تصویر

در کارگروه فلسطین توجه‌ها به ‌«کنفدرالیسم دمکراتیک» معطوف شد

در کارگروه فلسطین بخش‌هایی از پارادایم کنفدرالیسم دمکراتیک مطالعه شد. در این کارگروه گفته شد‌: ‌«به اندازه‌ای که ظلم دولت اسرائیل علیه خلق فلسطین را آشکار می‌کنیم، باید فاشیسم دولت ترکیه را نیز آشکار نماییم.‌»

کارگروه فلسطین

پلتفرم کارگران فلسطین ‌(Workers in Palestine) که از سوی بیش از ۳۰ سندیکای زحمتکشان و کارگران علیه حملات قتل‌عام‌گرایانه اسرائیل علیه خلق فلسطین بنا شده است، در مرکز جامعه کورد دمکراتیک در لندن کارگروه پنل، کارگاه و سمینار‌هایی ایجاد کرد.

در این کارگروه بجز موضوعات بسیاری با عنوان واقعیت استعمارگری، جنبش‌های انقلابی فلسطین و همبستگی علیه امپریالیسم بین‌المللی که مورد گفتگو قرار گرفتند، رهنمودهای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درباره کنفدرالیسم دمکراتیک در چارچوب کنش ‌«روزهای گفتگو با رهبر آپو‌‌‌‌‌‌‌» مطالعه شده و درباره آن گفتگو صورت گرفت همچنین ایجاد یک سیستم نوین در خاورمیانه به یکی از مهمترین موضوعات این کارگروه مبدل شد.

در کارگروهی متشکل از صدها نفر با باورداشت و از جنبش‌های مختلف، اعضای مجلس زنان ژيان و مجلس خلق کورد نیز در آن شرکت داشتند.

کمیته تدارکات در سخنرانی آغازین این کارگروه از مجلس خلق کورد سپاسگذاری کرد و اشاره نمود که باید نقاط مشترک مبارزه تاریخی جنبش‌های آزادی‌خواه کورد و فلسطینی علیه امپریالیسم در خاورمیانه در پلتفرم‌هایی اینچنینی و کلی مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.

جنبش آزادی کورد برای خاورمیانه دارای رهنمودهایی مهم است

در پنلی با عنوان ‌«از فلسطین تا سودان‌: ما با اتحاد مبارزه خود علیه امپریالیسم را گسترش خواهیم داد» که در بخش پایانی این کارگروه برگزار شد،  کنفدرالیسم دمکراتیک از رهنمودهای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درباره خودمدیریتی محلی، مورد مطالعه قرار گرفت.

کنشگر سودانی و مدیریت مرکز دکلونیال‌، محمد النائم کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد»  که از مورخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده است، درود فرستاد و فراخوان همبستگی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که ۴ سال است هیچ‌گونه آگاهی از او دریافت نمی‌شود، را داد. النائم اشاره کرد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و جنبش آزادی کوردستان برای خاورمیانه دارای رهنمودهای مهمی است و گفت‌: ‌«زمانیکه به تاریخ می‌نگریم، جنبش‌های آزادی بسیاری که آرمان رهایی ملی را داشتند، در میان مدرنیته به خط خود خیانت کردند و در مقابل نیروهای هژمونیک سرتعظیم فرود آوردند. در فلسطین سازمان‌های بسیاری در مقابل هژمونی اسرائیل شکست خوردند، از حقیقت انقلابی خود دور شدند. زمانیکه به آنان می‌نگریم الزامی بودن ایجاد یک سیستم نوین در خاورمیانه برایمان مشخص می‌شود.‌»

ما می‌توانیم یک سیستم نوین را ایجاد کنیم

محمد النائم اشاره کرد که ایجاد ‌«کمیته‌های مقاومت» در کار و کنش‌های انقلابی علیه حکومت اتوریتر البشیر در سودان در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹، مثالی از راه و روش‌های مدیریت‌های محلی کمیته، کومین، مجلس عبدالله اوجالان می‌باشد.‌»

النائم در ادامه سخنان خود گفت‌‌: ‌«آزمون انقلابی ما در سودان اینست که با قبول کردن رهنمود کنفدرالیسم دمکراتیک اوجالان، با سازماندهی کردن فکر و عملکرد انقلابی در طبقات فرادست و میانی مستقل، در خاجر از نظام مدرنیته کاپیتالیست جهانی، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«کمیته‌های مقاومت» در سودان در کار و کنش‌های خودسازی و توسعه خود هستند.‌»

النائم بیان داشت که جنبش آزادی کوردستان با پیشاهنگی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نشان داد که راه دیگری هم ممکن است. النائم فراخون داد که با پلتفرم باید سیستمی نوین ایجاد شود.

باید به اندازه اسرائیل، ترکیه را نیز آشکار کنیم

در پایان النائم ابراز نمود که فاشیسم دولت ترکیه با سهل‌انگاری خود در برابر آتش‌سوزی‌هایی که در کوردستان ایجاد شده است، یکبار دیگر روی خود را نشان داد و گفت‌:‌ ‌«باید ما فاشیسم دولت ترکیه را به اندازه اسرائیل بدلیل ظلمش علیه خلق فلسطین آشکار می‌کنیم، را عیان نماییم.‌‌»

پنل با پرسش و پاسخ ادامه یافت.