در آلمان تمرکز بر زاکسن و تورینگن است: تهدید راست افراطی در حال افزایش است

انتخابات در ایالت‌های زاکسن و تورینگن آلمان در حالی برگزار می‌شود که در آن سه نفر در اثر یک حمله خشونت آمیز مذهبی جان خود را از دست دادند. انتظار می‌رود که راست افراطی آرا خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

زاکسن و تورینگن با بیش از ۶ میلیون نفر جمعیت تنها ۷ درصد از جمعیت آلمان را تشکیل می‌دهند.

با این حال، این دو ایالت در شرق آلمان برای سیاستمداران و رسانه‌ها بسیار مهم هستند. گفته می‌شود که انتخابات یکشنبه هفته جاری پیامدهای گسترده‌ای بر زندگی سیاسی آلمان خواهد داشت.

احتمالاً این انتخابات باعث تضعیف و دودستگی فضای سیاسی خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (آ‌ف‌د) در تورینگن ۳۰ درصد و در زاکسن ۳۲ درصد آرا را به دست خواهد آورد. پس از حمله‌ای که تبهکاران داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، انتظار می‌رود که نتایج انتخابات حتی برای جناح راست افراطی مطلوب‌تر باشد.

ائتلاف ساهرا واگنکنشت از حزب چپ رادیکال که در ابتدای سال تشکیل شد، ۲۰ درصد از آرا را در تورینگن و ۱۵ درصد در زاکسن را به دست خواهد آورد. این حزب هفتمین حزبی است که به مبارزه در سطح ملی پیوسته است.

همچنین تخمین زده می‌شود که نتایج انتخابات، سه حزب در قدرت را به حاشیه براند. بر اساس نظرسنجی‌ها، لیبرال‌ها در پارلمان‌های محلی نماینده نخواهند داشت. حزب سبز و حزب سوسیال دموکرات صدراعظم اولاف شولز هم می‌توانند حداکثر ۵ تا ۶ درصد آرا را به دست آورند. محافظه کاران اپوزیسیون هم در زاکسن ۳۰ درصد و در تورینگن ۲۱ درصد آرا را به دست خواهند آورد.

هیچ کدام از احزاب نمی‌خواهند با راست افراطی ائتلاف کنند، بنابراین معلوم نیست که آنها به چه نوع نتیجه‌ای خواهند رسید.

برای این منظور نیاز به ائتلاف‌های بی‌سابقه‌ای مانند ائتلاف احتمالی جناح راست و ائتلاف ساهرا واگنکنشت وجود خواهد داشت.