تصویر

برگزاری جشنواره فرهنگ و هنر کورد در سوئد

در جشنواره فرهنگ و هنر کورد که در روز ۱ سپتامبر روز جهانی صلح در سوئد برگزار شد، پیام‌هایی برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان داده شده و به مقاومت گریلا درود فرستاده شد.

روز ۱ سپتامبر روز جهانی صلح در سوئد جشنواره فرهنگ و هنر کورد برگزار شد. جشنواره‌ای که مجلس زنان آمارا، مرکز جامعه کورد دمکراتیک و مرکز فرهنگ تَشی میزبان آن بودند. این جشنواره در شخص شهدا، گلستان تارا، هیرو بهاالدین، روسیدا مردین و اورهان بینگول، یاد تمامی شهدا را با انجام یک دقیقه سکوت گرامی داشت و این‌گونه آغاز شد.

روسای مشترک مرکز جامعه دمکراتیک کورد سوئد ‌(ن‌ج‌د‌ک)، منیجه ییگیت ییلدریم و محمود کایا، به حملات ارتش اشغالگر ترکیه علیه فرهنگ کورد پرداختند و به مقاومت گریلاها درود فرستادند. آنان در سخنان خود اعلام کردند که باید هرکسی به شیوه‌ای قویتر پیرامون کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان‌، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» گردهم بیایند.

‌«تلاش می‌کنند تا تمام دستاوردهای ما را از میان بردارند»

ریاست مشترک کنگره ملی کوردستان ‌(ک‌ن‌ک)، زینب مراد نیز گفت‌:

‌«خاک کوردستان با حملات بزرگ نظامی روبرو است. دشمن از بحران در خاورمیانه و جهان نفع می‌برد و به مانند یک فرصت تلاش می‌کند که تمام دستاوردهای خلق کورد را از میان بردارد. علیه این امر، احزاب سیاسی، سپس خلق ما و تمام نهادهای ما دارای وظیفه و مسئولیت هستند.

دولت‌های اشغالگر، چه ترکیه، چه ایران و چه سوریه، حتی عراق نیز، در مقابل واقعیت خلق کورد که به این مرحله رسیده و به موقعیت سیاسی دست یافته است را تحمل نمی‌کنند. علیرغم اینکه در میان آنان تناقضات سیاسی، دینی و غیره نیز وجود دارد. ایران و سوریه زمانیکه مسئله کورد باشد می‌توانند با دولت ترکیه برای نابودی خلق کورد توافق کنند. به همین علت این مقطع برای خلق ما یک برهه سرنوشت‌ساز است. درخواست ما از احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و خلق کورد اینست که این واقعیت‌ها را ببینند و موضع خود را مطابق این امر نشان دهند. ما اعلام می‌کنیم که اشغالگری علیه کوردستان و قتل کودکان را نمی‌پذیریم.‌»

‌«خلق کورد همراه رهبر خود است»

در پیامی که از سوی جنبش زنان کورد اروپا ‌(ت‌ژک-اروپا) فرستاده شده بود این فراخوان داده شد‌: ‌«ما به شیوه‌ای فعالانه در کنشی که در دومین سالگرد انقلاب ژن ژيان آزادی انجام خواهد شد، مشارکت می‌کنیم.‌» در این پیام گفته شد‌: ‌«خلق کورد با صدایی بلند به تمامی جهان می‌گوید که آنان همراه رهبر خود هستند و حیاتی آزاد بدون رهبری ممکن نیست.»

حزب چپ سوئد و احزاب آشوری-سریانی بَت-ناهرین نیز به این جشنواره پیام فرستاده و توجه‌ها را به مبارزه مشترک خلق‌ها معطوف داشتند.

در این جشنواره با نمایش و هنرنمایی تئاتر گروه یارسان، گروه چارنوا، آیفر دوزداش، شریف عمری، حلیم عمری، ناهید هورامی و رزگار هورامی، لحظاتی با اشتیاق به وجود آمد. خلق کورد با پوشاک ملی-محلی خود در این جشنواره شرکت کردند و همراه با سردادن شعارها و هلهله و رقص و پایکوبی کردند.

علیرغم اینکه هوای سوئد سرد و بارانی بود، جشنواره با شور و اشتیاق بسیاری انجام شد.

در این جشنواره، همچنین انستیتو کورد، ژنئولوژی، نهاد پِن کورد غرفه‌هایی برپا کردند و کتب خود را معرفی کردند.

گروه ما، برای کودکان در این جشنواره حضور داشت و برای کودکان مکان و برنامه‌های ویژه تدارک دیده شده بود تا کودکان کورد فرهنگ کوردی و آهنگ‌های کوردی را فراگیرند. گروه زاروک ما در روز ۳۱ اوت نیز در گاملااستان واقع در مرکز شهر استکهلم یک کارگاه ایجاد کرد.

این جشنواره تا ساعات دیروقت شب ادامه داشت و با سردادن شعارهای ‌«زنده‌باد رهبر آپو» و ‌«ژن ژیان آزادی» به پایان رسید.