"دیوان کیفری بین‌المللی به جرایم جنگی در سوریه رسیدگی کند"

گزارش کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در امور سوریه جرایم جنگی دولت ترکیه در سوریه را آشکار کرده است. بسیاری از دولت‌ها اکنون خواستار رسیدگی دیوان کیفری بین‌المللی به جرایم جنگی در سوریه هستند".

گزارش کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در امور سوریه در ۵۴مین مجمع این سازمان در ژنو ارائه شد.

پاولو سرگیو پنهیرو رئیس کمیسیون مستقل تحقیق در گزارش ارائه شده به مجمع از نقض گسترده حقوق بشر در سوریه سخن به میان آورده است.

پنهیرو به نقض حقوق بشر در مناطق تحت کنترل رژیم سوریه، ادلب و اطراف آن که از سوی رژیم اشغالگر ترکیه و گروه‌های مزدور اشغال گشته است اشاره کرده و می‌گوید که این جرایم می‌توانند در چارچوب جنایت جنگی مورد حسابرسی قرار گیرند. پنهیرو می‌افزاید، ٩.٣ میلیون نفر از ساکنان سوریه نیامند کمک‌های فوری هستند و از دسترسی به خدمات اولیه و پزشکی محرومند و از جامعه بین‌المللی خواست تا به وظایف خود عمل کنند.

"از جنایت جنگی در مناطق تحت اشغال رژیم ترکیه سخن گفت"

پنهیرو در مورد جرایم جنگی دولت ترکیه و مزدوران آن در عفرین و سریکانی اشغالی سخن به میان آورد و افزود:"ارتش ملی سوریه وابسته به رژیم ترکیه احتمالا به جرایم جنگی از جمله گروگانگیری، خشونت، شکنجه و تجاوز دست زده‌اند. ارتش ملی سوریه مناطق کوردنشین را غارت می‌کند، اموال مردم را غصب می‌کند، هویت و فرهنگ‌های این مناطق تحت حملات سنگین قرار دارند. مناطقی که از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده‌اند با بلدوزر تخریب شده‌ و غارت شده‌اند. ترکیه نفوذ بسیاری بر گرو‌ه‌های مسلح و بازیگران سوریه دارد. متوقف کردن جرایم ارتش ملی سوریه و گروه‌های دیگر وظیفه ترکیه است. ترکیه مسئول است تا ضامن ستمدیدگان ساکن در مناطق تحت اشغال گروه‌های وابسته به خود شود و از غیرنظامیان محافظت کند."

"عاملان باید آشکار شده و مورد محاکمه قرار گیرند"

پنهیرو اعلام کرد کمیسیون تحقیق سازمان ملل با مکانیسم‌های مستقل و بی‌طرف بین‌المللی در خصوص جرایم جنگ در سوریه از نزدیک ارتباط دارند و افزود عاملان این جرایم باید اشکار شده و در چارچوب حقوق بین‌المللی محاکمه شوند.

پس از ارائه گزارش پنهیرو، نمایندگان کشورهای عضو شورای حقوق بشر در مورد آن به شور نشستند.

لوکزامبورگ: حمله علیه زنان کورد را به شدت محکوم می‌کنیم

نماینده لوکزامبورگ در آغاز سخنان خود با محکوم کردن جرایم صورت گرفته علیه خلق‌های سوریه گفت:"غصب اموال مردم با توسل به زور، بازداشت‌های کیفی، حبس و ناپدیدکردن دستگیرشدگان غیرقابل قبول است. ما خشونت‌های جنسی اعضای ارتش ملی سوریه علیه زنان کورد را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار افشای عاملان آن هستیم."

ایتالیا: این اقدامات نباید بی‌پاسخ باشند

نماینده ایتالیا هم اظهار کرد جرایم ارتش ملی سوریه آنان را بسیار نگران می‌کند و افزود، دولت ترکیه مسئول جنایات صورت گرفته در مناطق اشغالیست.

این نماینده افزود:"ترکیه مسئول ایجاد امنیت در این مناطق است. گزارش خاطرنشان کرده است که در مناطق یادشده علیه غیرنظامیان، ناپدیدکردن، شکنجه، رفتارهای غیرقابل پذیرش، تاراج و غصب اموال و دارایی‌های مردم به شیوه‌ای گسترده ادامه دارند. لازم است دیوان کیفری بین‌المللی (لاهه) در جریان قرار گیرد و تمامی عاملان جرایم مذکور مورد حسابرسی واقع شوند. اخراج خلق‌های شمال غرب و شمال شرق سوریه از مناطق خود، تغییر دمگرافی در این بخش از سوی باید مورد ارزیابی واقع شود."

ایرلند: پرونده باید به دیوان کیفری بین‌المللی واگذار شود

نماینده ایرلند هم در سخنانی گفت:"ناپدیدکردن شهروندان از جمله زنان و کودکان، بازداشت‌های کیفی و جنایات دیگر مایه‌ی خشم بزرگی است. با جرایمی چنین کثیف حقوق اولیه بشر را نقض کرده‌اند و تلاش‌ها برای راه حل سیاسی را به شکست می‌کشاند. ما خواستار افشای عاملان و آمران این جنایات هستیم.

ایرلند یکبار دیگر اعلام می‌کند برای رسیدگی  به موازین حقوق بشر که در دوره جنگ نقض شده‌اند در سطح بین‌المللی باید حسابخواهی شود. ما خواستار واگذاری پرونده جرایم روی داده در سوریه به دیوان کیفری بین‌المللی هستیم."

آلمان ترکیه را نشانه قرار داد

نماینده آلمان هم گفت:"ما در مورد جرایم جنگی در مناطق تحت کنترل ترکیه نگرانیم. همچون آلمان ما از تمام بازیگران می‌خواهیم که به موازین حقوق بین‌المللی احترام بگذارند و اجازه دهند سازمان‌های بین‌المللی مسئول در مورد ارتکاب جرایم جنگی خود را به سوریه برسانند."

نمایندگان بسیاری از کشورهای دیگر نیز در سخنان خود به نقض حقوق بشر در مناطق تحت اشغال رژیم ترکیه و مزدورانش کردند و آنرا مورد انتقاد قرار دادند.