تصویر

برگزاری کنش‌ها در چارچوب کارزار در شهرهای بیل و لوزان سوئیس

کنش «شب بین‌المللی و فرهنگی» در شهر لوزان سوئیس در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل برای مسئله کورد» که توسط دوستان مردم کورد در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ در سطح جهانی آغاز شد برگزار شد.

کنش‌های در چارچوب کارزار

سارا شافت، کنشگر گروه جوانان انترناسیونالیست، کمال آکتاش، نماینده پارلمانی سابق ه‌دپ و همچنین بریتان گونَش، نماینده پارلمانی دم پارتی استان مِردین، که از طریق کنفرانس تلفنی در این مراسم شرکت کرد، سخنرانی کردند.

بریتان گونش در سخنرانی خود در مراسمی که در مرکز جامعه دموکراتیک کوردها در لوزان برگزار شد، یاد و خاطره زندانی به شدت بیمار عبدالقادر کودای را که روزهای گذشته به دلیل ممانعت از آزادی در زندان جان خود را از دست داد، گرامی داشت. بریتان گونش با توجه به سیاست‌های وحشیانه دولت ترکیه در قبال زندانیان سیاسی گفت: «دولت ترکیه هر زمان که در سیاست داخلی و خارجی دچار بن‌بست می‌شود به ارزش‌های مردم کورد حمله می‌کند.» بریتان گونش در ادامه سخنان خود با توجه به ظلم‌های اخیر علیه زبان و فرهنگ مردم کورد، به سیاست‌های مونیستی دولت ترکیه اشاره کرد و گفت: «این سیاست‌ها ظلم و بن‌بست را بر مردم تحمیل می‌کند.»

بریتان گونش گفت که تنها راه‌حل در برابر این سیاست‌ها، اجرای الگوی زندگی دموکراتیک است که توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ایجاد شده است.

بریتان گونش در پایان گفت: «به منظور دفاع و اجرای الگوی زندگی دموکراتیک، جای خود را در 'راهپیمایی آزادی' در ۱۳ اکتبر در شهر آمد خواهیم گرفت، جایی که آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مبنای آن قرار خواهد گرفت.»

سارا شافت، کنشگر گروه جوانان انترناسیونالیست، توجه‌ها را به نقش جوانان در مبارزات انقلابی مردم جهان جلب کرد.

سارا شافت با اشاره به نقش جوانان در موج اعتصاب فزاینده در آرژانتین و مبارزات مردم فلسطین برای آزادی گفت که امروز موج اعتراضی به رهبری جوانان در سوئیس و اروپا در حال گسترش است.

سارا شافت همچنین گفت: «در کوردستان جوانان به سوی کوه‌های کوردستان بر علیه اشغالگری که ما آن را جنگ جهانی سوم می‌نامیم، می‌شتابند، جنگ هم در فلسطین و هم در کوردستان فقط به مردم آنجا مربوط نمی‌شود. قدرت‌های مسلط مسئول اصلی این جنگ‌ها هستند. ما به عنوان جوانان در این جنگ باید راه حل باشیم.»

سارا شافت با بیان اینکه پارادایم ایجاد شده توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در روژاوا جواب داده است، افزود که آنها از پارادایم دموکراتیک، اکولوژیک و آزادیخواهانه زنان دفاع خواهند کرد.

کمال آکتاش سیاستمدار در مورد عدم ارتباط مطلقی که علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اعمال می‌شود صحبت کرد. آکتاش با اشاره به ارزیابی‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درباره مفهوم رفاقت گفت: «این رفاقت رفاقتی است که بر اساس انتقاد و خودانتقادی ادامه داده می‌شود.»

آکتاش در رابطه با روند توطئه ۹ اکتبر که با خروج رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سوریه آغاز شد، گفت: «هدف از این توطئه، انحلال رهبر آپو و مبارزه آزادی کوردها بود. اما رهبر آپو با پارادایمی که ایجاد کرد این سیاست‌ها را ناکام گذاشت. امروز نیروهای ‌بین‌المللی که خواهان ادامه این توطئه هستند ۲۶ سال است که سیاست انزوای مطلق را در پیش گرفته‌اند تا ارتباط رهبر آپو را با مردم قطع کنند.»

آکتاش با یادآوری اینکه کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» وارد دومین سال خود می‌شود، گفت: «ما به عنوان مردم کوردستان و دوستان آنها این کارزار را تا زمانی که به موفقیت دست یابد، ادامه خواهیم داد.»

آکتاش سخنان خود را با دعوت به شرکت در کنش‌هایی که در ۱۲ اکتبر در بازل و ۱۶ نوامبر در کلن برگزار می‌شود، پایان داد.

این کنش با یک اجرای موسیقی توسط هنرمندان سازمان فرهنگ و هنر (Tev-Çand) به پایان رسید.

مستند «روزهایی از آتش» در شهر بیل اکران شد

به مناسبت سالگرد توطئه ۹ اکتبر، مستند «روزهایی از آتش» در مرکز جامعه دموکراتیک کوردها در بیل به نمایش درآمد.

کوردهای ساکن شهرهای برن و بیل در این مراسم که توسط کمیته «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» به رهبری شورای زنان آرین میرکان برگزار شد، شرکت کردند.

سعادت کوران در سخنرانی کوتاهی در اینجا قبل از نمایش مستند، انزوای اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را محکوم کرد. سعادت کوران در خصوص توطئه ۹ اکتبر گفت: «ما به عنوان مردم میهن‌دوست در اروپا نباید غافل شویم و انزوای تحمیل شده بر رهبر خود و این توطئه را فراموش کنیم. نیروهای هژمونیک همچنان رهبر ما را در اثر یک توطئه در انزوا نگه می‌دارند. به دولت فاشیست ترکیه اجازه ندهیم که ما را به بدون رهبری بودن عادت دهد.»

در نهایت سعادت کوران خواستار شرکت در راهپیمایی در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» به رهبری اتحادیه زنان کورد در سوئیس (ی‌ژک-سوئیس) در ۱۲ اکتبر شد.