تصویر

بایندیر: مردم باشور کوردستان باید در مقابل خط خیانت موضع‌گیری کنند

رئیس مشترک د‌ب‌پ کَسکین بایندیر با اظهار اینکه مردم باشور کوردستان در انتخابات دو راه دارند، گفت: «یا علیه این خط خیانت قیام خواهند کرد. یا این خط خیانت را از بین برده و از آن خلاص شود.»

دولت ترکیه پایگاه‌های نظامی بسیاری در باشور کوردستان ساخته و بدون وقفه به حملات اشغالگری و الحاقی خود ادامه می‌دهد. دولت ترکیه تحت عنوان جنگ با جنبش آزادی کوردها، سیاست اشغالگری را در منطقه اجرا می‌کند. در جایی که لازم است حزب دموکرات کوردستان (پ‌دک) با این سیاست‌ها مخالفت کند، با دولت ترکیه همدستی می‌کند و راه را برای حمله ارتش ترکیه هموار می‌کند. اگرچه این سیاست پ‌دک با واکنش‌های شدید کوردها مواجه شده است، اما بر موضع خود پافشاری می‌کند. ترکیه نیز از این تنش‌های بین کوردها استفاده ابزاری می‌کند و به حملات خود ادامه می‌دهد. در این زمینه مناطق باشور کوردستان را بدون وقفه بمباران می‌کند.

کسکین بایندیر، رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) درباره حملات اشغالگرانه دولت اشغالگر ترکیه و خط خیانت پ‌دک صحبت کرد.

«حملات کثیف و همدستی تاریک»

بایندیر با بیان اینکه دولت ترکیه خواهان دستیابی به موقعیت سیاسی باشور کوردستان است، گفت که این یک هدف استراتژیک دولت ترکیه است. بایندیر با اشاره به اینکه پ‌دک با همدستی دولت ترکیه رگه خیانت را علیه مبارزات آزادی خلق کورد ایجاد کرده است، گفت: «این رگ خیانت می‌خواهد با رنگ‌های مختلف بر مبارزات مردم کورد فایق آید. او می‌خواهد با همدستی با دولت ترکیه مبارزه آزادی خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان را خفه کند. در هر صورت حملات کثیف و همدستی تاریک در باشور کوردستان جریان دارد. نه تنها در باشور کوردستان، بلکه از روژهلات کوردستان گرفته تا باکور کوردستان می‌خواهد با جنگ به حکومت خود ادامه دهد.»

«جهان علیه جنایات دولت ترکیه دورویی می‌کند»

بایندیر با اشاره به اینکه دولت اشغالگر ترکیه از سلاح‌های شیمیایی ممنوعه و جنایات علیه بشریت در جنگ علیه مردم کورد استفاده می‌کند، ادامه داد: «جهان در برابر این جنگ سیاست ریاکارانه‌ای را در پیش گرفته است. امروز دولت ترکیه جنایت کثیف و ضد انسانی را در باشور کوردستان علیه مبارزات آزادی خلق کورد انجام می‌دهد. در باشور کوردستان زنان و جوانان کورد در اثر حملات هوایی و ترور به قتل می‌رسند. از روژاوا گرفته تا شنگال، مردم کورد از طریق ترور و حملات هوایی مورد حمله قرار می‌گیرند. اما آیا می‌دانیم چه کسی اجازه این حملات را می‌دهد؟ چگونه این حمله در باشور کوردستان گسترش می‌یابد؟ حالا باید اسمش را بگذاریم و نشان دهیم. این هم سازمان پ‌دک است. پ‌دک سرمایه‌ها و دستاوردهای خود را در شکست جنبش آزادی می‌بیند و می‌خواهد از آن بهره ببرد. به همین دلیل است که همدستی زیادی با دولت ترکیه دارد. روابط آنها مبتنی بر ابعاد نظامی، تجاری و استخباراتی است. این رابطه بر پایه نقض موقعیت سیاسی مردم کورد است.»

«مردم کورد به اتحاد نیاز دارند»

بایندیر در ادامه سخنان خود بر اهمیت وحدت خلق کورد تاکید کرد و ادامه داد: «اکنون باید این را آشکارا بگوییم. امروز مردم کورد نیاز به وحدت داخلی دارند. می‌توان گفت که بدون پ‌دک و خط همدستی آن، وحدت را ایجاد کنیم. اگر وحدت شکل بگیرد این وحدت در مقابل خط خیانت پ‌د‌ک خواهد بود. بنابراین باید در میان مردم کورد موضعی در برابر این خط خیانت و اشغالگری نشان داده شود. در باکور کوردستان، از سلوپی گرفته تا سرحد علیا، همه مردم مصمم هستند و در مقابل این خط خیانت و جنگ واکنش نشان می‌دهند. اما مسئولیت و بار بر دوش مردم ما باشور کوردستان است.»

در باشور کوردستان انتخاباتی در پیش است. امروز دو راه پیش روی مردم باشور ما قرار دارد. یا در مقابل این خط خیانت قیام داخلی خواهد کرد. یا بر اساس دموکراسی‌سازی، باید این خط خیانت را که از طریق دولت ترکیه اعمال می‌شود از بین ببرد. در این انتخابات فرصتی برای مردم باشور فراهم شده است تا خود را از این خط خیانت خلاص کنند.»