در شهر وین درباره کنفدرالیسم دمکراتیک گفتگو صورت گرفت

در موزه فولکلور وین به پیشاهنگی نهاد Feykom و Defend Kurdistan یک کنش درباره کنفدرالیسم دمکراتیک برگزار شد.

سازمان چتری جمعیت کورد فی‌کوم ‌‌(Kurd Feykom) در اتریش و ابتکار عمل دیفند کوردستان ‌(Defend Kurdistan) با عنوان ‌«کنفدرالیسم دمکراتیک به مثابه رهنمود رهیافت در خاورمیانه» در شهر وین یک کنش را برگزار کردند. در این کنش که در موزه فولکلور وین برگزار شد، عضو آکادمی مدرنیته دمکراتیک،‌ علی فرات به عنوان مهمان حضور یافت.

در کنفرانس درباره تئوری‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان،‌ اطلاعاتی وسیع داده شد، درباره تشخیص‌های او درباره کنفدرالیسم دمکراتیک و ‌«جنگ جهانی سوم» که از اواخر جنگ سرد تاکنون ادامه دارد، ارزیابی‌هایی انجام شد.

باید از دولت-ملت گذار صورت گیرد

علی فرات در چارچوب اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درباره مدل دولت-ملت سخنانی را بیان داشت و گفت‌: ‌«در این چارچوب این پرسش که این مدل باید ادامه داده شود و یا نو شود، دوباره در همین چارچوب به موضوع روز مبدل می‌شود. حول اندیشه عبدالله اوجالان،‌ باید از دولت-ملت گذار صورت بگیرد‌:‌ یکی از فاکتورهایی که از ‌«جنگ جهانی سومین» پشتیبانی می‌کند بی‌گمان دولت-ملت و ویژگی‌هایش از جمله ‌(جنگ دراز مدت و کم-زیاد، ائتلاف نرم، جنگ اقتصادی و غیره.) است. بریکس ‌(برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و ظهور بازی‌های جدید،‌ تناقضات و ناآرامی وضعیت جهانی را افزایش می‌دهد.‌»

آیا کوردستان نیروی رهیافت نوین است‌؟

فرات در بخش پایانی سخنان خود وضعیت خاورمیانه بر بنیادهای اقتصادی، ژئواستراتژیک و تاثیرات چشمگیر آنان در عمل را شرح داد. فرات ابراز داشت که منطقه بدلیل تاریخ دشوار خود و وضعیت موجود برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نیز نقشی اساسی ایفا کرده است و اینچنین ادامه داد‌: ‌«دولت ملت، بیشترین تاثیرات ویرانگر را با از میان برداشتن شرایط چندفرهنگی و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها ایجاد کرد. به شدیدترین شیوه انکار شده است -چشمگیرترین مثال در کوردستان نیست- و در این مناطق با خونریزی در مقابل کوشش‌های دمکراتیک شدن ایستادگی کردند. تاریخ نه چندان دور در منطقه در چهار رخداد و مرحله گذشته است‌:‌‌‌ ‌جنگ خلیج فارس، جنگ‌های به وقوع پیوسته در افغانستان و عراق، ‌«بهار عربی» و به مثابه بازیگران اصلی با چین و هند درباره کریدورهای انرژی جدید درگیری‌های ادامه‌داری وجود دارند. در وضعیت موجود بازیگران بین‌المللی که به سمت نئولیبرالیسم در حرکت هستند، نیروهای محلی که بر وضعیت موجود اصرار می‌ورزند و نیروهای اجتماعی که می‌خواهند با رفرم یا اصلاح، دمکراتیک شدن را بدست بیاورند، در نتیجه بایکدیگر اختلاتی را زیستند و درهم آمیخته شدند.‌‌»

فرات گفت‌: ‌«حول تفکرات عبدالله اوجالان باید در کوردستان دور شدن از دولت-ملت به وقوع بپیوندد. جوانان و ویژه زنان نیز در سازماندهی جوامع خود نقش پیشاهنگ را دارند.‌»

فرات در پایان سخنان خود اعلام کرد که به ویژه مدل ‌(راه سوم) در روژاوا در میان دولتی سلطه‌گر و اپوزوسیونی مرتجع در جریان است.

پس از سخنرانی براساس مطرح کردن پرسش و پاسخ یک جلسه انجام شد.