پروین بولدان: لزوم برداشتن گام‌های سریع

پروین بولدان اعلام نمود که حاکمیت ترکیه با لایحه آزادی زندانیان در جامعه قطب‌بندی ایجاد کرده است. لازم است که زندانیان از زندان آزاد شده و به مراکز قرنطینه انتقال داده شوند. پیش از آنکه دیر شود باید گام‌های سریعی در این رابطه برداشته شوند.

ویروس کرونا با سرعت در حال انتشار بوده و واکنش‌ها علیه حاکمیتی که اقداماتی را در این راستا انجام نمی‌دهد روز به روز افزایش می‌یابند. لایحه آزادی زندانیان به دلیل گسترش بیماری کووید-۱۹ منتظر تصویب از سوی پارلمان ترکیه است. اما واکنش‌ها نسبت به این لایحه روز به روز در حال افزایش بوده و به عنوان عملی تبعیض‌آمیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. حزب دمکراتیک خلق‌ها به عنوان گامی در راستای ممانعت از شیوع هر چه بیشتر این ویروس کارزار خانوادگی خواهری و برادری را آغاز کرده و امیدوار است که حمایت از این کارزار در سطح جامعه افزایش یابد. پروین بولدان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در رابطه با برداشتن گام‌های امید‌بخش، پیشنهادات احزاب، لایحه ارائه شده به مجلس و کارزار مذکور با آژانس خبری مزوپوتامیا به کفتگو پرداخت.

بولدان در ابتدای این گفتگو خواستار سلامتی برای همه شده و اظهار داشت: دیر زمانی که از خانه‌ها بیرون نیامده‌ایم و عرصه‌های حیات بر روی ما تنگ شده‌اند. ما گفتگوها و نشست‌های خود را بیشتر از طریق رسانه‌های اجتماعی با خلق در میان می‌گذاریم. آ.ک.پ/م.ه.پ لایحه مربوط به آزادی زندانیان سیاسی را به پارلمان ارائه کرده و به بهانه شیوع این ویروس تلاش می‌کنند تا آن را در مجلس تصویب کنند. این لایحه باعث هیچگونه تغییر اساسی در زندان‌ها نمی‌شود. آ.ک.پ به منظور خروج طرفدراران خود از زندان این لایحه را به مجلس ارائه داده است و هیچیک از پیشنهادات ما و احزاب دیگر را نیز قبول نکرده است. از طرف دیگر مشاهده می‌شود که زندان‌ها ضعیف‌ترین حلقه سلامت و بهداشت به شمار می‌روند و در صورتیکه ویروس به درون زندان‌ها انتقال بیاید باید منتظر روی دادن یک فاجعه باشیم. اما حاکمیت به رغم اطلاع از این حقیقت، همچنان به تبعیض دست می‌زند و افراد غیر خودی را در کام مرگ رها می‌کند.

زندانها باید به مراکز قرنطینه تبدیل شوند

بولدان با اشاره به پر شدن زندانها نیز افزود: در زندانها نزدیک به ۳۰۰ هزار زندانی حضور دارند. این شمار از زندانیان رقم بسیار بالایی بوده و زندان‌ها شاهد حضور ۶۰ نفر در بندهای ۱۰-۱۵ نفری هستند. و این در حالیست که حاکمیت درصدد است تنها ۸۰-۹۰ هزار نفر از زندانیان شامل استفاده از این قانون شوند. از سوی دیگر صدها نفر از زندانیان در سنی بالاتر از ۶۰ سال قرار دارند. کسانی وجود دارند که به هیچ عنوان مرتکب جرم نشده‌اند. این افراد صرفا به دلیل باور و اعتقادات خود زندانی شده‌اند. این قانون باید برابری را در نظر بگیرد. لازم است که زندانیان آزاد شوند و به مراکز قرنطینه شده انتقال داده شوند. چنین به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو این ویروس با شدت بیشتر شیوع پیدا کند. به همین دلیل نیازمند مرکز قرنطینه هستیم.

خواست برابری در مقابل قانون

بولدان در ادامه افزود: وجدان اجتماعی در مقابل این لایحه اسوده خاطر نبوده و در این رابطه نیز افزود: آ.ک.پ به منظور تصویب این قانون حتی بر طرفدارن خود نیز فشار وارد می‌کند. وجدان اجتماعی در مقابل این مسئله است. در صورتیکه در زندان‌ها وضعیتی ناگوار یا منفی روی دهد، جامعه با شکستی بزرگ مواجه می‌شود. و این نیز ناشی از این دلیل است که حکومت و افراد وابسته به حکومت این لایحه را تصویب می‌کنند. به همین دلیل ما سکوت نمی‌کنیم، زیرا سکوت به معنای قبول این قانون است. ما در هر جای ممکن و از جمله رسانه‌های اجتماعی نسبت به این قانون اعتراض می‌کنیم. اما این مسئله صرفا مسئله حزب دمکراتیک خلق‌ها نیست، این موضوع به تمامی ترکیه ارتباط داشته و باید خلق‌های ترکیه با مطالبه برابری در مقابل قانون را داشته باشند.

اوجالان در معرض تهدید است

پروین بولدان در رابطه با سلامتی رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان نیز گفت: هر چند خانواده‌ها و وکلا نیز به زندان امرالی رفت و آمدی ندارند، اما زندان امرالی زندانی در معرض تهدید است. زیرا رفت و آمد به این زندان در جریان است. در این زندان، مدیریت زندان و مسئولان نظامی به نوبت در رفت و آمد هستند. در دوره فرایند صلح نیز ما آن را مشاهده کردیم. هر هفته یک یکبار مسئولان زندان امرالی تغییر پیدا می‌کردند. به همین دلیل این زندان در معرض خطر قرار دارد. بدون تردید ارتباط تصویری با خانواده یا از طریق تلفن باید صورت پذیرد. باید یک هیات بهداشتی مستقل به امرالی عزیمت نماید، به آزمایش دست بزند و نمونه آزمایشهای خود را با افکار عمومی در میان بگذارد. این مسئله مهم بوده و باید به سرعت انجام شود.

 آ.ک.پ نمی‌تواند این مرحله را اداره و مدیریت نماید

پروین بولدان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ویروس کوید ۱۹ روز به روز بیشتر شیوع پیدا کرده و در این راستا حکومت نمی‌تواند در مقابل آن اقدامات لازم را انجام دهد و صرف به در خانه ماندن مردم تاکید می‌کند. میلیونها نفری که مجبور به کار در چنین شرایطی هستند هنوز نیز برای کار از خانه بیرون می‌روند. برای کسب روزی در خانه نمی‌مانند. سرمایه‌داران نیز مردم را به کار می‌گیرند. به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها ما همیشه براین مسئله تاکید کرده‌ایم که باید کارگران و زحمتکشان نیز همانند بقیه بتوانند در خانه‌های خود باقی بمانند. در این رابطه اقدامات کشورها دیگر را مشاهده می‌کنیم. اما متاسفانه در ترکیه شاهد چنین اقداماتی نیستیم. در این فرایند مشخص شده است که آک.پ نمی‌تواند این مرحله را مدیریت کند. با اقدامات خود، حکومت آ.ک.پ خود باعث انتشار ویروس شده و مرگ را در سطح جامعه منتشر می‌کند.

به آینده خلق توجهی ندارند

بولدان خاطرنشان ساخت که رئیس جمهوری هیچ کشوری در تلویزیون دست استمداد به روی خلق دراز نمی‌کند. تمامی کشورها به شهروندان خود پول می‌دهند، اما رئیس جمهوری ترکیه، از شهروندانش پول می‌خواهد. امروز با چنین شرایطی مواجه هستیم. این موضوع نیز نشان می‌دهد که ترکیه پولی در چنته ندارد. تمامی پول‌ها را خودشان خرج کرده‌اند. به همین دلیل خلقمان ناچار است که در این روزها در شرایط دشوار و ناگواری زندگی کند.

بولدان در بخش دیگری از سخنان خود افزود که از وضعیت دولت اطلاع دارند و به اطلاع مقامات دولتی نیز رسانده‌اند که باید در این مرحله با سازمان‌های سلامتی و بهداشت و اپوزیسیون همکاری داشته باشند. خلق صدا و توقعات ما را می‌شنود. اما دولت خواهان شنیدن این صدا نیست. با افرادی نیز در وزارت بهداشت در ارتباط هستیم. ما بر درخواست‌های خود پافشاری می‌کنیم. اطلاعات موجود خود را با انها در میان می‌گذاریم و خطرها و موارد منفی را به اطلاع آنها می‌رسانیم.

آ.ک.پ این مرحله را به فرصتی برای اقدامات تبدیل کرده است

بولدان با اشاره به اینکه در شراط شیوع و انتشار بیماری کرونا ۸ شهرداری این حزب از سوی گماشتگان دولتی مورد تعرض گرفته است نیز کفت: ۸ شهرداری ما را با زور به قبضه در آوردند. آ.ک.پ از این فرصت سوء استفاده کرده و تلاش می‌کند از حداکثر فرصت‌های خود در این باره استفاده کند. تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن حزب دمکراتیک خلق‌ها و شهرداری‌های این حزب را با ممنوعیت مواجه کنند. اما به پیروزی نمی‌رسند.

برای سلامتی خلقمان از تمامی امکانات خود استفاده می‌کنیم

بولدان با اشاره به کازار خانواده خواهر و برادری گفت: هر کس که از وضعیت خوبی برخوردار باشد و بتواند از دیگران حمایت کند، باید به کارزار بپیوندد. البته طی روزهای آینده برنامه‌ها و طرح‌های بیشتری را در این رابطه اعلام می‌کنیم. برای سلامتی خلقمان از تمامی امکانات خود استفاده می‌کنیم. به عنوان حزب ما جلسات منظمی را در رابطه با شیوع ویروس کرونا برگزار کرده و در این رابطه تدبیر لازمی را اتخاذ می‌کنیم. خلق را نیز از اقدامات خود مطلع می‌نماییم.

پروین بولدان با اشاره به بالاگرفتن شدت خشونت علیه زنان در روزهای قرنطینه گفت: در این رابطه  تلاش‌های فراوانی را در رسانه‌های اجتماعی انجام داه‌ایم. زنان در این روزها بیش از پیش در معرض خشونت قرار می‌گیرند. می‌بینیم که در خانواده‌ها خشونت علیه زنان افزایش یافته است. قتل زنان همچنان ادامه دارد. اما مهم است که تمامی سازمان‌های زنان علیه خشونت و قتل زنان در رسانه‌های اجتماعی عمل کنند. شبکه‌های حمایت از زنان بسیار مهم هستند. باید این روزهای ناگوار و دشوار را با حمایت از زنان ادامه دهیم. باید سازماندهی زنان را در سازمانهای زنان گسترش دهیم.

پروین بولدان در خاتمه این گفتگو با تاکید بر خودمدیریتی‌های خلقی گفت: جهان هم اکنون به دوران بعد از این ویروس می‌اندیشد. در این مرحله و بعد از آن لازم است که بیش از پیش نیروهای اپوزیسیون و دمکراسیخواه متحد شده و بیش از پیش در اندیشه رهبری خلق و کشور برآیند.


منبع: MA