرد و از طرف افکار عمومی داخلی و خارجی به اعمال تروریستی آنها اعتراض می‌شود در پی رهایی از وضع موجود، به حیله و فریبکاری روی آورده و با تغییر صورت مسئله سعی در مظلوم نمایی می‌کند.

 

در چنین شرایطی معمولاً تناقضات در گفته‌های مسئولان حکومتی افزایش می‌یابد و این رژیم ید طولایی در این‌گونه تناقض‌گویی‌ها دارد. نیروی انتظامی در ابتدا گفته بود که "افراد کشته شده کولبر بوده اما بار آن‌ها، مواد محترقه بوده است". اما هنگامی که با اعتراضات مردمی روبه رو شدند، اظهارات خود را تغییر داده و از مواد محترقه چشم‌پوشی کرده و گفتند که این کولبران از معابر غیر قانونی تردد کرده‌اند.

 

جای هیچ تردیدی نیست که با شناختی که از جمهوری اسلامی و تناقض‌گویی‌هایش سراغ داریم، این رژیم در روزهای آنی مواضع قبلی خود را به‌کلی فراموش کرده و این‌بار ادعا کند که افراد مذکور "تروریست" و یا "عاملان استکبار جهانی" بوده‌اند. فراموش نکنیم که جمهوری اسلامی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود،‌ هیچ معیار اخلاقی و قانونی‌ای را برای جنایت‌های غیرانسانی خود قائل نیست.