آتش‌سوزی جنگل‌ها به آتن نزدیک می‌شود

آتش‌سوزی جنگل‌ها که از روز یکشنبه در یونان آغاز شد و به سرعت به پایتخت نزدیک می‌شود، نیروهای دفاع مدنی این کشور را نگران کرد.

پس از تخلیه شهر ماراتون در شامگاه یکشنبه، دستور تخلیه بیشتر نواحی مسکونی در حومه شمال شرقی آتن در روز دوشنبه صادر شد.

واسیلیس واتراکوگیانیس، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی صبح روز دوشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که آتش با وجود تلاش‌های فوق بشری قابل کنترل نیست و به سرعت در حال پیشروی به سمت منطقه پنتلی است.

دو بیمارستان در پنتلی از جمله شهرک‌هایی بود که صبح تخلیه شدند.

هشت نفر به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شدند. مقامات دفاع مدنی دستورالعمل تخلیه را از طریق پیامک برای همه ساکنان منطقه صادر کردند.

مقامات یونانی استادیوم المپیک OAKA را در شمال آتن باز کردند تا هزاران آواره را در خود جای دهد.

این آتش‌سوزی باعث تخلیه هشت روستا و شهر تاریخی ماراتون با ۷۰۰۰ نفر جمعیت شد. این افراد به شهر ساحلی نیا مکری هدایت شدند.

۵۱۰ آتش‌نشان، ۱۵۲ خودرو و ۲۹ هواپیما برای مهار آتش مشغول به کار هستند. جدی بودن وضعیت باعث شد، نخست وزیر کیریاکوس میتسوتاکیس تعطیلات خود را کوتاه کند و به آتن بازگردد.

تا بعد از ظهر یکشنبه، اکیپ‌های آتش‌نشانی موفق شدند ۳۳ مورد از ۴۰ آتش‌سوزی رخ داده در ۲۴ ساعت گذشته را مهار کنند، اما به دلیل شرایط جوی شدید، آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. دود بخش‌هایی از آتن را پوشانده است. وزیر دفاع مدنی یونان اعلام کرد که بیشتر این کشور به دلیل دمای بالا، بادهای شدید و خشکسالی در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارد.

واتراکوگیانیس تاکید کرد که وزش باد در ساعات آینده قوی خواهد بود و رعایت توصیه‌های مسئولان برای ساکنان محلی ضروری است.

سازمان هواشناسی روز دوشنبه دمای ۳۹ درجه سانتی‌گراد و وزش باد بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت را در این منطقه پیش‌بینی می‌کند. یونان در تابستان امسال پس از زمستان خشک به ویژه در برابر آتش‌سوزی‌های جنگلی آسیب‌پذیر است. ماه‌های ژوئن و جولای به عنوان گرم‌ترین ماه‌ها از سال ۱۹۶۰ بدین سو به ثبت رسیده است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که انتشار سوخت‌های فسیلی باعث افزایش طول مدت، فرکانس و شدت امواج گرما می‌شود. طبق گفته هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا، افزایش دما منجر به طولانی‌تر شدن فصل آتش‌سوزی جنگلی و افزایش مناطق سوخته شده توسط شعله‌های آتش در سراسر جهان می‌شود.