اروپای مرکزی برای یک فاجعه تاریخی سیل با طوفان بوریس آماده می‌شود

اروپای مرکزی به دلیل تاثیر طوفان بوریس در آخر هفته جاری با بدترین فاجعه سیل در سال‌های اخیر روبرو شده است.

هواشناسان هشدار می‌دهند که باران‌های شدید منطقه در لهستان، چک، اتریش و اسلواکی را در بر خواهد گرفت.

در حالی که مقامات منطقه اقدامات اضطراری را برای مقابله با فاجعه انجام دادند، رویدادهای فرهنگی لغو شدند و تأسیسات نگهداری آب تخلیه شدند.

سرویس‌های هواشناسی در جمهوری چک و لهستان انتظار دارند در برخی مناطق تا ۴۰۰ لیتر در هر متر مربع بارندگی داشته باشد، در حالی که در اتریش و اسلواکی این میزان حدود ۲۰۰ لیتر تخمین زده می‌شود.

هشدارهایی در مورد خطر سیل‌های بزرگ در لهستان، به ویژه در شهرهای حاشیه رودخانه اودر مانند Wroclaw و Opole داده می‌شود.

سرژ زکا، اقلیم‌شناس کشاورزی، اظهار می‌دارد که این وضعیت خارق‌العاده همراه با هوای گرمی که از مدیترانه می‌آید، بارندگی‌های فاجعه‌باری را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

هواشناسان انتظار دارند سیل‌هایی که می‌توانند خسارات عمده‌ای را در منطقه وسیعی از لهستان تا کرواسی و بارش برف سنگین در باواریا، سوئیس و منطقه تیرول اتریش ایجاد کنند.

پتر هلادیک وزیر محیط‌زیست چک اظهار داشت که این سیل می‌تواند شبیه به بلایای ویرانگری باشد که در سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ تجربه شده است. سیل که در سال ۱۹۹۷ موراویا را درنوردید باعث کشته شدن ۵۰ نفر و خسارت میلیاردها دلاری شد.

به همین ترتیب، سیلابی که در سال ۲۰۰۲ غرب کشور را درنوردید، ۱۷ کشته و خسارات مادی عمده برجای گذاشت. باران‌های شدید در منطقه موراویا جمهوری چک پیش‌بینی می‌شود. مقامات سدهای برای مانع‌شدن سیل ساخته و کیسه‌های شن را آماده کردند.

ارتش آماده است

کارل نهمر، صدراعظم اتریش هشدار داد که رودخانه دانوب می‌تواند طی پنج تا ده سال به بالاترین سطح خود برسد و اعلام کرد که ۱۰۰۰ سرباز آماده مداخله در صورت لزوم هستند. ارتش اسلواکی و آتش‌نشانی نیز در حالت آماده‌باش هستند. در اسلواکی، پیش‌بینی‌کنندگان هواشناسی هشدار می‌دهند که این باران‌ها می‌تواند شدیدتر از بدترین سیل در یک هزاره باشد که اروپای مرکزی را در سال ۲۰۱۳ ویران کرد.