فرتوناتو: سکوت سقوط اخلاقی کشورهای غربی است

ماریو فرتوناتو نویسنده‌ی ایتالیایی در یادداشتی با عنوان "هیچ کس به پا نمی‌خیزد" در روزنامه‌ی زوددویچه تْسایتونگ سکوت در قبال پاکسازی اتنیکی کوردها را سقوط اخلاقی نیروهای غربی نامید.

ماریو فرتونانتو که نه تنها در ایتالیا بلکه در سرتاسر اروپا با رمانها و سناریوهایش مشهور و شناخته شده است، در بخش "نویسنده‌ی مهمان" روزنامه‌ی زوددویچه تْسایتونگ که یکی از روزنامه‌های اصلی آلمان است تحت عنوان "هیچ کس به پا نمی‌خیزد" نوشته‌ای به چاپ رساند. فرتوناتو در نوشته‌ی خود سکوت نیروهای غربی در مقابل حملات اشغالگرانه ی دولت ترک علیه شمال و شرق سوریه را به تندی مورد انتقاد قرار داد و این پرسش‌ را مطرح نمود: "حمایت و پشتیبانی اروپا کجاست؟".

فرتوناتو جنبش ۱۹۶٨ در پشتیبانی از ویتنام و جزایر را یادآور شد و خاطرنشان نمود که در آن زمان صدها هزار تن به خیابانها آمدند. این نویسنده‌ی ایتالیایی اعلام کرد که در پاییز امسال کوردها بمباران شدند و با بیان عباراتی همچون "بی‌توجهی، سکوت و بی‌‌‌ارزش قلمداد کردن" عدم پشتیبانی از کوردها را مورد انتقاد قرار داد.

"هیچ کدام از ما نگفت که مدیون کوردها هستیم"

نویسنده ماری فرتوناتو اعلام کرد که کوردها در جنگ علیه تبهکاران داعش قربانی بسیار دادند و گفت، "آنها خلقی هستند که ما را از داعش که در پاریس، لندن و برلین عملیاتهای تروریستی انجام می‌داد، نجات دادند. اما هیچ کدام از ما کوردها را به عنوان خلقی دوست اعلام نکرد و نگفتیم که ما مدیون آنها هستیم."

این نویسنده خاطرنشان نمود دمکراسی و آزادیخواهی در روژاوا داعش را نابود کرد و سپس به مقطع ۹ اکتبر و رخدادهای روژاوا اشاره نمود. وی از سیاست آمریکا و نیروهای بینالمللی به تندی انتقاد کرد  که سبب ایجاد فاجعه در منطقه می‌شوند. این نویسنده‌ی ایتالیایی اعلام کرد که نیروهای غربی در مقابل حملات دولت ترکیه، کوردها را در مقابل نیرویی دیکتاتوری که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند و در مقابل اسد تنها گذاشتند. وی تاکید کرد که در منطقه پاکسازی اتنیکی در جریان است.

ماریو فرتوناتو در یادداشت خود اعلام کرد که در خبرهای روزانه‌ی لندن و رم اخبار کوردها منعکس نمی‌شود و گفت، "کوردها از محل زندگی و خاک خود بیرون رانده می‌شوند و اینها در چشم نیروهای غربی فاجعه‌ی انسانی به حساب نمی‌آید." او سکوت غربیها در مقابل این وضعیت را سقوط اخلاقی آنها نامید.

ماریو فرتوناتو که سالهاست در لندن زندگی می‌کند و ریاست انستیتوی فرهنگ ایتالیایی را به عهده دارد، در سال ۲۰۰۷ با انتشار رمان خود با عنوان "در جنگ روز بی‌گناه" جوایز متعددی را به خود اختصاص داد. او که در لندن و رم زندگی می‌کند در مجله‌ی اسپرسو و استامپا-ی ایتالیایی مقاله‌هایش را چاپ می‌کند.