تصویر

بزرگداشت شهدای آواشین در شهر بیل

مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شَوین آزاد (اوزلَم برفه)، علی چیچک جودی (حاجی سَزَر) و ساریا روناهی زاگرس (لیلا آوجی) که در ۲۷ جولای ۲۰۱۷ در آواشین به شهادت رسیدند در شهر بیل سوئیس برگزار شد.

مراسم بزرگداشت شهدا

مراسم بزرگداشتی در مرکز جامعه دموکراتیک کوردها در شهر بیل به رهبری انجمن خانواده‌های شهدا در سوئیس (KOMAW)  برگزار شد. بسیاری از مردم و خانواده‌های شهیدان شوین آزاد و ساریا روناهی زاگرس نیز در این مراسم حضور داشتند.

اولین سخنرانی در این مراسم که با یک دقیقه سکوت به احترام یاد شهدای مبارزات آزادی کوردستان آغاز شد، توسط احمد کایا، رئیس مشترک مرکز جامعه دموکراتی کوردها در شهر بیل ایراد شد. کایا با بیان اینکه سطحی که امروزه مردم کورد بدان دست یافته‌اند به یمن هزینه شهدا محقق شده است، گفت: «ما همیشه در هر شرایطی از شهدای خود صیانت خواهیم کرد.»

مصطفی کاراهان به نمایندگی از KOMAV با بیان اینکه مردم کورد سال‌هاست مبارزه کرده‌اند و هزاران شهید در این مبارزه داده‌اند، گفت: «اخیرا شاهد مشارکت و همدستی خانواده بارزانی در حملات دولت اشغالگر ترکیه هستیم. این مایه شرمساری کوردها است. مردم کورد باید به این ننگ بگویند بس است. ما کسانی را که همراه با اشغالگران عمل می‌کنند محکوم می‌کنیم. دولت اشغالگر ترکیه می‌خواهد دستاوردهای کوردها را در چهار بخش کوردستان از بین ببرد. من با احترام از کسانی که در مقابل این امر مقاومت کردند و کسانی که در این راه شهید شدند، یاد می‌کنم.»

سوزدار سیدار، فعال اتحادیه زنان کورد در سوئیس (ی‌ژک-سوئیس) در سخنانی با تاکید بر اینکه بزرگترین نیروی مقاومت در برابر دولت اشغالگر ترکیه، گریلا است، گفت: «رویکرد ما به شهدا نمی‌تواند عادی باشد. آنها فرزندان این خلق هستند. در میان شما رفتند. آنها در برابر چنین دشمن وحشی مقاومت فوق‌العاده‌ای نشان می‌دهند. رهبر آپو گفت ”پ‌ک‌ک حزب شهداست“. در واقع، پ‌ک‌ک حزب شهداست. حملات در هر زمینه‌ای وجود دارد، اما بزرگترین حمله به گریلاهای ما صورت می‌گیرد. زیرا کسی که بیشتر از همه مقاومت می‌کند گریلا است. ما باید با توجه به این مقاومت در هر عرصه‌ای که هستیم در مبارزه شرکت کنیم. شما اخیراً آن را در مطبوعات دنبال کرده‌اید. کسانی که با همراهی آهنگ‌های کوردی پایکوبی و می‌رقصند دستگیر می‌شوند. تحمل دو کلمه نوشتار کوردی را ندارند. دولت ترکیه وجود خود را بر فقدان مردم کورد بنا می‌کند. این مقاومت تا زمانی که تنها یک نفر باقی بماند ادامه خواهد داشت. کسانی که امروز با اشغالگران وارد عمل می‌شوند، فراموش نکنند که مردم کورد در طول تاریخ مقاومت کرده‌اند و از این به بعد نیز مقاومت خواهند کرد. شهدای ما افتخار ما هستند.»

دلبرین مِردین به نمایندگی از خانواده ساریا روناهی زاگرس و جمهور شَدال به نمایندگی از خانواده شَوین آزاد در این مراسم بزرگداشت حضور داشتند. شرکت‌کنندگان در این سخنرانی که لحظات احساسی را تجربه می‌کردند، شعار «شهیدان نمی‌میرند» سر دادند.

این مراسم پس از نمایش فیلم با شعار «شهیدان نمی‌میرند» به پایان رسید.