تصویر

در ایروان زنان نسل‌کشی شنگال را محکوم کردند

اتحادیه زنان آزاد ارمنستان به مناسبت دهمین سالگرد نسل‌کشی شنگال بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «ما با مقاومت و خودسازمانی به این فرمان پاسخ خواهیم داد و بر اساس آزادی زنان، موجودیت خود را تضمین خواهیم کرد.»

به مناسبت دهمین سالگرد کشتار شنگال، اتحادیه زنان آزاد ارمنستان بیانیه‌ای را در ایروان با مطبوعات به اشتراک گذاشت. در محل قرائت بیانیه توسط ویان گاسانوا، یکی از اعضای اتحادیه زنان آزاد ارمنستان، ده‌ها زن حضور داشتند.

ویان گاسانوا با بیان اینکه از جنبش زنان آزاد ایزدی (تاژه) حمایت می‌کنند، به همه زنان مبارز و مقاوم شنگال و جهان درود فرستاد.

گاسانوا گفت: «ما دوران سختی مملو از جنگ را پشت سر می‌گذاریم. جنگی که امروز در جریان است بیش از همه زنان و کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما به عنوان زن در این جنگ‌ها مورد ظلم و تجاوز قرار می‌گیریم، در بازارها فروخته و کشته می‌شویم.

۱۰ سال از نسل‌کشی شنگال می‌گذرد که توسط دولت اسلامی عراق و شام (داعش) انجام شد و هدف آن کشتار خلق و زنان ایزدی بود. در ۳ اوت ۲۰۱۴، ده‌ها هزار ایزدی به قتل رسیدند، ربوده شدند و به بردگی درآمدند. زنان ایزدی ما را در خیابان فروختند. همچنین صدها هزار شنگالی مجبور به مهاجرت شدند. اماکن مقدس ایزدیان را ویران کردند. آنها با این حملات وحشیانه می‌خواستند جامعه ایزدی را از ریشه در بیاورند. ما نسل کشی خلق ایزدی را به شدت محکوم می‌کنیم.

مقصر اول فرمان، پ‌د‌ک است. با حمله داعش، ۱۲ هزار پیشمرگه حزب دمکرات کوردستان شنگال را ترک کردند و بدون شلیک حتی یک گلوله فرار کردند. این فرار باعث شد هزاران دختر، کودک، زن و پیر به دست داعش بیفتند.

کشتار ۳ اوت ۲۰۱۴ زخم بزرگی در قلب خلق ایزدی گشود و این زخم تا امروز زنده است. هنوز از سرنوشت هزاران زن و کودک ایزدی که به دست تبهکاران داعش افتاده‌اند اطلاعی در دست نیست. این حملات نسل‌کشی به شنگال و زنان همچنین زخم عمیقی در قلب ما ایجاد کرد.

پس از آزادسازی شنگال، زنان ایزدی رهبری مقاومت را بر عهده گرفتند و خود را سازماندهی کردند. اگر امروز این درد و فرمان به نقطه قوت مقاومت تبدیل شده است، به برکت اراده رهبر آپو و فداکاری شهداست. ما به عنوان جامعه و زنان ایزدی مدیون شهدا و رهبر آپو هستیم. در جایی که زنان و جامعه خود را بر اساس ایدئولوژی رهبر آپو سازماندهی کنند و قدرت دفاعی خود را تقویت کنند، هیچ قدرت و نظامی به راحتی قادر به کشتار، خشونت و فرمان نخواهد بود.

همزمان با سالگرد نسل کشی شنگال، درد و رنج ما دوباره زنده شد. ما وحشیگری تبهکاران و فرمان علیه ایزدی‌ها را به شدت محکوم می‌کنیم. ما با مقاومت و خودسازمانی پاسخگوی این فرمان خواهیم بود و موجودیت خود را بر اساس آزادی زنان تضمین خواهیم کرد.»