اعتراض احزاب اتریشی به انزوا در امرالی

احزاب اتریشی در پاسخ به سوالات FEYKOM بیانیه‌ای دادند و بر غیرقانونی بودن تحمیل انزوا در امرالی تاکید کردند.

فدراسیون جامعه کورد در اترییش (FEYKOM) از احزاب این کشور در مورد انتخابات شورای ملی اتریش که در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، سوالاتی پرسید.

از سوالاتی که FEYKOM  از احزاب پرسید، مربوط به آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، حمله به هویت کورد و قانون پناهندگی بود.

حزب سوسیال دموکرات اتریش، حزب سبز اتریش، انجمن لیبرال و اتریش جدید (نئو)، حزب کمونیست اتریش و حزب چپ به سوالات پاسخ دادند. حزب محافظه کار خلق اتریش و حزب راستگرای آزادی اتریش اما به سوالات پاسخ ندادند.

در پاسخ احزاب اعلام شد که انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان غیرقانونی است و باید پایان یابد.

حزب سوسیال دموکرات اعلام کرد که شرایط انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مانند همه زندانیان سیاسی باید بر اساس قوانین بین المللی تنظیم و اصلاح شود. حزب سبز هم اعلام کرد که برای اجرای قوانینی مانند آنچه توسط نلسون ماندلا تعریف شده مبارزه می‌کند. این حزب همچنین اظهار داشت که باید رویکردی مبتنی بر کرامت انسانی به محکومان نشان داده شود و آنها از بازدیدهای شورای پیشگیری از شکنجه اروپا حمایت می‌کنند.

حزب نئو هم اعلام کرد که از انزوای تحمیلی عبدالله اوجالان آگاه است، در عین حال به نامه ۶۹ برنده جایزه نوبل که مهر خود را بر کمپین آزادی عبدالله اوجالان زده‌اند، توجه کردند. این حزب اعلام کرد که آنها آگاه هستند که قوه قضاییه به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی در ترکیه استفاده می‌شود و این موضوع را هم در وین و هم در بلژیک مطرح خواهد کرد. حزب چپ نیز اعلام کرد که هیچ محکومی نباید در شرایط غیر انسانی رها شود و برای این امر مبارزه می‌کنند. حزب کمونیست اتریش اعلام کرد که انزوا نقض حقوق بشر است، همه باید بایستند و عبدالله اوجالان می‌تواند نقش مهمی برای صلح و دموکراسی سازی در ترکیه ایفا کند و برای این کار باید شرایط مهیا شود.

حزب سوسیال دموکرات به شدت از نقض حقوق بشر در ترکیه و ایران انتقاد کرد و به طور خاص خواستار لغو مجازات‌های اعمال شده برای سیاستمداران کورد شد. نئو اعلام کرد که از حق مردم برای تعیین سرنوشت خود حمایت می‌کند و سبزها از خودمدیریتی سیاسی و فرهنگی کوردها دفاع کردند و همچنین اعلام کردند که دموکراسی در منطقه باید تقویت شود. حزب کمونیست حملات دولت ترکیه به مناطق کوردنشین را محکوم کرد و اعلام کرد که اتریش می‌تواند در این زمینه میانجی باشد. حزب چپ نیز از مبارزه کوردها علیه ظلم حمایت کرد و اعلام کرد که در مقابل انواع ظلم و ستم ایستادگی می‌کنند.

احزاب همچنین اعلام کردند که مخالف حضور جنبش‌های فاشیستی ترکیه به ویژه اولکو اوکاکلاری هستند.

رویکرد به پناهندگان کورد

طرفین رویکردهای متفاوتی در خصوص حمایت از آوارگان کورد نشان دادند. نئو اعلام کرد برای کسانی که طبق استانداردها درخواست پناهندگی دارند، این حق باید به سرعت و به درستی به رسمیت شناخته شود. حزب سوسیال دموکرات هم اعلام کرد که از حقوق قانونی همه افرادی که به طور قانونی در اتریش هستند محافظت می‌کند و اعلام کرد که جنگ در خارج از کشور نباید به اتریش منتقل شود. حزب چپ گفت که پناهندگان کورد باید بدون قید و شرط محافظت شوند و آنها مخالف اخراج پناهجویان به کشورهای پرخطر هستند. این حزب همچنین اعلام کرد که حقوق بشر یک موضوع مورد معامله نیست و باید رویکردی سریع و منصفانه نسبت به درخواست پناهندگان کورد نشان داد. حزب کمونیست هم اعلام کرد که همه کسانی که مورد آزار و اذیت سیاسی هستند باید محافظت شوند و مخالف اخراج به ترکیه هستند.