انزوای امرالی در شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت

انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در امرالی که 40 ماه است هیچ اطلاعی از وضعیت وی دریافت نشده است، در کنفرانسی که در چارچوب پنجاه و ششمین نشست حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

۴۰ ماه است که از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که بیش از 25 سال است در شرایط انزوای شدید در زندان جزیره امرالی به سر می‌برد، اطلاعی در دسترس نیست.

کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) که در مواجهه با عدم ارتباط مطلق تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که حق ملاقات با خانواده و وکیلش غصب شده است، تنها اختیار ورود به امرالی را دارد و از این نظر، مسئولیت و آینده این انزوا را بر عهده دارد، همچنان غیر فعال و با بی‌تفاوتی برخورد می‌کند.

برای شکستن این سکوت و بسیج جامعه جهانی، از اکتبر 2023 یک کمپین جهانی برای مطالبه آزادی برای عبدالله اوجالان و راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد آغاز شده است.

جنبش دوستی علیه نژادپرستی (MRAP) که با گزارش‌ها و بیانیه‌های قبلی خود انزوای امرالی را در دستور کار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار داد، خود را برای برگزاری کنفرانسی با عنوان «حقوق بشر در ترکیه» در دفتر ژنو سازمان ملل متحد آماده می‌کند.

موضوع اصلی این کنفرانس که سوم ژوئیه در چارچوب پنجاه و ششمین نشست حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که از ۱۸ ژوئن آغاز شده و تا ۱۲ ژوئیه ادامه خواهد داشت، شرایط انزوایی که بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تحمیل می‌شود و اقدامات غیرقانونی که دولت ترکیه در کوردستان انجام می‌دهد، انجام خواهد شد.

سخنرانان این کنفرانس که توسط جیانفرانکو فتورینی، نماینده MRAP سازمان ملل اداره می‌شود، ابراهیم بیلمز، یکی از وکلای دفتر حقوقی عصر، نماینده پارلمان اروپا، لورا کاستل فورت و سیاستمدار کورد فرات آنلی خواهند بود.