تصویر

در لندن پرونده رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به سازمان عفو بین‌الملل ارائه شد

کوردستانیان و دوستانشان در لندن در ارتباط با انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک پرونده را به سازمان عفو بین‌الملل ارائه کردند و فراخوان ‌«انزوای تحمیلی امری غیرقابل قبول است، اقدامی انجام دهید» را دادند.

به پیشاهنگی مجلس زنان ژیان در لندن و جنبش جوانان انقلابی‌‌، در مقابل ساختمان سازمان عفو بین‌الملل در لندن انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان محکوم شد. وکیل حقوق‌ بشر، مارگارت اوون نیز در این کنش مشارکت کرده و از این کنش حمایت نمود.

در این کنش پلاکارت و تصاویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برافراشته شد و شعارهای ‌«زنده‌باد رهبر آپو» و ‌«علیه انزوای تحمیل سکوت نکنید» سرداده شدند.

عضو مجلس زنان ژیان، برفین درسیم در آنجا بیانیه داد و نارضایتی و مخالفت ناقص اتحادیه و شورای اروپا در برابر انزوای تحمیلی که دولت فاشیست ترکیه بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان روا می‌دارد،‌ را مورد انتقاد قرار داد و گفت‌: ‌«رژیم اقتدارگرا در ترکیه از افکار اوجالان که پتانسیل متحول کننده دارد،‌ می‌ترسد و برای اینکه عده‌ای را ساکت کند، انزوایی دشوار و طولانی مدت را تحمیل و به شیوه‌ای سیستماتیک حقوق را نقض می‌کند. نهادهایی به مثابه شورا و اتحادیه اروپا، ترکیه را درباره نقض‌های سنگین حقوق بشر مسئول نمی‌دانند، پاسخ جامعه بین‌المللی درباره وضعیت اوجالان کفایت کننده نیست. علیرغم اینکه قبول دارند تحمیل انزوا یک گونه شکنجه است، ملاقات با وکلا و خانوده‌ را با مانع روبرو می‌سازند. این نیز نگرانی‌ها در ارتباط با امنیت و آرامش او افزایش می‌دهد.‌»

برفین درسیم اعلام کرد که برای رهیافت صلح‌طلبانه مسئله کورد باید انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پایان یابد و آزادی او عملی شود، همچنین اشاره داشت که باید نهاد‌های بین‌المللی علیه این انزوای مطلق که غیرمشروع و ضد حقوق بشر است، مبارزه کنند.

پس از قرائت بیانیه‌، وکیل برجسته حقوق بشر، مارگارت اوون و نماینده امور خارجه مجلس خلق کورد در انگلیس، عگید کاراتاش نامه‌ای را درباره وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به میز ترکیه در سازمان عفو بین‌الملل ارائه دادند و فراخوان تحقیقات فوری را دادند که باید با افکارعمومی به اشتراک گذاشته شود.

کنشگران سازمان‌ عفو بین‌الملل به بهانه امنیت، ملاقات و دیدار پشت درهای آهنی را قبول کردند.

در دیدارها مسئولان دفتر حقوقی اعلام کردند که درباره نقض حقوق بشر در ترکیه آگاهی دارند و آنها نامه‌هایی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به دبیرکل بین‌المللی ارسال کرده‌اند. این هیئت مشخص کرد که وضعیت مطلق و مانع‌تراشی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، از ۳ سال فراتر رفته است و علیرغم اینکه نهادهای جهانی قبول دارند که ‌‌این یک ‌«شکنجه» است،‌ اما این رفتار نارضایتی و مخالفت ناقص آنان در مقابل دولت ترکیه را مورد انتقاد قرار دادند.

مجلس خلق کورد در انگلستان و مجلس زنان ژیان درباره وضعیت ‌«incommunicado» در ۴ سال اخیر علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان‌‌، اطلاعاتی را با مسئولان دفتر درمیان گذاشتند.

مارگارت اوون پس از دیدار و ملاقات بیانیه‌ای داد و جامعه انگلستان را فراخواند که از مبارزه آزادی خلق کورد صیانت کند. مارگارت اوون اعلام کرد که سال‌هاست از عبدالله اوجالان هیچ اطلاعاتی در دست نمی‌باشد‌‌، باید نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، نقش نظارت و رهیافت را برعهده بگیرند.

به عنوان هیئت، نماینده امور خارجه مجلس خلق کورد در انگلیس، عگید کاراتاش این موارد را بیان داشت‌:

‌«اگر سازمان عفو بین‌الملل همانگونه که ادعا دارد،‌ اولین نهاد حقوق بشر در جهان می‌باشد و نقش خود در دفاع از حقوق بشر جهان را ایفا می‌کند، باید ترکیه‌ای که بیش از هر کشور دیگر در آن زندانی سیاسی بسر می‌برند و با سنگین‌ترین مجازات روبرو می‌شوند‌، را به موضوع روز خود مبدل کند.

باید کوردها و دوستانشان در چارچوب کارزار بین‌المللی در مقابل نهادهای بین‌المللی به کنش‌‌های خود ادامه بدهند. باید نهادهای بین‌المللی از تحولات ترکیه و کوردستان آگاه شوند و فراخوانده شوند که موضع‌گیری کنند. یگانه نیروی که ما به مثابه خلق و جنبش خود را به آن بسپاریم، اراده ما می‌باشد، باید ما سازماندهی اجتماعی و ترافیک دیپلماسی در چهارسوی جهان را توسعه دهیم.

ما به تمام کنش‌هایی  که به مناسبت ۱۲مین سالگرد تحصن برای رهبری در تمام عرصه‌های اروپا برگزار می‌شوند، درود می‌فرستیم و فراخوان می‌دهیم هرکسی با روح قیام از کارزار جهانی آزادی رهبری صیانت کند.‌»

این کنش با تشویق و سردادن شعار به پایان رسید.