تصویر

برگزاری جشن ۱۵ اوت در اروپا -تکمیل شد-

سالگرد رستاخیز ۱۵ اوت در بسیاری از مناطق اروپا جشن گرفته شد.

جشن‌های سالگرد رستاخیز کارزار ۱۵ اوت

لندن

در پایتخت انگلیس شهر لندن به مناسبت سالگرد رستاخیز کارزار ۱۵ اوت مراسمی برگزار شد. کوردها رقص و پایکوبی کرده و شعارهایی در حمایت از این کارزار سردادند. پیام ‌«ما با روح گریلا و فرمانده عگید، رهبر آپو و کوردستان را آزاد خواهیم کرد» داده شد.

مجلس خلق در لندن به مناسبت ۴۰مین سالگرد کارزار ۱۵ اوت در پارک Bull Lane یک جشن توده‌ای برگزار کرد. با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدای انقلاب کوردستان این مراسم آغاز شد. افراد بسیاری در این مراسم مشارکت کردند.

جوانان با لباس‌های گریلایی و زنان با لباس‌های ملی-محلی در این مراسم شرکت کرده و بی‌وقفه شعارهای ‌«زنده‌باد رهبر آپو»، ‌«زنده‌باد مقاومت گریلا»، ‌«کوردستان گورستان فاشیست‌ها است» و ‌«گریلا‌» را سردادند.

پوسترهای بزرگی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و ماهسوم کورکماز ‌(عگید) در مکانی که مراسم در آن برگزار شده بود،‌ نصب شده و این مکان با پرچم‌های ی‌پ‌گ، ی‌پ‌ژ، پژاک و پاژک و تصاویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آراسته شده بود.

از مجلس خلق کورد، حمزه آمد سخنرانی آغازین را ایراد کرد و بیان داشت که در عملیات ۱۵ اوت، فرمانده عگید با شلیک اولین گلوله، رنگ و فلسفه رهبر آپو  و برهه رستاخیز خلق کورد را در تمام جهان آغاز کرد.

سپس به عنوان کمون جوانان، کیندا زین و سیدار تاتوان سخنرانی کردند و قول پیروزی بر اساس پارادایم رهبر خلق کورد  عبدالله اوجالان را دادند.

در سخنرانی‌ جنبش انقلابی متحدانه، قول داده شده که روح ۱۵ اوت در مبارزات انقلاب متحدانه عملی خواهد شد.

به عنوان مجلس زنان ژیان نیز تورکان بوداغ گفت‌: ‌«تا زمانیکه رهبر آپو بصورت جسمانی آزاد شود، ما نو شدن در جنگ را بیش از پیش توسعه خواهیم داد و جشن رستاخیز را یکبار دیگر به رهبر آپو، قهرمانان انقلاب کوردستان، تمام زنان و خلق‌های آزادی‌خواه تبریک می‌گوییم.‌»

همراه با آهنگ‌های هنرمندان‌؛ زوزان زودَم، میر سرحد و مَروان شان، توده خلق نیز به رقص و پایکوبی پرداخت. در این مراسم اشعاری خوانده شده و برای کودکان مراسمی ویژه تدارک دیده شد.

قبرس

کوردستانیان و دوستان‌شان در قبرس، کارزار ۱۵ اوت را در شهر ترودوس واقع در مرز لیماسول را جشن گرفتند.

این مراسم با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدای آزادی کوردستان آغاز شده و سپس سیاستمدار کورد، لَزگین سرحد درباره کارزار ۱۵ سخنرانی کرد. سرحد گفت‌: ‌«ما پیرو راه رهبر آپو خواهیم بود. کارزار ۱۵ اوت به یک ژرفایی دست یافت و خود را وسعت نیز بخشید.‌»

پس از سخنرانی گروه موسیقی تئوفیلوس بروی صحنه رفته و مشارکت کنندگان همراه با آهنگ‌های این گروه، رقص و پایکوبی کردند.

هامبورگ

۴۰مین سالگرد مبارزه مسلحانه ۱۵ اوت در هامبورگ به شیوه توده‌ای جشن گرفته شد.

این مراسم در Inselpark که یکی از بزرگرین پارک‌های این شهر است برگزار شد و صدها کوردستانی در آن مشارکت کردند. برای ادای احترام به یاد شهدای انقلاب کوردستان یک دقیقه سکوت انجام شد و سپس ریاست مشترک FED-MED، جوما اوزدوغان سخنرانی کرد و گفت که خلق کورد، اتحاد خود را نیرومندتر کرده است و به خیانت خانواده بارزانی پاسخ داده است. اوزدوغان حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) را فراخوند که از خیانت دست بردارد.

جشن ۱۵ اوت در هامبورگ با انجام رقص و پایکوبی و سردادن هلهله و شعارهایی در حمایت از رستاخیز کارزار ۱۵ اوت به پایان رسید.

دارمشتات

در شهر دارمشتات آلمان با سازماندهی مجلس خلق در این منطقه و مجلس زنان، سالگرد رستاخیز ۱۵ اوت جشن گرفته شد. در شخص ماهسوم کورکماز ‌(عگید) و اَنگین سِنجار ‌(اردال) یاد تمام شهدای انقلاب کوردستان گرامی داشته شد.

مرشده آلتان سخنرانی کرد و یاد شهدای مبارزه آزادی کوردستان را گرامی داشت. آلتان بیان کرد که ۱۵ اوت سرنوشت خلق کورد را تعیین کرده است و هرکسی را فراخواند که از گریلا صیانت کند.

برلین

با فراخون مشترک مجلس زنان dest dan و NAV berlîn برای یادبود سالگرد ۱۵ اوت و زنده کردن فرهنگ کوردی در روز یکشنبه ۱۸ اوت در برلین یک جشن برگزار شد.

این مراسم با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به شهدای انقلاب کوردستان آغاز شد.

ریاست مشترک نهاد، NAV berlîn، حسین ییلماز در این جشن سخنرانی کرد و توجه‌ها را به اهمیت کارزار ۱۵ اوت و شلیک اولین گلوله معطوف داشت. ییلماز بیان کرد که آن گلوله الهام‌بخش خلق کورد بوده است و گفت‌‌: ‌«اگر امروزه سراسر جهان،‌ خلق را می‌شناسد به یُمن ایدئولوژی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و شهدا می‌باشد، ما مدیون آنان هستیم. تا زمانیکه آزادی جسمانی رهبرمان عملی نشود، ما نمی‌توانیم بگوییم که آزاد شده‌ایم.»

هنرمندان،‌ بَنگی آگری، سونَر سویَر،‌ سیمرغ، نَهوان حاریکی و میرخان در این جشن شرکت کردند. هنرمندانی از چهارسوی کوردستان با آهنگ‌ها و صدایشان به این جشن رنگ دیگری بخشیدند. مشارکت کنندگان از سویی رقص و پایکوبی کرده و از سوی دیگر جوانان ت‌ج‌ش برلین، کتب رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را در میان خلق توزیع کردند. غرفه‌های خوراک برپا شده و کتاب‌های نویسنده کورد، مَرال شیمشک نیز به خلق معرفی شد.

دلبر چِرای شعر Şoreşê Uzîmî با عنوان ‌«۱۵ اوت» که در تاریخ ۱۵ اوت ۲۰۱۴ نوشته شده است را قرائت کرد.

هِلسینبورگ

سالگرد رستاخیز ۱۵ اوت در شهر هلسینبورگ سوئیس جشن گرفته شد.

به عنوان مرکز جامعه دمکراتیک در ساکن، کوردها گردهم آمده و ۴۰مین سالگرد ۱۵ اوت را جشن گرفتند.

این مراسم با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدای مبارزه آزادی کوردستان شروع شد. در سخنرانی‌های ایراد شده به اهمیت ۱۵ اوت برای مبارزه کوردستان پرداخته شد.

پس از سخنرانی‌های، هنرمندان محلی آهنگ خواندند و مشارکت کنندگان نیز رقص و پایکوبی کردند.

دَن‌هاگ

برای سالگرد رستاخیز ۱۵ اوت در شهر دن‌هاگ هلند یک مراسم جشن برگزار شد. میهن‌دوستان کورد بسیاری به همراه دوستان‌شان در این مراسم مشارکت کرده و بی‌وقفه‌ شعارهای ‌«زنده‌باد رهبر آپو» و ‌«زنده‌باد گریلا» را سردادند.

در سخنرانی‌های ایراد شده،‌ به اهمیت ۱۵ اوت در تاریخ کوردستان پرداخته شده و هر کسی فراخوانده شد که از مبارزه صیانت کند.