"سیستم حصر امرالی را به سراسر ترکیه تعمیم داده‌اند"

رئیس مشترک کلانشهر آمَدِ ه.د.پ با اشاره به اینکه رژیم حاکم سیستم حصر امرالی را به سراسر کشور تعمیم داده‌ است افزود، تا مسئله کورد حل نشود هیچ کدام از مسائل دیگر ترکیه حل نخواهند شد.

هولیا آلوکمن اویانک، رئیس مشترک آمَد حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در مورد حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و گزارش اخیر سازمان منع شکنجه شورای اروپا در خصوص وضعیت امرالی سخن گفت. اویانک خاطرنشان کرد که هدف از حصر اوجالان، منزوی کردن ایشان و قطع تمامی روابط جهان خارج با وی است.

اویانک خاطرنشان کرد:"وقتی به شیوه ربودن و استرداد آقای اوجالان به دولت ترکیه می‌نگریم، رابطه تنگاتنگ سیاست‌های کوردستیز با حصر امرالی را بخوبی مشاهده می‌کنیم. سیستم مدرنیته کاپیتالیستی با ربودن آقای اوجالان و استرداد وی به ترکیه نقشه و پروژه‌ای را به پیش می‌برد. قبل از توطئه علیه آقای اوجالان سیستم امرالی را حاضر کرده بودند. آقای اوجالان سال‌هاست به تنهایی در این جزیره حبس شد و از دیدار وکلا و حتی خانواده‌اش محروم گشت. چنین سیستمی را در هیچ جای دیگر جهان نمی‌توان دید."

"حصر را به شیوه‌ای سیستماتیک به پیش می‌برند"

اویانک خاطرنشان کرد که حصر آقای اوجالان در جزیره امرالی ٢١ سال است به شیوه‌ای سیستماتیک ادامه دارد و افزود:"دولت ترکیه در نتیجه مبارزه و مقاومت خلق کوردستان و همچنین سیاست‌‌ورزی کوردها مجبور به عقب‌نشینی از سیستم امرالی شد. در مقاطعی سیستم حصر تضعیف شد و خانواده‌ و یا وکلا موفق به انجام ملاقات با آقای اوجالان شدند، اما حصر هیچ زمانی به پایان نرسیده و در ٢١ سال گذشته به شیوه‌ای منظم و مداوم برقرار بوده است. قبل از ربودن و استرداد آقای اوجالان سیستم امرالی را فراهم کرده بودند، در این راستا آقای اوجالان را ربودند و در نظر داشتند تا با منزوی کردن وی تمامی روابطش با جهان خارج را متوقف کنند. بدون شک حصر امرالی به شیوه‌ای مستقیم با مسئله کورد گره خورده است. سیستم حصر امرالی را به تمامی کشور گسترش داده‌اند. تا زمانی که مسئله کورد حل نشود و کوردها به حقوق خود دست نیابند، هیچ کدام از مسائل ترکیه حل نخواهند شد. مخاطب اصلی مسئله کورد نیز آقای اوجالان است."

"گزارش سی‌پی‌تی مهم، ولی ناکافیست"

اویانک با بیان اینکه سیستم حصر امرالی با هیچ جای دیگر جهان مشابهتی ندارد افزود:"البته مواردی که سی‌پی‌تی در گزارش اخیر خود در مورد ترکیه به آنان اشاره کرده بود ناکافی هستند. با این همه اذعان یک سازمان بین‌المللی به وضعیت حصر امرالی برای ما واجد اهمیت است. وکلا و سیاستمداران کورد ٢١ سال است که خواستار توجه به افکار عمومی به وضعیت حصر امرالی هستند، این اولین بار است که سازمانی همچون سی‌پی‌تی به سیستم امرالی و حصر اعتراف می‌کند. ولی گزارش خود را با ١۶ ماه تأخیر منتشر کرد و اینچنین تا انتشار گزارش حصر هم تشدید شد. بله، موارد ذکر شده در گزارش واجد اهمیت می‌باشند اما بسنده کرده به این موارد به معنی پذیرش و چشم‌پوشی از آنان است. سی‌پی‌تی و نهادهای حقوقی اروپا باید برای پایان دادن به حصر امرالی، ترکیه را تحت فشار قرار دهند."