دمیرتاش: اردوغان یک سیاستمدار به درد نخور و غیرقابل پیش‌بینی است

​​​​​​​صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک سابق حزب دمکراتیک خلق‌ها ه.د.پ در میانه‌ی یک نشست دیگر دادگاهش گفت:"اردوغان سیاستمداری به درد نخور و غیر قابل پیش‌بینی است. از سیاست، تاریخ و جغرافیا چیزی نمی‌داند"

یک نشست دیگر دادگاه صلاح الدین دمیرتاش روز گذشته (پنجشنبه ٢۴ ژانویه) در شعبه‌ی ۱۹ دادگاه احکام کیفری آنکارا در سالن زندان سینجان انجام شد.

 

دمیرتاش در بخش ف زندان ادیرنه توسط سیستم ویدیویی دوربین مدار بسته در دادگاه خود شرکت کرد. چندین تن از داخل و خارج ترکیه به عنوان ناظر در این دادگاه شرکت کردند. تعدادی از هیئتهای بین‌المللی نیز حضور داشتند، به گروهی از آنها هم اجازه‌ی حضور داده نشد. پارلمانتار حزب سوسیال دمکرات سوئد یلماز کریمو، جانشین رئیس سبز‌‌ها، لورنا لوپز لاسکال نیز در این جلسه‌ی دادگاه حضور داشتند، اما به پارلمانتار حزب سرخ نروژ یوهان پیتر آندرسون اجازه ی حضور داده نشد.

 

همچنین غیر از وکلای دمیرتاش، پارلمانتاران ه.د.پ محمود تغرل، محمد توشتو تریاکی، عبدالله کوچ و پارلمانتاران پیشین ه.د.پ نظمی گور، هامد گیلانی، نیهاد آکدوغان و رئیس پیشین خانه‌ی وکلای آمد احمد اوزمن نیز در جلسه دادگاه شرکت کردند.

 

دمیرتاش در این جلسه دادگاه گفت:"اگر شما با احترام با حقوق رفتار کنید، شما با اخلاقید. اگر با اخلاق باشید با احترام به قانون رفتار می‌کنید، اما آنچه در اینجا رخ می‌دهد بزرگترین بی‌اخلاقیست".

 

"منطقه به کلی توسط گروهی تبهکار با همکاری آ.ک.پ اداره می‌شود. از یک طرف در اسلو دیدارهایی انجام می‌شد، از طرف دیگر صدها سیاستمدار، شهردارهای مشترک ب.د.پ (حزب آشتی و دمکراسی) دستگیر می‌شدند. از طرفی ما برای قدرتمند کردن دمکراسی تلاش می‌کردیم و از طرف دیگر مسئولین امنیتی با همکاری قاضی، با بهانه‌های ساختگی هر روز ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ تن را با عنوان "عملیات بر ضد ک.ج.ک" دستگیر می‌کردند. من دوباره می‌گویم، تنها جماعت [فتح‌الله گولن] نبود و من این را تنها به عهده‌ی جماعت نمیگذارم. این کار با تصمیم سیاسی آ.ک.پ انجام می‌شد. چون گولن[ی‌ها] مغز متفکر آ.ک.پ بودند. آ.ک.پ محافظ آنها بود. از وکلای خودش تا مشاورینش، از وزیرانش تا محافظانش، از پارلمانتارانش تا روئسای شاخه‌های آ.ک.پ همه در این کار شریک بودند".

 

دمیرتاش یادآور شد که در مدت ٨ سال هر چه گفته‌اند حقیقت بوده است. وی گفت:" اردوغان و آ.ک.پ به هشدارهای ما توجه نکردند. جماعت هر چه به آنها میگفت همانند گوسفند انجام می‌دادند. به همین دلیل کشور وارد بحران شد. اردوغان اما درس نگرفته است. هرکس به او هشدار می‌دهد مانند دشمن با او رفتار می‌کند. دستگیرشان می‌کند و زندانیشان می‌کند. اردوغان سیاستمدار به درد نخوری است. توانایی پیش‌بینی اوضاع را ندارد. از سیاست، تاریخ و جغرافیا چیزی نمی‌داند. به همین دلیل به سیاستهایش ادامه می‌دهد. انتخاب او در انتخابات به این دلیل نیست که سیاستمدار خبره‌ای است، بلکه به این دلیل است که عوام‌فریب خبره‌ای است".

 

در هنگام سخن گفتن دمیرتاش، یک عضو ه.د.پ با نام حسین کارت گفت:"من دادگاه شما را قبول ندارم. سلام بر لیلا گوون، حصر را پایان دهید".

 

پلیسهای لباس شخصی این عضو ه.د.پ را گرفتند و او را به مرکز پلیس زندان بردند، وی اکنون منتظر حکم دادگاه است.