کانون وکلای سده: کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا به وظیفه خود عمل کند!

کانون وکلای سده در گزارشی مکتوب به (سی‌پی‌تی) اعلام کرده است که شیوع بیماری کووید-١٩ زندگی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را با تهدید بزرگی مواجه کرده است. این سازمان حقوقی از سی‌پی‌تی خواست که به وظیفه خود عمل کند.

کانون وکلای سده گزارشی را در رابطه با وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، عمر خیری کونار، هامیلی یلدرم و ویسی آکتاش که در جزیره امرالی در زندان بسر می‌برند تهیه کرده و به دفتر سازمان منع شکنجه اتحادیه اروپا ارسال کرد.

آقای اوجالان در معرض تهدید جدی قرار دارد

در گزارش کانون وکلای سده با اشاره به رویدادهای پس از شیوع کروناویروس آمده است که هیچگونه تمهیدی در زندان‌های ترکیه اخذ نشده است. گزارش می‌افزاید:"آقای اوجالان در زندان جزیره امرالی ٢١ سال است که به سبب شرایط جوی بارها بیمار شده است و این وضعیت به بیمار شدن ایشان انجامیده است. شرایط سلول‌های زندان به گونه‌ای است که نمی‌تواند از نور آفتاب و هواخوری استفاده کند. ایشان ٧١ سال سن دارند و به دلیل ناراحتی‌های مزمن تنفسی، خطر ابتلا به بیماری کووید-١٩ سلامتی ایشان را بشدت تهدید می‌کند."

در گزارش آمده است که برای پیشگیری از بیماری کووید-١٩ در امرالی آنان خواستار اتخاذ تدابیری از سوی مقامات و همچةین اجام ملاقات شده‌اند، اما تمامی درخواست‌ها بدون پاسخ مانده‌اند.

در گزارش همچنین آمده است:

"... شعبه دوم دادگاه کیفری بورسا هر دو درخواست ما را رد کردند. احکام مربوط به رد خواسته‌های ما که در ٢۶ مارس ٢٠٢٠ صادر شده بودند در ۶ آوریل ٢٠٢٠ بواسطه دادستانی به اطلاع ما رسیده است."

کانون وکلای سده با یادآوری جلوگیری از ملاقات مستقیم خاطرنشان کرده است که درخواست وکلا و خانواده زندانیان برای گفتگوی تلفنی با زندانیان نیز رد شده است.

گزارش می‌افزاید که دادستانی ترکیه رفتاری خارج از معیارهای قانونی در پیش گرفته‌ و "قانون را برای مطامع خود مورد استفاده قرار می‌دهند".

سی‌پی‌تی باید چه کند؟

کانون وکلای سده در پایان گزارش خود از کمیته‌ منع شکنجه خواسته است:

"ما از کمیته شما می‌خواهیم که با وزارت داد، اداره کل زندان‌ها و مسئولین حکومت تماس برقرار کرده و در چند و چون رویدادها قرار گیرید.

بر این مبنا تدابیر لازم برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به جزیره امرالی به اجرا گذاشته شوند و مانع از ابتلای موکلان ما شوند. از مسئولین بخواهید که تدابیر لازم را اخذ کنند.

در این چارچوب از مسئولین (تُرک) خواسته شود که تدابیر فوری با توجه به گزارش‌های 'جمعیت حقوق بشر (ای.ه.د)'، 'بنیاد حقوق بشر ترکیه'، 'جمعیت حقوقدانان آزادیخواه'، 'جمعیت حقوقدانان عصر'، 'سندیکای زحمت‌کشان عرصه‌‌های اجتماعی و پزشکی' و 'جمعیت جامعه مدنی علیه سیستم احکام کیفری' که در ٣٠ مارس ٢٠٢٠ صادر شده بود در زندان‌ها اخذ شوند.

مجازات 'تخلف انضباطی' را متوقف کنید یا اینکه آنرا طبق مبانی حقوقی به تعلیق درآورید.

برای اینکه خانواده و وکلا بتوانند به شیوه‌ای سریع بتوانند در شرایطی مناسب ملاقات را به انجام رسانند گام‌های لازم برداشته شوند.

همچنین برای مکالمه تلفنی خانواده و وکلای زندانیان محبوس در جزیره امرالی فورا اقدام کنید.

برای تحقق این مطالبات مهم و ضمانت زندگی و سلامتی ملاقات شوندگان و فراهم نمودن زمینه‌ی حقوقی برای آزادی آنان به شیوه‌ای فعالانه تحولات را تحت نظر قرار دهید."