تصویر

بیانیه نهایی کنفرانس برلین اعلام شد

در بیانیه پایانی «کنفرانس صلح، گفتگو و دموکراسی» که در برلین برگزار شد، فراخوان آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مطرح شد و تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه مبارزات برای صلح اعلام شد.

«کنفرانس صلح، گفتگو و دموکراسی» که با حضور روشنفکران، نویسندگان، آکادمیسین‌ها، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران تبعیدی از ترکیه به اروپا در برلین پایتخت آلمان برگزار شد، با صدور بیانیه نهایی پایان یافت. آکادمیسین لطیفه آک‌یوز و روزنامه‌نگار ارطغرل ماوی‌اوغلو بیانیه پایانی کنفرانس دو روزه را قرائت کردند.

لطیفه آک‌یوز خاطرنشان کرد که مجمع اروپایی آزادی و صلح که به مناسبت ۱ سپتامبر روز جهانی صلح در برلین برگزار شد، باید با هدف همبستگی بین‌المللی علیه جنگ‌هایی باشد که روز به روز در جهان خشونت‌بارتر می‌شوند. اطلاعات زیر را در مورد این جلساتی که در این کنفرانس برگزار شد به اشتراک گذاشت:

تجارب در مورد فرآیندهای صلح

«تجارب بین‌المللی در مورد مبارزه برای صلح در پانلی که در روز اول کنفرانس دو روزه ما برگزار شد، به اشتراک گذاشته شد. پانلیست‌هایی که از کلمبیا، فلسطین، آفریقای جنوبی، فیلیپین، ایرلند و ایسلند شرکت کردند، تجربیات خود را در مورد روند صلح در کشورهایشان به اشتراک گذاشتند.

انزوا و عدم ارتباط مطلق

در پنل دوم و سوم تجربیات ترکیه و کوردستان به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

جزئیات سیاست انزوای مطلق دولت ترکیه در مورد آقای عبدالله اوجالان در امرالی با مثال‌های عینی بیان شد. هدف از سیاست انزوا، نابودی نه تنها وجود شخصی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، بلکه از بین بردن ایده صلح و رویاهای مردم برای آزادی است. تاکید شد که آزادی اوجالان با خواسته‌های مردم برای صلح و احترام به خواست مردم کورد در هم آمیخته است.

جنایات جنگی فاش شد

در پانل چهارم و پنجم جنایات جنگی دولت‌ها افشا شد. جنگ جهانی سوم که تا دیروز به عنوان یک مشاهده گمانه‌زنی در گردش بود، درست در میانه زندگی ما به واقعیت تبدیل شده است. تاکید شد که ایجاد صلح علیه قرارداد جنگی که طرفین با موافقت دوجانبه در مورد مرگ و قتل‌عام امضا کرده‌اند، مستلزم پافشاری بیشتر، تلاش بیشتر و فضیلت بیشتر است.

تأثیر جنگ‌ها بر زنان و کودکان نیز دستور کار اصلی بود

بیان شد که در محیطی که زنان و کودکان با قتل‌عام‌های بزرگ مواجه گردانده می‌شوند و تلاش می‌شود انسان‌هراسی، نژادپرستی و تخریب طبیعت به یک امر عادی جدید جهان تبدیل شود، نیاز به صلح اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مبرم شده است. و تاکید شد که صلحی که از حقوق نه تنها انسان بلکه همه موجودات زنده و غیر زنده دفاع کند، عادلانه خواهد بود.»

از سوی دیگر، روزنامه‌نگار ماوی‌اوغلو در کارگاه‌های آموزشی که در روز دوم کنفرانس برگزار شد، تصمیماتی را که برای توسعه مبارزه برای صلح اتخاذ کردند، بیان کرد:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌«۱- هدف آن کمک به صلح و دموکراسی با تغذیه از تجربیات جنبش‌های زنان است. معمار فلسفه ژن ژیان، آزادی در حال حاضر در انزوای مطلق است. این انزوا بر زنان نیز تاثیر می‌گذارد. تا زمانی که به این انزوا پایان داده نشود ما هیچ شانسی برای رسیدن به صلح نداریم. قبل از هر چیز، مبارزه مادران صلح، مادران شنبه، مادران پلازا دل مایو و امینه شن‌یاشار، مبارزه همه زنانی را که مورد خشونت دولتی و مردانه قرار گرفته‌اند، به سکوهای بین‌المللی برده شود.

۲- تحولات تاریخی و سیاسی وضعیت آقای عبدالله اوجالان را با حل مسئله کورد در محور دموکراسی و آزادی آمیخته است. تمامیت این دو واقعیت؛ مجمع اروپایی برای آزادی و صلح باید تمام فعالیت‌های خود را در جهت حل مسئله کورد، گشودن راه صلح و مذاکره و غلبه بر رژیم اقتدارگرا و فاشیستی با رهنمودی که شامل آزادی اوجالان باشد، انجام دهد.

۳- برای تحقق صلح عادلانه و پایدار باید آرشیو حافظه مطالعات صلح ایجاد کرد و در شکل‌گیری زبان صلح فراگیر که صلح اجتماعی را ممکن می‌کند پیشگام شود. کمپین‌هایی باید سازماندهی شود تا اطمینان حاصل شود که مطالبه صلح و زبان آن به اقشار مختلف جامعه منتقل می‌شود. در این زمینه باید مطالعات مستمر در دیپلماسی، حقوق، مطبوعات و افکار عمومی انجام شود.

۴- مجمع هدف خود را برپایی کنسرت‌ها، جشنواره‌ها، کمپین‌ها، نشست‌ها، ایجاد بسترهای دیجیتال و تولید هنر برای صلح در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به منظور افزایش امید و هیجان برای صلح و بالابردن سطح صدای صلح جامعه قرار داده است.‌»

ارطغرل ماوی‌اوغلو در پایان این پیام را داد: «ما یک رویا داریم. ما می‌توانیم استعمار، کارخانه‌های اسلحه‌سازی که ماشین‌های قتل‌عام کافی تولید می‌کنند تا جهان را چندین بار نابود کنند، قتل‌عام‌هایی که تمام نقاط جهان را به جهنم تبدیل می‌کنند، جنون جنگی که همه ما را هر روز بیشتر و بیشتر فقیر می‌کند، ما را مجبور به مهاجرت می‌کند، نابرابری را عمیق‌تر می‌کند و طبیعت را نابود می‌کند را‌ متوقف کنیم. این فراخوان ما است: بیایید شریک این رؤیای صلح را که توسط تاریخ آزمایش شده بشویم.»