تصویر

در جشنوار مارسی از ‌«کارزار آزادی‌» صیانت شد

چهارمین جشمواره فرهنگ کورد شهید سینان درسیم با شعار ‌«آزادی برای رهبر آپو، موقعیت سیاسی برای کوردستان» در شهر مارسی فرانسه برگزار شد.

کوردستانیان و دوستان‌ فرانسوی‌شان در تولوس، بوردو، مونتپلیر، دراگوئيگنان، لیون، ماریگنان و اویگون در جشنواره‌ای که در پرک لاروزا برگزار شد، مشارکت کردند.

میدان برگزاری جشنواره با پرچم‌های حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک)، تصاویر یپشاهنگان پ‌ک‌ک که به شهادت رسیدند و پلاکارت‌هایی که توجه‌ها را به آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان معطوف می‌کرد،‌ آراسته شده بود.

این جشنواره با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدای آزادی کوردستان آغاز شد. ریاست مشترک مجلس خلق کورد به خلق درود فرستاد و گفت‌: ‌«این موضع شکوهمندانه ما به دوستان روحیه می‌دهد و برای دشمنان یک پاسخ دردناک است.‌»

سپس سناتور فرانسوی، خاویر لاکوویلی، نماینده شهرداری کلانشهر مارسی، کریستین جوسته، نماینده سابق پارلمان، سعید آحامادا و نماینده کلکتیو سولیتاریته کوردستان ‌(Solidarite Kurdistan) بروی صحنه رفته و پیام ‌«آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و موقعیت سیاسی ‌(استاتو) برای کوردستان، ما با تمام نیروی خود همراه شما هستیم» را دادند.

پس از آنان، عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ن‌ک)، زوبیر آیدار سخنرانی کرد. آیدار توجه‌ها را به نظام نسل‌کشی، انزوای تحمیلی و شکنجه بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان معطوف داشت و گفت‌:‌‌ «کسیکه ما را به این موقعیت رساند، ما را متحد کرد و از نیستی ما را آفرید، رهبر آپو است. انزوایی دشوار علیه رهبر آپو تحمیل می‌شود. بیایید از کارزاری که از پارسال برای آزدی رهبر آپو آغاز شده است حمایت کنیم. هزاران درود به رهبر آپو، به زندانیان و کسانیکه برای آزادی مبارزه می‌کنند. ما به مقاومت آنان درود می‌فرستیم.

مرکز فرهنگ علویان نیز پیام همبستگی به این جشنواره فرستاد.

مجلس زنان آرین میرکان، ت‌ج‌ش مارسی، TEV-ÇAND، ج‌ی‌ک و کوردستانیان و دوستان‌شان نیز در این جشنواره لباس‌های اصیل فرهنگ کوردی و یا فرهنگ کشور خود را پوشیده بودند، همچنین غرفه ‌های خوراک‌های محلی و کتب را برپا کردند. یک گروه بین‌المللی کتابخانه‌ای از کتب رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را ایجاد کرد.

هنرمندان TEV-ÇAND، هوزان دیار، بَسَر شاهین، شَهریبان کوردی، شیار سیپان، ابرهیم قامشلو و سلیمان چَلیک بروی صحنه رفته و با آوازهایشان به مشارکت کنندگان شور و اشتیاق بخشیدند.

در این جشنواره،‌ بی‌قفه شعارهای ‌«زنده‌باد رهبر آپو»، ‌«بدون رهبری حیات میسر نیست» و ‌«ژن ژیان آزادی» سرداده شد.