در شهر لوزرن برای گرامیداشت یاد شهید بریتان نورحق چیا یک مراسم تسلیت انجام شد

برای عضو فرماندهی ایالت گابار، بریتان نورحق چیا ‌(سطان داغ) که ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴ در بوتان شهید شده بود، در شهر لوزرن سوئیس یک مراسم تسلیت برگزار شد.

مراسم گرامیداشت شهدا

برای عضو فرماندهی ایالت گابار، بریتان نورحق چیا ‌(سطان داغ) که ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴ در بوتان شهید شده بود، در مرکز جامعه کورد دمکراتیک واقع در شهر لوزرن سوئیس یک مراسم تسلیت برگزار شد. خانواده بریتان نورحق چیا، نمایندگان KOMAW و کوردستانیان‌ بسیاری به همراه دوستانشان در این مراسم شرکت کردند.

این مراسم با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد تمام شهدای مبارزه آزادی کوردستان آغاز شد. سپس  به عنوان نهادها سخنرانی‌هایی ایراد شد.

به عنون نهاد خانواده‌های شهدا ‌(KOMAW)، فاطمه تورن سخنرانی کرد و به خانواده شهید تسلیت گفت. تورن گفت‌: ‌«رهبری و گریلاهای مقاومتگر در کوهستان‌ها سلامت باشند. شهدای ما شرافت ما هستند. شهدا فراموش نمی‌شوند ما یاد آنان را همیشه گرامی خواهیم داشت. همیشه پیرو آنان خواهیم بود و از آنان محافظت می‌نماییم.‌»

دختر خالید داغ ‌(نورحق چیا) که مورخ ۱۳ مارس ۲۰۱۱ در منطقه باسان شهید شده بود و شهید بریتان نورحق چیا نام او را برای خود انتخاب کرده بود، سیدار داغ به عنوان خانواده سخنرانی کرد و گفت‌:‌‌ ‌«قبل از شهادت این رفیق، فرصتی ایجاد شد که توانستم او را ببینم. اولین‌بار که او را دیدم به او عمه گفتم. او نیز به من گفت که او را رفیق خطاب کنم.  او برای من رفیق عمه بود. او برای ما در سال ۲۰۰۲ به سوی آزادی شتافت و تا سال ۲۰۲۴ جنگید و به امید ما مبدل شد. او در راه آزادی برای اینکه انتقام پدر ما را بگیرد، شروع به راهپیمایی نمود و اینچنین شهید شد. رفیق عمه می‌گفت می‌خواهم به شایستگی نام خودم بجنگم. او شایسته نام خود بود و شهید شد. ما خانواده و رفقای او همیشه پیرو راه آنان خواهیم بود.‌»

سپس سیاستمدار کورد، زاگرس باز، حق سخن گفتن خواست و برهه سیاسی موجود را ارزیابی نمود و گفت‌: ‌«به یُمن قهرمانانی به مثابه بریتان نورحق چیا که با روح آپوئی، فدائیانه می‌جنگند، امروز خلق کورد در منطقه بوتان به موجودیت خود ادامه می‌دهد.‌»

پس از سخنرانی‌ها یک مستند نمایش داده شد و تا ساعت ۱۸‌:۰۰ این مراسم تسلیت ادامه داشت.