تصویر

بیش از ۱۵۰۰ حقوق‌دان از سراسر جهان برای امرالی فراخوان دادند

برای از میان برداشتن انزوای امرالی و محقق کردن آزادی رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان بیش از ۱۵۰۰ وکیل، نهاد حقوقی نامه‌ای را به امضا رساندند و برای وزارت دادگستری ترکیه ارسال کردند.

بیانیه وکلا مرتبط با انزوای امرالی

۱۵۲۴ وکیل از ۳۸ کشور نامه‌ای را برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان امضا کردند.

به‌عنوان شخصیت‌هایی که این نامه را امضا کردند در پایتخت بلژیک، شهر بروکسل، یک نشست مطبوعاتی ایجاد شد. این جلسه از سوی جمعیت حقوقی بین‌المللی و دمکراسی ‌(MAF-DAD)، جمعیت دفتر بروکسل، انستیتو حقوق‌بشر دفتر بروکسل، اتحادیه وکلای اروپا برای حقوق‌بشر و جهان و دمکراسی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(ELDH) و سندیکای وکلای دمکرات اروپا ‌(AED) برگزار شده است.

در این جلسه که در کلاپ مطبوعاتی بروکسل تشکیل شده بود، اعلام شد که برای عملی کردن حق ملاقات با عبدالله اوجالان، چنین تلاشی صورت گرفته است.

در این جلسه اعلام شد که به کمیته منع شکنجه هشدار داده و اشاره شده است که وضعیت در امرالی از سوی وکلا در سراسر جهان به‌مثابه شکلی از انزوای ویژه و تبعیض‌آمیز تعریف می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«حقوق به رسمیت شناخته نمی‌شود، از ملاقات جلوگیری می‌شود»

در نامه‌ای که برای وزارت دادگستری ترکیه ارسال شده، اعلام شده است که از ملاقات وکلا با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، عمر خیری کونار، حامیلیی ییلدریم و ویسی آکتاش ک در امرالی، به شیوه‌ای غیرقانونی جلوگیری می‌شود.

این نامه در جلسه مطبوعاتی قرائت شده و مرتبط با جلوگیری از ملاقات‌های وکلا و خانواده‌ها، اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شد. در این نامه آمده است‌: ‌«مداخله در حق دفاع و وضعیت حبس در سلول، که به اوجالان و دیگر زندانیان تحمیل می‌شود، به دلیلی مبدل شد تا سازمان‌های بین‌المللی مثل ELDH، AED و Lawyers for lawyer بیانیه بدهند و شبکه‌ای وسیع از وکلا برخوردهایی معترضانه و نارضایتی را ابراز کنند.‌»

در این نامه خاطر نشان شده است که در روز ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴، ۱۳۰۰ وکیل از ۳۵ دفتر جداگانه و ثبت شده به دادستانی جمهوری در بورسا مراجعه کردند و از میان برداشتن ممنوعیت ملاقات با وکلا در زندان امرالی را خواستار شدند تا وکلا بتوانند با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، حامیلی ییلدریم، عمر خیری کونار و ویسی آکتاش ملاقات کنند.

در پایان این نامه گفته شده است‌: ‌«ممنوعیت ملاقات با وکلا با در زندان امرالی، به شیو‌ه‌ای آشکار نقض معیارهای استاندارد مرتبط با رفتار با زندانیان، مصوب سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۵ نیز نوین شده است ‌(معیارهای نلسن ماندلا) و همچنین نقض پیشنهادات کمیته منع شکنجه اروپا ‌(سی‌پی‌تی‌) می‌باشد،‌ قانون شماره ۵۲۷۵ مجازات ترکیه دولت را موظف می‌کند که بدون تداخل هویت و مجازات صادر شده، حقوق زندانیان و محکومین را تامین کند.

این امر در عین‌حال، نقض معیارهای بنیادین ماده ۸ و ۱۶ و تبعیض و نقض حق وکلا است که در معیارهای بنیادین سازمان ملل متحد درباره نقش وکلا بدان اشاره شده است.

همچنین بیان شده که مبارزه حقوق‌دانان در ترکیه علیه انزوای تحمیلی و نقض حق دفاع، اساسا مبارزه برای عملی کردن حقوق معیین شده در پیمان‌نامه حقوق‌بشر اروپا و تمام پیمان‌نامه‌های بین‌المللی است که ترکیه تمام آن‌ها را امضا کرده است.

در پایان این نامه گفته شده است‌: ‌«روز ۳۰ آوریل ۲۰۲۴، مدیریت کل زندان‌ها وابسته به وزرات دادگستری به درخواست‌های نمایندگان دم پارتی پاسخ داد، وزارتخانه در آن پاسخ گفته بود که برای ملاقات با جناب اوجالان و دیگر محکومین با وکلا هیچ مانعی وجود ندارد. ما امیداریم که شما حق ملاقات با اوجالان را به همکاران ما در ترکیه بدهید و واقعیت این اطلاع را به جامعه حقوقی بین‌المللی نشان بدهید.‌»

وکلا و نهادهای حقوقی در نامه‌ مطالبه مشترک خود برای ملاقات با زندانیان در امرالی را برای وزارت دادگستری را اعلام کردند.

دبتای‌: وضعیت در امرالی بسیار خطرناک است

ریاست AED، هِلِنَ دَبتای که از نزدیک وضعیت در امرالی را از نزدیک دنبال می‌کند، گفت‌: ‌«وضعیت در امرالی بسیار خطرناک است.‌» دبتای اعلام کرد که بیش از ۱۵۰۰ امضا، یکبار دیگر وضعیت امرالی را مورد بازخواست قرار می‌دهد.

گیسوید‌: دولت‌ها موظف هستند که از حقوق دفاع کنند

ریاست مشترک MAF-DAD، هَکیه گیسوید موانع پیش‌روی ملاقات در امرالی را به اشتراک گذاشت. گیسیود بیان کرد که پیشنهادات سی‌پی‌تی و قانون مجازات شمار ۵۲۷۵ به شیوه آشکار نقص شده است  و گفت‌: ‌«‌دولت‌ها موظف هستند که بدون هویت، نوع مجازات صادر شده علیه زندانیان و محکومین، حقوق آنان را محقق کنند.»

اوهینسکی‌: حقوق بین‌المللی نقض می‌شود

از دفتر بروکسل و انستیتوی حقوق‌بشر، وویس اوهینسکی اشاره کرد که توجهات آنان بروی دفاع از حق وکلا در ترکیه است و اشاره داشت که حق دفاع بسیار مهم است. اوهینسکی پیمان‌نامه و حقوق بین‌المللی که حق دفاع را ایمن می‌کند را یادآور شد و اعلام کرد که ترکیه، حقوق بین‌المللی را نقض می‌کند. اوهینسکی اعلام کرد حمایت عرصه بین‌المللی از وکلا و پشتیبانی از خلق کورد ادامه داشته امری مهم می‌باشد.

اشمیدت‌‌: اتحادیه اروپا باید بر ترکیه فشار وارد کند

سکرتر کل ELDH، توماس اشمیدت بیان کرد که سازمان‌های بین‌المللی همفکر هستند که ترکیه به حقوق زندانیان بی‌اعتنایی می‌کند و اشاره کرد که وکلای اتحادیه اروپا برای رفتن به امرالی باید بر ترکیه فشار وارد کنند. اشمیدت به قطع ارتباط با امرالی اشاره کرد و گفت، به پیشنهادات سی‌پی‌تی از سوی دولت ترکیه بی‌اعتنایی می‌شود. اشمیدت اشاره کرده است که برای ایجاد فرصت‌های ملاقات باید حکومت‌های غربی و اتحادیه اروپا، نارضایتی و مخالفت خود را نشان بدهند.