انستیتوی کوردی ۱۳مین کنگره خود را برگزار کرد

انستیتوی کوردی در آلمان ۱۳مین کنگره خود را در شهر دوسلدورف آلمان برگزار کرد.

۱۳مین کنگره انستیتوی کورد در آلمان

این کنگره در ساعت ۱۳‌:۰۰ در سالن کنفرانس خانه کوردها در دوسلدورف برگزار شد.

سخنرانی آغازین از سوی مدیریت انستیتو، مظاهر زُمُرد انجام شد. زمرد به مهمانان و اعضا درود فرستاد و گفت‌: ‌«امروز روزیست که شیخ سعید و ۴۶ یار او به شهادت رسیدند. پس از ۷۵ سال در همان روز مجازات اعدام را علیه رهبر آپو تحمیل کردند. خواستند تاریخ شکست را دوباره کنند. اما خلق کورد شکست نخورد. ما تاریخ خلق خود، شهدا و خدمتگذاران میهن را گرامی می‌داریم. هرگز آنان را فراموش نمی‌کنیم.‌»

پس از سخنرانی،‌ یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا انجام شد. سپس جمال لورین، رقیه اوزمان و یوسف بیلگچی به عنوان مجلس انتخاب شدند.

در این کنگره مدیریت جدید که از ۷ نفر تشکیل می‌شود، تعیین شد. برای ریاست مشترک، دیمن سورابی و سینان آلپتکین انتخاب شدند. برای هیئت اجرایی نیز، خلوسی توگوت، لزگین بوتان، شمس‌الدین آکالان، محمود آیدین و سرحد کریم موظف شدند.

در این کنگره اساسنامه نیز تغییر کرد. هچنین گزارش‌های مالی، کار و کنش‌ها قرائت شدند و از سوی اعضا مورد قبول قرار گرفتند. همچنین وظیفه‌دار کردن استادان جدید نیز در برنامه‌ریزی‌ها جای گرفت. طبق این تصمیمات که در کنگره گرفته شد، درس‌های زبان که در دانشگاه و دبستان‌ها تدریس می‌شود در نیمه سال پیش‌رو نیز ادامه خواهند داشت. در جاهای جدید دوره‌های نوین آغاز شده و حمایت از کسانی که درباره جامعه کوردستان تحقیق می‌کنند، ادامه خواهد داشت.

در این کنگره یاد یکی از زحمتکشان انستیتوی کوردی در آلمان، استاد فوزی اوزمان که مورخ ۱۷ سپامبر ۲۰۲۳ درگذشته بود، گرامی داشته شد. کنگره با آوازخوانی هوزان شمدین به پایان رسید.