"ذهنیت قاتل و مبارزات خلق‌ها هم ادامه دارند"

جمعیت و نهادها، یاد قربانیان قتلعام ارمنیان را گرامی داشتند و اعلام کردند، آنان در کنار خلق‌هایی که قتلعام شده‌اند، مبارزه می‌کنند.

فدراسیون علوی‌های دمکرات (فدا)، نور زارتونک، جمعیت فرهنگی ارمنی‌های آرژانتین به مناسبت سالگرد قتلعام ارامنه از سوی دولت عثمانی بیانیه‌ای منتشر کردند.

ابتکار عمل نور زارتونک و جمعیت فرهنگی ارمنی‌های آرژانتین یادآور شدند که ۱۰۵ سال پیش در جغرافیای تحت کنترل عثمانی‌ها ارامنه قتلعام شدند، نفی شدند و مال و اموال و املاک آنها تصاحب شد، فرهنگشان از بین رفت و آنهایی نیز که فرار کردند، اجازه‌ی بازگشت به خاک و سرزمینشان را پیدا نکردند.

در این بیانیه آمده است، برای خلق ارمنی، سریان و یونانی‌ها که در آن زمان قتلعام شدند، ما خواهان اجرای عدالت هستیم. ما در کنار خلق‌هایی که قتلعام شده و مورد ظلم واقع گشتند، مبارزاتمان برای برقراری قانون و عدالت را ادامه خواهیم داد.

"تفکر قاتل ادامه دارد"

فدا یادآور شد که در قتلعام ارامنه ده‌ها هزار کودک ارمنی با زور از خانواده‌هایشان جدا شدند و به زور مسلمان شدند.

فدا اعلام کرد که تفکر قاتل در کوچگیری، درسیم، چوروم، زیرزمینهای جزیر و عفرین همان قتلعام را تکرار کردند و در آینده نیز تکرار خواهند کرد.

"۱۰۵ سال است که جنایت، کینه و نفرت انجام می‌شود"

ه.د.پ نیز در این زمینه اعلام کرد، قتلعام ارامنه،  سوریانی، کلدانی‌ها، ایزدیان و روم‌ها سبب فروپاشی بسیار بزرگی شده است. آناتولی بدون مسیحی است. در نتیجه‌ی قتلعامها، مال و اموال، فرهنگ و اراده‌ی دسته‌جمعی غصب شد. ترکیه ۱۰۵ سال است قتلعام ارمنیها را به رسمیت نشناخته است. برعکس، نام آنهایی که مسبب قتلعام بودند مانند طلعت پاشا و انور پاشا را بر بسیاری مکانها نهاده‌اند."

در این بیانیه یاد قربانیان گرامی داشته شد. همچنین آمده است، صدور بیانیه‌ با هدف نفرت‌پراکنی و کینهتوزی به معیاری تبدیل شده است. ترکیه به کشوری که ۱۰۵ سال است جنایت نفرت در آن رخ می‌دهد، تغییر کرده است."