وزیر امور خارجه‌ی اوکراین: همه جزئیات شلیک به پرواز ٧۵٢ باید افشا شوند

وزیر خارجه اوکراین از گفتگو با همتای ایرانی خود در جریان نشست امنیتی مونیخ در مورد سرنگون کردن هواپیمای بوئینگ ٧٣٧ خطوط هوایی اوکراین خبر داد

وادیم پریستایکو وزیر امور خارجه‌ی اوکراین در مراسم رونمایی از سنگ یادبود قربانیان شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی گفت، ما خواهان افشای تمام جزئیات شلیک موشک به هواپیمای ۷۵۲ هستیم و  اجازه نمی‌دهیم ایران یک سرباز را به عنوان مقصر اعلام کند.

روز دوشنبه ۲٨ بهمن ماه وزیر امور خارجه ی اوکراین در مراسم رونمایی از سنگ یادبود قربانیان حمله‌ی موشکی سپاه به هواپیمای ۷۵۲ خط هوایی اوکراین که در فرودگاه بوریسپیل برگزار شده اعلام کرد، "دولت اوکراین به طور جدی برای اجرای عدالت در مورد همه کسانی که در حمله به این هواپیما گناهکارند، تلاش می‌کند."

در این مراسم خانواده‌های خدمه و خلبان هواپیما، مقامهای کشور اوکراین و همچنین نمایندگانی از کشورهای اوکراین، سوئد، کانادا، بریتانیا، افغانستان و آلمان که تبعه‌های کشورشان در این هواپیما کشته شده‌اند، حضور داشتند.

وزیر امور خارجه‌ی اوکراین همچنین اعلام کرد، دولت اوکراین به نمایندگی از سایر کشورهایی که تبعه‌هایشان مسافر هواپیمای اوکراینی بوده و کشته شده‌اند، در زمینه پرداخت و جبران غرامت با ایران مذاکره خواهد کرد.

 وزیر امور خارجه‌ی اوکراین در ادامه‌ی سخنانش گفت، مذاکره با دولت ایران هم اکنون در حال انجام است. وی همچنین تاکید کرد، از طرف دولت اوکراین به خانواده‌های کشته شدگان این هواپیما کمک‌هایی کرده است، اما این فقط کمک بوده و ایران باید غرامت پرداخت کند.

پریستیاکو به دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی ایران در حاشیه‌ی اجلاس امنیتی مونیخ اشاره کرد و گفت وی یک بار دیگر از ظریف خواسته است تا جزئیات و دلایل هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی را افشا کنند. او همچنین گفت، "ما به عنوان وزارت خارجه و همچنین دولت اوکراین به طور جدی برای اجرای عدالت در مورد همه کسانی که در حمله به این هواپیما گناهکارند، تلاش می‌کنیم."

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز ١٨ دی ماه/ ٨ ژانویه هواپیمای پرواز شماره ٧۵٢ تهران – کی‌یف را در نزدیکی شهرک محمودآباد شهریار با شلیک دو موشک سرنگون کرد. تمامی سرنشینان این هواپیما که شامل ١٧۶ نفر بودند جانباختند.