آلمان جاسوس میت را دستگیر نکرد

علی دمیر، جاسوس میت که سال گذشته با سلاح در دوسلدورف دستگیر شده بود، عزیز.د همکار علی دمیر علی‌رغم آنکه تحت تحقیق و بازجویی قرار گرفت اما به زندان محکوم نشد.

در سپتامبر ۲۰۲۱ جاسوس میت، علی دمیر در حمله پلیس به یک هتل در دوسلدورف دستگیر شد. مشخص شد که علی دمیر از سال ۲۰۱۸ اطلاعاتی علیه اپوزیسیون و مخالفان رژیم حاکم  در آلمان جمع‌آوری کرده ‌است. یک کارگر هتل زمانیکه متوجه سلاح و مواد منفجره در اتاق دمیر شد از وی شکایت کرده بود. یگان‌های امنیتی در رابطه با موبایل دمیر به تحقیق پرداختند و خاطرنشان نمودند که با میت در ارتباط است.

دمیر در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ در دادگاه عالی دوسلدورف محاکمه شده و اعتراف نمود که با دستگاه جاسوسی دولت ترکیه میت کار کرده و سیاستمداران کورد و افراد نزدیک به گروه گولن در آلمان را تحت نظر گرفته ‌است و این کارها را به این دلیل انجام داده‌است که یک ناسیونالیست ترک است.

دادگاه در ماه ژوئن پایان یافت و علی دمیر از قانون "اظهار ندامت" استفاده کرده و به ۱ سال و ۹ ماه زندان محکوم شد. او همچنین در رابطه با همکارش با نام عزیز.د اطلاعات مهمی داده بود.

دفتر درخواست‌ عمومی فدرال در ابتدای ماه آگوست تحقیق در رابطه با عزیز.د را آغاز کردند که ۱ شهروند آلمانی است. مسئولین پاسخ پرسش‌های خبرگزاری فرات در این ‌رابطه را ندادند اما گفته می‌شود عزیز.د مهم‌ترین همکار جاسوس علی دمیر بوده ‌است.

براساس تحقیقات دادگاه عزیز.د کسی است که سلاح‌ها و گلوله‌هایی که پیش علی دمیر به‌ دست ‌آمده را تهیه کرده‌ است. هر ۲ عضو میت عزیز.د و علی دمیر برای امتحان سلاح‌ها به پلیگان رفته و سلاح‌های خود را امتحان کرده‌اند. اما علی‌رغم وجود مدارک بسیار علیه عزیز.د اما وی دستگیر نشده و زندانی نشده ‌است و به‌صورت کسی که بازداشت نشده، محاکمه می‌شود.

آلمان یکی از آن کشورهایی است که شبکه جاسوسی ترکیه در آن بسیار قدرتمند است. در آلمان میت از راه دستگاه دیانت دولت ترکیه دی تیپ و مساجد ترکی، کنسولگری‌ها، بانک‌ها و دفاتر توریسم خود را سازماندهی کرده و به امور جاسوسی می‌پردازند.

میت از سکوت دولت آلمان استفاده می‌کند. در سال ۲۰۲۰، ۴ بار و در سال ٢٠٢١ هفت‌بار و در سال ۲۰۲۲ در رابطه با جاسوسان مرتبط با میت تحقیقاتی انجام‌ گرفته است. به‌نظر می‌رسد کسی که امسال تحت نظر گرفته‌شده است عزیز.د می‌باشد.

تحقیق در رابطه با جاسوسان دولت ترکیه در سال ۲۰۱۷ نیز انجام گرفت و در آن سال در رابطه با ۱۹ ملا و پیش‌نماز جاسوس دستگاه دیانت ترکیه تحقیقاتی انجام شد اما در نتیجه معامله میان حکومت آن زمان مرکل با رژیم اردوغان این پرونده بسته شد. در پرونده‌های مرتبط با میت و جاسوس‌ها فقط علی دمیر به زندان محکوم شد.