عفو بین‌الملل؛ حداقل ١۴٣ معترض در ایران كشته شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای شمار کشته شده‌‌های اعتراضات هفته گذشته ایران و روژهلات کوردستان را دست‌کم ١۴٣ نفر اعلام کرد.

عفو بین‌الملل روز دوشنبه (٢۵ نوامبر/ ۴ آذر) در اطلاعیه‌ای از افزایش تعداد کشته‌شدگان اعتراضات هفته‌ گذشته ایران خبر داده است.

این سازمان حقوق بشری در اطلاعیه خود با استناد به ویدیوهای ضبط شده در ایران می‌گوید که این ویدیوها نشان می‌دهد مأموران امنیتی جمهوری اسلامی عمدا با اسلحه‌ گرم معترضان غیرمسلح را از فاصله نزدیک هدف قرار داده‌اند.

عفو بین‌الملل با تأکید بر اینکه شمار کشته‌شده‌ها بیشتر از ١۴٣ نفر می‌باشد می‌افزاید تیراندازی به معترضان از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از فاصله کم بوده و حتی به افرادی که در حال فرار بوده‌اند نیز تیراندازی شده است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل در این زمینه گفت:" آمار رو به افزایش کشته‌شدگان در این اعتراض‌ها در مورد قساوت مقامات ایران در مقابله با معترضان یک پیام هشدارآمیز است. این آمار نشان می‌دهد هجمه مقامات ایران به حیات انسانی چقدر رقت‌انگیز است."

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرده است که نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، مأمورین لباس شخصی و نیروهای بسیج در سرکوب معترضان شریک شده‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه می‌افزاید "مأموران از تحویل اجساد کشته‌شدگان به خانواده‌ی آنان امتناع ورزیده‌ و اجساد آنان را به مکان‌های ناشناخته منتقل کرده‌اند." همچنین آمده است:"خانواده کشته شدگان مجبور شده‌اند پول گلوله‌هایی را که عزیزانشان با آن به قتل رسیده‌اند را به دولت بپردازند."

برپایه‌ی اطلاعیه عفو بین‌الملل تعداد کشته شده‌ها به تفکیک استان‌ها به این شرح است:

استان خوزستان: ۴٠ نفر

استان کرماشان: ٣۴ نفر

استان تهران: ٢٠ نفر

استان فارس: ١۵ نفر

استان سنه: ١٢ نفر

استان اورمیه: ۴ نفر

استان البرز: ٩ نفر

استان اصفهان: ٧ نفر

استان‌ کرمان: یک نفر

استان آذربایجان: یک نفر