پارلمان عراق به خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور رأی داد

روز یکشنبه ۵ ژانویه نمایندگان پارلمان عراق با برگزاری نشستی فوق العاده پیمان امنیتی با آمریکا و پایان دادن به کار ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست نمایندگان کورد پارلمان و نمایندگان سنی مذهب شرکت نداشتند. آنها دلیل عدم شرکت خود را  ارسال پیامهای تهدید آمیز توسط حزب الله عراق به آنها عنوان کردند.

این نشست پارلمان در پی حمله‌ی آمریکا به دو خودروی حامل مسئولین سپاه قدس ایران و حشد شعبی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس شد، برگزار شد.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی عراق در این جلسه گفت که خروج نیروهای آمریکایی از عراق «هم به نفع آمریکا و هم به نفع عراق» خواهد بود.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در این نشست حاضر شد. وی پیش از جلسه به همراه تعدادی از رهبران گروههای سیاسی در دفتر حسن الکعبی نائب رئیس اول پارلمان به تبادل نظر پرداختند.

حسن الکعبی به خبرگزاری عراق گفت که نمایندگان فراکسیون صادقون نزدیک به قیس خزعلی در حال رایزنی با سایر نمایندگان برای اخراج آمریکا از عراق هستند.

به گزارش خبرنگار العربیه و الحدث فراکسیون البناء به رهبری هادی عامری و فراکسیون السائرون به ریاست مقتدی صدر با خروج آمریکا موافق هستند و به آن رای خواهند داد.

نمایندگان پارلمان عراق طرح ۵ ماده‌ای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در عراق را تصویب کردند.

پنج بند طرح تصویب شده عبارتند از:

- الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش

- تلاش برای پایان دادن به هر گونه حضور نیروهای خارجی و آمریکایی در عراق

- منع استفاده از حریم هوایی، دریایی و زمینی عراق از سوی نیروهای خارجی

- ارائه شکایت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از آمریکا به دلیل حملات این کشور در خاک عراق

- انحصار کاربرد سلاح در دست دولت

گردانهای حزب الله در راستای اعمال فشار به نهادهای رسمی و پارلمانتاران به تهدید رئیس پارلمان و همچنین سایر پارلمانتاران اقدام کرده است.

ابوعلی العسکری، از فرماندهان گردان‌های حزب‌الله در صفحه تویترش نوشت: "سلام ما به آقای حلبوسی. فردا و پس از آن چشم‌های ما به دقت تصمیمات شما درباره حضور آمریکایی‌ها را زیر نظر خواهد داشت."

او در توئیتی تهدیدآمیز نوشت: "تماس‌های ویدئویی شما با سفارت شر را تحت نظر داریم."

شمار نیروهای آمریکایی حاضر در عراق ۵٢٠٠ نفر تخمین زده می‌شود.