حزب دمکراتیک خلق‌ها: سکوت سبب رخ دادن انفالی نو می‌شود

ه.د.پ قتلعام انفال را محکوم نموده و اعلام می‌دارد که سکوت سبب رخ دادن انفال تازه‌ای می‌شود.

حزب دمکراتیک خلق‌ها به مناسبت سالگرد قتلعام انفال بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

ه.د.پ قتلعام انفال مابین سالهای ۱۹۸۶-۱۹۸۹ توسط رژیم صدام علیه خلق کورد را یادآوری کرد و اعلام کرد، بیشتر از ۱٨۰ هزار انسان قتلعام شدند، ۴ تا ۵ هزار روستا متروکه و تخریب شدند و بیشتر از یک میلیون انسان از خانه و زندگی خود آواره شدند.

ه.د.پ همچنین گفت، پروژه‌ی قتلعام انفال با بمباران شیمیایی هلبجه در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ در باشور کوردستان به اوج خود رسید اما جهان همچنان ساکت بود و خود را در مقابل این قتلعام و کشتار کور کرد. هرچند دادگاه عالی کیفری عراق در سال ۲۰۰۷ کشتار انفال را به عنوان قتلعام پذیرفت اما هنوز هم تعداد زیادی از قاتلین و مجرمان محاکمه نشده‌اند.

ه.د.پ همچنین اعلام کرد، در قرن ۲۰ موضعگیری جهانی در کل در مقابل قتلعام و نسل‌کشی یک خلق، سکوت و سپس فراموشی آن بود. این واکنش جهان سبب ایجاد قتلعام، کشتار و نسل‌کشی‌های تازه‌ای خواهد شد.

ه.د.پ در ادامه گفت، روز ۱۴ آوریل روز یادبود انفال است. ما این قتلعام را محکوم می‌کنیم و در مقابل شهدای این قتلعام‌ها سر تعظیم فرود می‌آوریم و خود را شریک غم و رنج و درد بستگان قربانیان می‌دانیم.

ه.د.پ در پایان گفت "برای آنکه یک بار دیگر رخدادهای هلبجه و انفال تکرار نشوند، از همه می‌خواهیم که در مقابل قتل‌عام‌ها سکوت نکنند و آنها را به فراموشی نسپارند".