فراخوان پیوستن به جلسه رسیدگی به اتهامات روزنامه‌نگار کاراکوچ

جلسه رسیدگی به اتهامات روزنامه‌نگار سردار کاراکوچ در ۲۴ جولای برگزار می‌شود و در این جلسه تصمیم‌گیری می‌شود که وی را به آلمان تحویل دهند یا خیر. ابتکار عمل آزادی برای سردار کاراکوچ خواستار شرکت در جلسه محاکمه این روزنامه‌نگار شد.

سردار کاراکوچ، روزنامه‌نگار، که سال‌ها برای مطبوعات آزاد کار می‌کرد، در تاریخ ۲۳ مه به درخواست آلمان بر اساس ماده ۱۲۹ ب در هلند بازداشت و دستگیر شد. کاراکوچ در ۱۴ ژوئن با قرار وثیقه ۵ هزار یورویی آزاد شد. روزنامه‌نگار کاراکوچ هفته‌ای یک بار باید امضا بدهد و پاسپورتش ضبط شده است.

در جلسه ۲۴ جولای ساعت ۱۳:۳۰ در مورد استرداد یا عدم استرداد سردار کاراکوچ به آلمان تصمیم‌گیری خواهد شد.

روزنامه‌نگار سردار کاراکوچ با بیان اینکه تاریخ فاشیستی و جنایتکارانه دولت ترکیه امروز نیز ادامه دارد، گفت: «دولت ترکیه همواره مسئله کوردها را ناموجود می‌داند و آن را مسئله انکار، نسل‌کشی و امنیتی می‌داند. قیام‌های شیخ سعید، کوچگری، زیلان و سرانجام درسیم بشدت سرکوب شد، صدها هزار نفر کشته شدند، ابتدایی‌ترین حقوق مانند صحبت به زبان کوردی، پخش برنامه و آموزش ممنوع شد. شهرهای کوردستان در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ توسط نیروهای دولت ترکیه ویران شد، هزاران نفر کشته و نیم میلیون نفر آواره شدند. فشار بر جنبش سیاسی کورد افزایش یافت، شهردار مشترک‌های حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه‌د‌پ) برکنار شدند و هزاران سیاستمدار کورد دستگیر و به حبس‌های سنگین محکوم شدند. آنها سرزمین‌های روژاوا و باشور کوردستان را اشغال کردند، در عملیات‌های انجام شده در کوردستان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند، میراث فرهنگی و حافظه اجتماعی را با تخریب قبور تخریب کردند، پیکر کوردها را در چاه‌های اسید حل کردند، از روی صخره‌ها انداختند و زنده زنده سوزاندند. من به عنوان فردی که برخاسته از سنت مطبوعات آزاد هستم، نمی‌توانستم نسبت به این اقدامات ظالمانه دولت ترکیه بی‌تفاوت و بی‌پاسخ بمانم. من نیز مانند همه‌ی افراد از همه‌ی حرفه‌ها، عقیده‌ی سیاسی خود را دارم و اساسی‌ترین فلسفه زندگی‌ام این است که وظایف انسانی خود را نه تنها در قبال مردم کورد، در قبال همه‌ی مردم مظلومی که مورد غفلت قرار گرفته‌اند، در قبال انسانیت انجام می‌دهم.»

کاراکوچ به وضعیت آوارگانی که به دلیل ظلم و ستم دولت ترکیه محل زندگی خود را ترک کرده‌اند، پرداخت و ادامه داد: «روزنامه‌نگاران، سیاستمداران، روشنفکران، نویسندگان و هزاران شهروند کورد مانند من که از جنگ دولت ترکیه جان سالم به در برده‌اند، اکنون پناهنده هستند. سیاستمداران کورد که در اروپا پناهنده شده‌اند، واقعاً از نظر ذهنی ارتباط خود را با کشورشان قطع نکرده‌اند. در کشورهایی که زندگی می‌کنند، بر اساس فرصت‌ها و در چارچوب قوانین و بر اساس مبانی دموکراتیک، از آرمان خود دفاع می‌کنند.»

آلمان به خاطر منافع دولت ترکیه شکایت می‌کند

سردار کاراکوچ طبق ماده ۱۲۹ ب، بین جولای ۲۰۱۷ تا مه ۲۰۱۸ در آلمان محاکمه شد. کاراکوچ درباره این موضوع گفت: «آلمان پس از ۷ سال حکم بازداشت بین‌المللی من را صادر کرد. اگر مرتکب چنین جرم سنگینی شدم چرا در همان سال دستگیر نشدم؟ چرا و منتظر چه بودند؟ ظاهرا این پرونده کاملا سیاسی است و برای حفظ منافع دولت ترکیه باز شده است. آلمان سیاست‌های ظالمانه‌تری نسبت به دولت ترکیه در مورد مسئله کوردها دنبال می‌کند. سیاست جرم‌انگاری مردم کورد مانع حل مسئله کورد می‌شود. با ذهنیت دولت ترکیه با مسئله کوردها برخورد می‌کند. روزنامه‌نگاران و سیاستمداران کورد را مجرم می‌داند و آنها را از نظر سیاسی محاکمه می‌کند. این محاکمه قانونی نیست و از سیاست‌های خارجی دولت ترکیه حمایت می‌کند.»

دعوت به شرکت در جلسه رسیدگی

ابتکار عمل آزادی برای سردار کاراکوچ به جلسه‌ای که در ۲۴ جولای ساعت ۱۳‌‌:۳۰ برگزار می‌شود، اشاره کرد و اعلام کرد: «ما از همه مردم، محافل انقلابی و دموکراتیک می‌خواهیم که در شخص سردار کاراکوچ روزنامه‌نگار کورد با جرم‌انگاری دولت آلمان علیه روزنامه‌نگاران و سیاستمداران کورد مخالفت کنید و واکنش‌های خود را مطرح کنید. ما منتظر حمایت شما هستیم.

آدرس محل برگزاری جلسه به شرح زیر است:

«Parnassusweg

280 1076 AV

آمستردام.»