تصویر

در شهر تورگی سالگرد قتل‌عام سِیفو گرامی داشته شد

سوریانیان در کشور سوئیس به مناسب ۱۰۹مین سالگرد قتل‌عام سیفو که در سال ۱۹۱۵ به وقوع پیوست، در شهر تورگی یک مراسم یادبود برگزار کردند. در این مراسم یادبود اشاره شد که دولت ترکیه با آن تاریخ دردناک سال ۱۹۱۵ کنار نیامده است.

تورگی

در شهر تورگی سوئیس یک مراسم یابود به مناسبت ۱۰۹مین سالگرد قتل‌عام سیفو که علیه سوریانی‌ها از کهن‌ترین خلق‌های مزوپوتامیا به وقوع پیوست، برگزار شده و یاد قربانیان گرامی داشته شد.

مراسم یادبود اولیه به پیشاهنگی کلیسای ارتدکس سوریانیان در کلیسای سوریانیان Gebenstorfê  برگزار شد. در این مراسم یادبود،‌ شهردار مشترک هَزَخ، ترکان کایر. دکتر توروس کورکماز. سیاستمدار، توما چلیک و افراد بسیار دیگری مشارکت کردند. در این مراسم که توسط کشیش میکائیل عزیز انجام شد در آن دعاها و سرودهای دینی قرائت شدند.

توده خلق پس از مراسم دینی در این کلیسا به ساختمان جمعیت فرهنگ سوریانیان در شهر تورگی رفتند و در آنجا مراسم یادبود را برگزار کردند.

پس از یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد سوریانیان قربانی این قتل‌عام، کشیش میکائیل عزیز، دعاهایی را قرائت کرد.

سپس دکتر توروس کورکماز سخنرانی کرد. کورکماز بیان که او در عین‌حال یک عضو خلق ارمنی نیز می‌باشد که در سال  ۱۹۱۵ با نسل‌کشی نیز روبرو شد و گفت‌‌: ‌‌«فلسفه بنیانگذاری جهوری ترکیه نابود‌سازی اقلیت‌ها است. این فلسفه به تمام اقلیت‌ها تحمیل شد. ۱۹۱۵ تاریخی دردناک است. نمی‌‌توان گفت که به تمامی با این تاریخ کنار آمده‌ایم.‌» از سوی دیگر توما چلیک بصورت مختصر از چگونگی رسیدن به سال ۱۹۱۵ بحث به میان آورد و همچنین در این سال چه وقایعی به وقوع پیوسته است را بازگو نمود و گفت‌: ‌«ما بدون مبارزه نمی‌توانیم برای مشکلاتمان را به رهیافت برسانیم. ما نمی‌توانیم به تنهایی اتفاقات سال ۱۹۱۵ را به رهیافت برسانیم. خلق‌های بسیاری از این قتل‌عام متاثر شدند. باید ما با آنان همکاری نماییم. در این مورد ه‌د‌پ یک پروژه مهم می‌باشد. دولت نمی‌خواهد هویت‌های اتنیکی جداگانه گردهم بیایند. برای این هم همیشه می‌خواهند ه‌دپ را متفرق کنند و می‌گویند این حزب تنها متعلق به کوردهاست. علیه این موارد مبارزه‌ای مشترک لازم است. پس از سال‌ها در منطقه هَزخ ما یک شهردار سوریانی داریم. این بسیار بامعناست.‌»

پس از سخنرانی‌ها یک گروه متشکل از زنان و کودکان، سرودهای ملی-محلی سنتی درباره قتل‌عام سیفو که قبلا نوشته شده است را خوانند.