تصویر

اعتراض به نسل‌کشی ایزدی‌ها در مقابل سازمان ملل

در تحصن این هفته در مقابل دفتر سازمان ملل متحد که با مطالبه آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه دارد، به نسل‌کشی ایزدی‌ها که توسط تبهکاران داعش در شنگال ۱۰ سال پیش در ۳ اوت رخ داد اعتراض شد.

تحصن که از ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ هر چهارشنبه در مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو سوئیس برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برگزار می‌شود، همچنان ادامه دارد.

این هفته در کنشی که در میدان ملل، محل استقرار دفتر سازمان ملل متحد برگزار شد، نسل‌کشی ایزدی‌ها که توسط تبهکاران داعش در شنگال در ۳ اوت ۲۰۱۴ رخ داد، مورد اعتراض قرار گرفت.

پس از یک دقیقه سکوت برای شهدای نسل‌کشی، ویسَل کوش‌کانادی به نمایندگی از کمیته کنش سخنرانی کرد و یاد و خاطره جان‌باختگان نسل‌کشی شنگال را گرامی داشت. کوش‌کانادی با بیان اینکه ۴۱ ماه است از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اطلاعی دریافت نشده است، بار دیگر از نهادهای بین‌المللی به ویژه کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) و سازمان ملل متحد خواست تا به مسئولیت خود در قبال نظام انزوا، شکنجه و نسل‌کشی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان عمل کنند.

ابراهیم یوکسل، رئیس مشترک مرکز جامعه دموکراتیک کوردها در ژنو (ج‌دک-ژنو) نیز بیانیه مطبوعاتی را خواند. یوکسل با جلب توجه به ابعاد انزوای اعمال شده بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان، گفت: «سیستم انزوا بر تمام خلق‌های ستمدیده به ویژه مردم کورد اعمال شده است.»

یوکسل با اشاره به حملات اشغالگرانه دولت فاشیست ترکیه به باشور کوردستان گفت: «دستاوردهایی که مردم باشور کوردستان با هزینه‌های گزاف در طول دهه‌ها به دست آورده‌اند، امروز از سوی خاندان بارزانی به دولت ترکیه تحویل داده می‌شود.» ابراهیم یوکسل با محکوم کردن خیانت خاندان بارزانی، خاطر نشان ساخت که همین محفل در ۳ اوت ۲۰۱۴ با رها کردن مردم شنگال به تبهکاران داعش، طرف نسل‌کشی بوده است.

یوکسل در پایان سخنان خود با بیان اینکه دولت ترکیه اخیرا به نسل‌کشی فرهنگی کوردها سرعت بخشیده است، تاکید کرد که به هر قیمتی که شده از هویت و فرهنگ خود در برابر حملات صیانت خواهند کرد.

تحصن کوردستانی‌ها تا ساعت ۱۷:۰۰ ادامه داشت.