دادگاه کلن: اقدام علیه هیئت اعزامی به کوردستان غیرقانونی است

دادگاه اداری کلن حکم داد که «ممنوعیت خروج هیئت صلح به کوردستان غیرقانونی است.»

آلمان پرونده را باخت

پلیس آلمان اعضای مدافع کوردستان تدا اوهلینگ و رونجا اچ را که می‌خواستند در ژوئن ۲۰۲۱ از طریق فرودگاه دوسلدورف به شهر هولیر بروند، مسدود کرد و پاسپورت آنها را مصادره کرد. دادگاه اداری کلن با تصمیم‌گیری در مورد درخواست تدا اوهلینگ و رونجا اچ تصمیم گرفت که موضع پلیس «غیر قانونی» بود.

دادگاه اداری کلن توقف اعضای هیئتی که می‌خواستند به کوردستان بروند توسط پلیس فدرال آلمان را غیرقانونی دانست. دادگاه در مورد شکایت دو زن اهل هامبورگ به نام‌های تدا اوهلینگ و رونجا اچ علیه پلیس فدرال که آنها را از سفر به عراق در ژوئن ۲۰۲۱ منع کرده بود، رأی داد. دادگاه ممنوعیت خروج و سفر شاکیان به عراق را به مدت یک ماه غیرقانونی دانست.

شاکیان تدا اوهلینگ و رونجا اچ بخشی از هیئت صلح بین‌المللی بودند که می‌خواستند به باشور کوردستان بروند تا در پایان دادن به حملات دولت ترکیه که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، مشارکت کنند. در ۱۲ ژوئن ۲۰۲۱، شرکت‌کنندگان هیئت صلح در کمپین دفاع از کوردستان از طریق فرودگاه دوسلدورف به سمت باشور کوردستان حرکت کردند. هیأت صلح با حضور تقریباً ۱۶۰ نفر از ۱۴ کشور، به منظور افزایش آگاهی جوامع اروپایی در مورد جنگ در کوردستان و حملات ارتش ترکیه که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و برای کمک به حل مسالمت‌آمیز مسئله کورد اقدام کرد.

دلیل مسدود شدن: منافع آلمان!

در فرودگاه دوسلدورف، پلیس فدرال به ۱۷ شرکت‌کننده، از جمله جانسو اوزدمیر، نماینده پارلمان هامبورگ، اجازه خروج از کشور را نداد. به همین دلیل پلیس برای افراد مورد نظر ممنوعیت خروج از کشور را به مدت یک ماه اعلام کرد. مقامات از جمله به روابط جمهوری فدرال آلمان با ترکیه اشاره کردند و اظهار داشتند که این روابط به دلیل این سفرها «حتی منفی‌تر» خواهد بود.

پس از رد درخواست تجدیدنظر علیه ممنوعیت‌ها، دو شرکت‌کننده از هامبورگ در ژوئن ۲۰۲۲ علیه پلیس فدرال شکایت کردند. آنها اقدامات پلیس فدرال را حمله به همبستگی بین‌المللی با جامعه کورد و جرم‌انگاری غیرقابل قبول تعهد آنها به صلح در کوردستان و نقض حقوق اساسی آنها دانستند. دادگاه اداری کلن تصمیم خود را در رابطه با این شکایات اتخاذ کرد.

پس از رسیدگی به پرونده دو شاکی به طور جداگانه در مدت کوتاهی، دادگاه حکم به غیرقانونی بودن این ممنوعیت‌ها در هر دو پرونده داد.

«ممنوعیت علیه کوردها همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد»

با رضایت از تصمیم دادگاه اداری کلن، صندوق کمک حقوقی AZADÎ eV به پلیس آلمان فراخوان داد و از پلیس فدرال خواست تا از اعمال ممنوعیت خروج در آینده خودداری کند. در حالی که اشاره شد که ممنوعیت‌هایی که بر اساس آن تصمیم ممنوعیت خروج در آلمان مبتنی است، سابقه‌ای قدیمی دارند، همچنین اشاره شد که این ممنوعیت‌ها امروزه بر بخش‌های دیگری غیر از کوردها تأثیر می‌گذارد. در این بیانیه آمده است:

«اگرچه ممنوعیت‌هایی که بر اساس آن تصمیم گرفته شده است بیش از سه سال قدمت دارد، تصمیم امروز اهمیت خاصی دارد. بر اساس مشاهدات AZADÎ، در سال‌های اخیر ممنوعیت خروج افراد کنشگر سیاسی از کشور به منظور جلوگیری از فعالیت آنها افزایش یافته است. در اواخر ماه جولای، یک گروه پنج نفره که عازم شنگال بودند در فرودگاه مونیخ متوقف شدند و به مدت یک ماه از خروج از کشور منع شدند. این گروه می‌خواستند در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت دهمین سالگرد نسل‌کشی علیه ایزدی‌ها در شنگال برگزار شد، شرکت کنند.

نه تنها افراد همبسته با کوردها و کوردستان تحت تأثیر این ممنوعیت‌ها قرار می‌گیرند، بلکه ضد فاشیست‌ها نیز از جمله رئیس انجمن کسانی که با ظلم رژیم نازی مواجه شده‌اند/Bund der Antifaschist:innen (VVN-BdA) هستند که در مارس ۲۰۲۳ از سفر به بلغارستان منع شد.»